Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 1654
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 08 اردیبهشت 1395 - 7:18 |

ملک مرزبان: مجری باید از جنس برنامه باشد/هیچگاه دغدغه دیده شدن نداشتم

ملک مرزبان: مجری باید از جنس برنامه باشد/هیچگاه دغدغه دیده شدن نداشتم

مهسا ملک مرزبان مجری برنامه‌های تلویزیونی درباره شروع به فعالیت‌هایش گفت: یادم است از کودکی با فضای کارهای تلویزیونی آشنا بودم چراکه بواسطه پدرم که یکی از برنامه سازان تلویزیون بودند، با این رسانه آشنا بودم.

وی ادامه داد: همیشه پشت صحنه برنامه‌ها برایم جذابیت خاصی داشت. در ادامه اواخر دهه هفتاد که روزنامه نگار بودم یکی از همکاران که اتفاقا تهیه کننده نیز بودند پیشنهاد اجرای یک برنامه تلویزیونی را به من دادند و از اینجا وارد این حیطه شدم.

مجری برنامه «هنرنامه» در ادامه صحبت‌هایش افزود: تقریبا هشت سالی می‌شود که در شبکه چهار به عنوان مجری ثابت فعالیت می‌کنم و امیدوارم اتفاقی که مدت‌ها منتظر آن بودم در این دوره جدید از فعالیت این شبکه برایم بیفتد. فضای خوبی در این دوره جدید از این شبکه حاکم است و حرفه‌ای ها آمدند و دکتر غلامی نوید این را دادند که اتفاقات بهتری در این راه می‌افتد.

MalekMarzban_3

وی ادامه داد: تا به حال در شبکه‌های دیگری چون یک دو و جام جم به عنوان مجری مهمان حضور داشتم،بوده‌ام اما به طور ثابت در شبکه چهار مجری بوده‌ام.

این مجری درباره قانون فعالیت مجری در یک شبکه نیز گفت:‌ هنوز این قانون پابرجا است، اما در هر حال مدیران همه شبکه‌ها به یک تعاملی با یکدیگر می‌رسند و مجری‌ شبکه خود را به عنوان مهمان به شبکه‌های دیگر می‌فرستند.برای مثال زمانیکه در شبکه چهار مجری ثابت بودم، با هماهنگی مدیران شبکه‌ها دو روز برنامه «روز از نو» را در شبکه دو اجرا می‌کردم و اگر هم نیازی به حضورم در شبکه چهار بود باید خود را می‌رساندم.

این مترجم و روزنامه نگار در ادامه ضمن اشاره به حوزه مورد علاقه‌اش در اجرای تلویزیونی نیز بیان داشت: همیشه دوست داشتم در حوزه‌های فرهنگی مثل ادبیات و هنر به اجرای برنامه بپردازم.هر چند در این مدت برنامه‌های اجتماعی بسیاری از جمله «تصویر زندگی»، «سلام تهران» و چند برنامه سیاسی نیز اجرا کردم.

مجری برنامه «باغ دانایی» گفت: معتقدم مخاطب شبکه چهار برای ما خیلی ارزشمند است چراکه برنامه‌‌ای که می‌بیند را خودش انتخاب می‌کند و باید بیش از اینها برای او تلاش کرد. به این دلیل که خارج از حوزه تصویر و اجرا، ترجمه زبان انگلیسی انجام می‌دهم و در حوزه ادبیات کار کرده‌ام،پس می‌دانم مخاطبی که خود را با اثر درگیر می کند،مخاطبی فعال و ارزشمند است.

MalekMarzban_2

وی با اشاره به بهترین برنامه‌ای که تا به حال اجرا کرده است،نیز گفت:برنامه «اردیبهشت» را دوست داشتم بخصوص زمانیکه آقای اردلان تهیه کننده آن بود چراکه بواسطه این برنامه بسیار آموختم. از آنجایی که سایر برنامه‌هایم  همگی مثل فرزندم می‌مانند و همه آنها را نیز دوست دارم از بردن نامشان صرف نظر می‌کنم.با این حال همچنان برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگ و ادب تولید می‌شود را بیشتر دوست دارم و مخاطب این سبک برنامه‌ها را بیشتر می‌شناسم.

این مجری ادامه داد:حتی مدیران شبکه‌ها نیز می‌دانند که اغلب در برنامه‌هایی حاضر می‌شوم که در آنها حرفی برای گفتن داشته باشم. گاهی اوقات برنامه‌هایی پیشنهاد می‌شود که می‌گویم این برنامه از جنس من نیست و اجرایش را قبول نمی‌کنم. بیشتر کارهایم باید دلخواهم باشند که انتخابشان کنم.از طرفی آنقدر انجام کارهای دیگر از جمله برنامه‌سازی، فیلم سازی،ترجمه و … را دوست دارم که دیگر دغدغه حضور مقابل دوربین را ندارم.

مجری برنامه «کتاب‌نامه» درباره اینکه اغلب مجریان شبکه چهار دغدغه دیده شدن ندارند،نیز گفت:‌ واقعا دیده شدن در اجرا برایم مهم نیست. زمانیکه به تلویزیون آمدم، دغدغه دیده شدن نداشتم. کما اینکه قبل از حضورم در شبکه چهار، سالها دیده شده بودم و هم اینکه کتاب‌هایی که ترجمه کرده بودم،توسط خوانده شده بود.در کل اینکه بتوانم منشا اثر بوده و تاثیری روی مخاطبم بگذارم و به او درباره اتفاقات پیرامونش آگاهی دهم برایم اهمیت بسیاری دارد. جالب است بدانید اگر کسی مرا بشناسد تعجب می‌کنم چراکه مخاطبان شبکه چهار تعداد زیادی نیستند و من اگر در خیابان شناخته می‌شوم بیشتر به خاطر حضورم در سایر شبکه‌هاست.

ملک مرزبان با اشاره به سطح دانش علمی مجری در برنامه‌ها نیز گفت: وقتی مجری‌ای در شبکه چهار برنامه علمی اجرا می‌کند،باید بداند که مخاطب این شبکه مدام به دنبال آموزش است و به عنوان یک مجری باید دانش خود را بالا ببری تا بتوانی بحث را هدایت کنی و همه اینها نیازمند این است که مجری در آن حوزه کارشناس باشد. برنامه «اردیبهشت» به این سبک اجرا می‌شد و من در حوزه ادبیات این برنامه را اجرا می‌کردم چراکه کتاب‌های زیادی را در این زمینه ترجمه کرده و در بحث‌های تخصصی کاملا احاطه داشتم.

وی در ادامه بیان داشت: ترجیح می‌دهم در فضای برنامه‌های خودم اجرا داشته باشم.بخشی از این موضوع به خودم و بخشی به مخاطب برمی‌گردد چراکه اگر بخواهم همه نوع برنامه اجرا کنم،ذهنیت مخاطب از اجراهای من   به هم می‌ریزد و تغییر می‌کند و هم اینکه پیشنهادهای بهتری را خواهم داشت.معتقدم بهتر است اگر مجری در یک حوزه، برند می‌شود،دیگر در همان حوزه فعالیت کند.

MalekMarzban_4

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.