Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1365
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 11 اسفند 1394 - 15:06 |

نشست خبری مدیر شبکه رادیویی ایران : پخش ۱۱ هزار و ۸۴۰ دقیقه برنامه نوروزی در رادیو ایران

نشست خبری مدیر شبکه رادیویی ایران : پخش ۱۱ هزار و ۸۴۰ دقیقه برنامه نوروزی در رادیو ایران

بهنام احمدپور، مدیر شبکه رادیویی ایران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه در ساختمان شهدای رادیو صدای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به برگزاری جشن رویش همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی توسط رادیو ایران، عنوان داشت: این طرح چهار سال قبل در شبکه رادیویی جوان آغاز شد. در آن ایام پیگیر تعداد نهال هایی که دستگاه های مختلف در کشور می کاشتند شدیم و به رقم تقریبی ۵۰ میلیون نهال رسیدیم که برایمان عجیب بود، به همین خاطر سال‌های بعد برنامه هایی با این موضوع تولید کردیم. در طرح جشن رویش از ظرفیت روز درختکاری استفاده خواهیم کرد و بنا داریم با مجموعه هایی که در کاشت درخت و نگه داری فضای سبز فعالیت دارند تعامل داشته باشیم و به آن ها برای انعکاس دقیق تر فعالیت هایشان کمک کنیم. با برگزاری جشن رویش می خواهیم توجه مسئولین را به اتفاقاتی که در محیط زیست منطقه در حال شکل گیری است، جلب کنیم.
وی با بیان اینکه قریب ۶۰ میلیون نهال هر سال در کشور کاشته می شود، اظهار داشت: در طرح رویش با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در موضوع محیط زیست و طبیعت و به منظور پیگیری مطالبات ایشان، کارگروهی در سازمان صدا و سیما با حضور مدیران شبکه های رادیویی و تلویزیونی و نمایندگان محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع تشکیل شده است. جشن رویش در سال جاری به صورت یک طرح فراگیر با مشارکت همه دستگاه های مرتبط در حال اتفاق افتادن است و در سطح کشورهای منطقه نیز از ورود رسانه به این موضوع استقبال خوبی شد.
مدیر شبکه رادیویی ایران در ادامه با بیان این که شعار جشن رویش «هر ایرانی یک نهال هدیه به فردای ایران» است، تصریح کرد: از رسانه ها می خواهیم به این موضوع به عنوان یک بحث ملی و مسئله ای که به نسل های بعدی مرتبط است نگاه کنند تا بتوانیم یک موج رسانه ای شکل بدهیم تا افرادی که در این زمینه کم توجه هستند در نوع نگاهشان به مسائل طبیعی و مسائل زیست محیطی تغییری ایجاد شود.
احمدپور در ادامه این نشست خبری به برنامه های نوروزی شبکه رادیویی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تقارن ایام نوروز با میلاد حضرت زهرا(س) امسال سعی کرده ایم برنامه های نوروزی رادیویی ایران؛ پرنشاط، جذاب و طنز باشد و از ظرفیت طنز رادیو در آن ها استفاده کنیم.
وی در همین زمینه تعدادی از برنامه های شبکه رادیویی ایران در ایام نوروز را برشمرد و عنوان داشت: گروه جامعه رادیو ایران در روز ۲۹ اسفند ویژه برنامه ای با نام داستان آخرین روز اسفند را با موضوع ملی شدن صنعت نفت از ساعت ۱۵ به روی آنتن می برد. ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران نیز از مدت ها قبل در حال برنامه ریزی است تا بتوانیم کاری نو ارائه کنیم و این برنامه از ساعت ۴ و ۱۰ دقیقه صبح همراه با برنامه اذان آغاز می شود و به مدت ۲۹۰ دقیقه ادامه خواهد داشت. برنامه خوش به حال روزگار هم به صورت زنده هر روز از ساعت ۱۸ به مدت دو ساعت پخش می شود که در روزهای تولد حضرت زهرا(س)، روز جمهوری اسلامی و روز طبیعت ویژه برنامه هایی به صورت موضوعی به جای این برنامه پخش می شود.
مدیر رادیو ایران تعدادی از برنامه های گروه های مختلف برنامه ساز این شبکه رادیویی را اعلام کرد و گفت: گروه دانش و اقتصاد شبکه رادیویی ایران برنامه ۱۵ دقیقه ای سیب را از ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه و برنامه طنز دوخت و دوز را از ساعت ۲۲ و برنامه سین و سکه را از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می برد. گروه فرهنگی هنری رادیو ایران هم برنامه هوای تازه از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به مدت ۱۲۰ دقیقه؛ برنامه قرار شاعرانه هر شب بعد از خبر ساعت ۲۳ و ویژه برنامه روز مادر، روز جمهوری اسلامی و ۱۳ فروردین را از ساعت ۱۰ صبح به روی آنتن می برد. گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران برنامه کوی نشاط را هر روز از ساعت ۹ صبح پخش می کند. همچنین برنامه یک سبد عیدی با موضوع طنز از ساعت ۲۰ و برنامه گفتگو محور نیمکت داغ در ساعت ۱۶ و برنامه ترانه بهاری از ساعت ۱۲ پخش می شود. برنامه خنداخند با موضوع قطعات نمایشی طنز در ساعت های ۱۴ و ۵۵ ، ۱۶ و ۵۵ و ۲۳ و ۲۵ دقیقه پخش خواهد شد. برنامه دهگشت با موضوع روستاهای جذاب ولی ناشناخته نیز تولید و پخش خواهد شد.
احمدپور به برنامه های گروه تولید، تامین و نمایش شبکه رادیویی ایران اشاره کرد و گفت: برنامه های برخواست بوی گل در ساعت ۳ و ۵ دقیقه، ترنج ۳ و ۴۰ دقیقه، دلنوازان ۱۵ دقیقه بامداد و باران تویی در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه پخش می شود.
وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه های رادیو ایران برای انعکاس راهیان نور، گفت: گروه تاریخ و دفاع مقدس شبکه رادیویی ایران، برنامه پلاک هشت که مجله دفاع مقدس است را در ایام نوروز به روی آنتن می برد و چندین تیم خبری نیز در مناطق راهیان نور حضور دارند تا رویدادها و حضور جمعیت عظیم و ملی بازدید کننده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را پوشش رسانه ای دهند.
مدیر رادیو ایران در مورد استفاده از موسیقی در برنامه های رادیو، تصریح کرد: موسیقی در رادیو تعریف خاصی دارد و در صدا و سیما خطوط قرمزی برای استفاده از آن تعریف شده است.
در ادامه این نشست خبری مدیران گروه های برنامه ساز رادیو ایران برنامه های تولید شده برای ایام نوروز را اعلام کردند.
یدالله گودرزی مدیر فرهنگ و اندیشه رادیو جوان به برنامه های این گروه در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: برنامه هوای تازه به صورت زنده به روی آنتن می رود که در آن در قالب داستان های نمایشی به نوروز در ادبیات پرداخته می شود. همچنین برای پوشش جشن رویش برنامه کافه هنر، که از ساعت ۸ تا ۹ شب پخش می شود با هنرمندی آزیتا حاجیان، امیرحسین صدیق، اکرم محمدی و مریم سعادت گفتگو می کنند. برنامه اذان گاهی به افق آفتاب نیز با حضور حجج الاسلام نهضت، ماندگاری و سرلک در زمینه جشن رویش به موضوع محیط زیست از نگاه اسلام و توصیه به درخت کاری در متون دینی می پردازند.
شهرام ملازاده مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه رادیویی ایران با بیان اینکه سه برنامه شاخص این گروه شامل نمودار، رهاورد و سیاره آبی به جشن رویش می پردازند، اظهار داشت: در روز شنبه ۱۵ اسفند در پارک یاس، دوشنبه ۱۷ اسفند در پارک گفتگو و چهارشنبه ۱۹ اسفند در پارک پردیسان برنامه درختکاری برگزار می شود که این برنامه ها را به صورت میدانی پوشش خواهیم داد. ویژه برنامه ای به نام باشگاه ستاره ها داریم که جمعه شب پخش می شود و برنامه سازان آن مخاطبین شبکه هستند که متن، موسیقی و گزارش از طریق سایت برنامه ارسال می کنند و ما با استفاده از آن ها برنامه ای به مدت دو ساعت تولید می کنیم. در این برنامه مسابقه ای برای جشن رویش طراحی کردیم که در آن مخاطبین یک عکس از لحظه کاشت درخت و یا فایل صوتی که دیگران را به درخت کاری ترغیب کنند، ارسال کنند. همچنین برنامه سیب با موضوع سلامت در نوروز، برنامه دوخت و دوز با موضوع طنز اقتصادی و برنامه سین و سکه که به مرور موضوعات مهم اقتصادی سال می پردازد، ویژه برنامه های نوروزی گروه دانش و اقتصاد خواهد بود.
علیرضا افتخاری، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیویی ایران با بیان اینکه چهار برنامه طنز برای پخش در انتهای هفته طراحی کردیم و در ادامه برنامه های دیگری هم در طول هفته به جدول پخش اضافه می شود، گفت: از اوایل آذر طرح برنامه های نوروزی دریافت و بعد از برنامه ریزی با فرصت مناسبی که تا نوروز در اختیار داشتیم تولید شده است. سه برنامه طنز برای نوروز در نظر گرفته ایم که شامل برنامه کوی نشاط با موضوع سفر و دید و بازدید، برنامه یک سبد عیدی و میان برنامه خنداخند با موضوع داستان های کوتاه طنز است. برنامه های موسیقی محور ترانه بهاری و گلبانگ نیز برای این ایام در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه نیمکت داغ شامل گفتگو با چهره های سرشناس ورزشی که در مورد زندگی حرفه ای شان است از ساعت ۱۶ به مدت نیم ساعت پخش می شود. برنامه دیگر گروه ورزش و تفریحات در ایام نوروز برنامه دهگشت است که به مناطق بکر روستایی و ظرفیت های گردشگری می پردازد و ساعت ۲۲ پخش می شود.
غلامرضا بحیرایی، مدیر گروه جامعه رادیو ایران با اشاره به برنامه های این گروه برای روز جشن نیکوکاری و جشن رویش گفت: در هفته منابع طبیعی اخبار محیط زیست به لحظه اطلاع رسانی می شود تا صدای فعالان این عرصه شنیده شود. در برنامه ایران شهر با شهرداران شهرها در زمینه محیط زیست گفتگو خواهد شد و گزارشگران از برنامه های درخت کاری در سراسر کشور گزارش خواهند داد. همچنین برنامه عصرگاهی خوش به حال روزگار توسط گروه جامعه رادیو ایران تولید می شود که با حضور میهمانان، برگزاری مسابقه و برنامه های متنوع دیگر از ساعت ۱۸ تا ۲۰ و به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)، روز جموری اسلامی و روز طبیعت به این روزها خواهد پرداخت. در برنامه ویژه سال نو سعی کرده ایم که برنامه ای تولید کنیم تا با برنامه های مهمان محور تکراری که تا به حال مخاطب دیده و شنیده است متفاوت باشد.
غلامحسین طالبی مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه رادیویی ایران در پایان این نشست خبری، مدت زمان برنامه های تولید شده توسط رادیو ایران را برای ایام نوروز اعلام کرد و گفت: ۱۱ هزار و ۸۴۰ دقیقه برنامه ویژه نوروز توسط شبکه رادیویی ایران پخش می شود که چهار هزار و ۱۰ دقیقه از این برنامه ها زنده به روی آنتن می رود که ۳۴ درصد کل زمان برنامه ها را تشکیل می دهد و چهار هزار و ۸۷۰ دقیقه را نیز برنامه تولیدی تشکیل می دهد که شامل ۴۱ درصد از کل برنامه ها می شود. همچنین مجموع مدت زمان کل برنامه ها دو هزار و ۹۶۰ دقیقه نیز به برنامه های آرشیوی اختصاص پیدا کرده است که ۲۵ درصد از کل برنامه را شامل می شود. از مجموع برنامه های ویژه ایام نوروزی رادیو ایران یک هزار و ۱۹۰ دقیقه برنامه به راهیان نور اختصاص دارد و یک هزار و ۴۷۰ دقیقه موسیقی و دو هزار و ۱۰۰ دقیقه طنز است.

بهنام احمدپور

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.