Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 10923
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو تهران تاریخ انتشار : 11 خرداد 1398 - 14:58 |

نگاهی به ماموریت های شبکه رادیویی تهران

نگاهی به ماموریت های شبکه رادیویی تهران

نقد و بررسی مسائل شهر، تمرکز بر مطالبات و دغدغه های شهروندان، ارتباط مستقیم با مسئولان و اطلاع رسانی به موقع اخبار و رویدادها و هر آنچه مربوط به تهران و استان تهران است، از ماموریت های مهم شبکه رادیویی تهران محسوب می شود.

نقد و بررسی مسائل شهر، تمرکز بر مطالبات و دغدغه های شهروندان، ارتباط مستقیم با مسئولان و اطلاع رسانی به موقع اخبار و رویدادها و هر آنچه مربوط به تهران و استان تهران است، از ماموریت های مهم شبکه رادیویی تهران محسوب می شود. همچنین آگاهی بخشی رسالت همیشگی رادیو تهران بوده است؛ اطلاع رسانی فوری، که در سایه مشارکت بیش تر با مجموعه های فرهنگی هنری و نهادهای مختلف میسر می شود، مدیران شبکه رادیویی تهران را بر آن داشت تا برای ارتباط بیشتر با مراکز مختلف، بازدید های دوره ای از این مراکز را در برنامه خود قرار دهند.

گروه اخلاق و زندگی، فعال تر از پیش
علیرضا حبیبی، که مدیریت گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران را بر عهده دارد، در ابتدای صحبت هایش به ماموریت های این گروه اشاره می کند و می گوید: رویکرد موضوعی گروه اخلاق و زندگی شهروندی فرهنگ، ادب، هنر، معارف اسلامی، خانواده و دفاع مقدس است. از ماموریت های این گروه می توان به برنامه ریزی برای گسترش فضائل اخلاقی و ترویج معارف اسلامی و سیره اهل بیت (علیهم السلام) و تمرکز بر نیازهای روحی و فکری مخاطبان در قالب های متنوع و جذاب اشاره کرد. البته ارائه الگوی مناسب سبک زندگی ایرانی اسلامی و توجه به نهاد خانواده و سیاست های جمعیتی از دیگر ماموریت های این گروه است. ما توجه جدی به گفتمان سازی فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و منظومه های ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم و برنامه ریزی دقیق و جامع برای پرداختن به مولفه های فرهنگی، ادبی، هنری، تاریخی، هویت و تمدن غنی ایران اسلامی با تولید برنامه های فاخر، پیش رو داریم.
وی ادامه می دهد: با در نظر داشتن وجوه تمایز شبکه رادیویی تهران با عنوان صدای پایتخت، نظارت دقیق بر چرخه کامل تولید از مرحله طراحی و ایده پردازی تا پخش برنامه ها به منظور ارتقای کیفی و محتوایی انجام می شود.
مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران در پاسخ به این پرسش که چه برنامه های شاخصی از این گروه تهیه و پخش می شود، می گوید: می توان به برنامه «چراغ» که مجله گفت وگو محور شبانگاهی فرهنگی، اجتماعی و تعاملی با رویکرد چالشی است نام برد.
«خانه ما» برنامه ترکیبی نمایشی با موضوع بررسی مسائل خانواده، سبک زندگی، جمعیت و آسیب اجتماعی است. «گفتاورد» گفت وگوی موضوعی در شاخه های مختلف در ساحت تفکر و اندیشه است. «به وقت خورشید» ویژه اذانگاهی ظهر است که موضوعات اخلاقی و معارفی با رویکرد جامعه امروز می پردازد.
«کتاب شب» خوانش رمان ها و داستان های برگزیده و موفق نویسندگان ایران و جهان با اجرای بهروز رضوی از دیگر برنامه های شاخص این گروه است.«آب و تاب» گفت وگوی فرهنگی با رویکرد بررسی زندگی هنرمندان و چهره های فرهنگی برجسته ایرانی است.
حبیبی درباره برنامه های شاخص ماه مبارک رمضان هم توضیح می دهد و می افزاید: برنامه «دعوت» مجله فرهنگی و اجتماعی ویژه مراسم افطار است که رویکردی اخلاق گرایانه به موضوعات جامعه دارد. این برنامه هر روز با یک مهمان خاص گفت وگو می کند و سلسله گزارش هایی را به صورت مردمی، از کودکان، نوجوانان و خانواده منعکس می کند. موضوع حق الناس، سیل اخیر کشور، ادعیه و نیایش، افطاری ساده، ازدواج آسان، سیره اهل بیت(ع) و فرهنگ و سنن اسلامی مورد توجه این برنامه است.
این گروه با فرارسیدن ماه رمضان، تلاوت قرآن کریم با صدای اساتید برجسته را در جدول پخش خود قرار داده است. در این ماه تلاوت ترتیل قرآن به صورت روزانه در دو نوبت توسط دو قاری؛ استاد عباس و تلاوت ترتیل یک جزء از قرآن کریم با صدای محمد صدیق منشاوی قاری ممتاز مصری به سمع مخاطبان رسید.

گروه تفریحات و سرگرمی در جمع تهرانی ها
عبدالحسین قلعه قوند، مدیر گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران با اشاره به رویکرد برنامه های این گروه می گوید: برنامه های گروه تفریحات به دلیل اوضاع سخت اقتصادی در سالهای اخیر به ویژه در سال پیش رو، عمدتا امیدبخشی همراه با تفریح و نشاط بوده و خواهد بود. به همین دلیل تلاش می شود تا برنامه های مفرح و شادی آفرین حفظ و برنامه های دیگری با همین هدف طراحی و تولید شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه طرح ها و برنامه های جدیدی برای امسال تدارک دیده شده است، می افزاید: از مجموعه طرح های گروه تفریحات می توان به طرح یک مسابقه بزرگ و ویژه برای فصل تابستان اشاره کرد که در دست بررسی است. در این مسابقه پیش بینی شده که برنامه محیطی داشته باشیم؛ بر اساس طرحی که ارائه شده مسابقه هفته ای یک بار به صورت میدانی در یکی از اماکن فرهنگی تفریحی تهران برگزار می شود. همچنین طرح یک برنامه طنز سیاسی جذاب ارائه شده که تولید این برنامه هم در روزهای آینده انجام خواهد شد.
مدیر گروه تفریحات و سرگرمی تهران یادآوری می کند، با توجه به شعار سال، که سال رونق تولید است، طرحی در ساختار مستند با عنوان معرفی دستاوردهای استان تهران ارائه شده که در حال بررسی است. در این طرح علاوه بر معرفی روستاهای اطراف تهران، روستاهایی که قابلیت رشد، توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در کار تولیدی دارد، معرفی خواهند شد.
قلعه قوند از برنامه های شاخص گروه تفریحات می گوید: مسابقه «۰۲۱» سال هاست که از مسابقه های جذاب و پرشنونده رادیو تهران است. در این مسابقه زنده که به صورت تلفنی برگزار می شود دو شرکت کننده هم زمان با هم رقابت می کنند. از نقاط ضعف این مسابقه تامین نشدن منابع مالی برای اهدای جوایز به شرکت کنندگان است که این مشکل به همت مدیر محترم شبکه در حال مرتفع شدن است. همچنین از دیگر برنامه های شاخص گروه می توان به برنامه طنز «تهرانک» اشاره کرد که در این دوره از جشنواره بین المللی صدا موفق به دریافت دو جایزه شد. این برنامه نگاهی طنزآمیز به مسائل اجتماعی و فرهنگی و رفتارهای فردی و اجتماعی همشهریان دارد.

استادان دانشگاه در اتاق فکر گروه رویدادها
علیرضا مبینی، مدیر گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران می گوید: رادیو رسانه ای است که همیشه در اوج بوده و هست و مردم با آن ارتباط برقرار می کنند. یکی از رسالت های گروه تهران و رویدادها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سریع و به موقع است. این گروه سعی می کند در رسالتش دقیق، زمان شناس و مرجع باشد. اطلاع رسانی لحظه ای و توجه کامل به رویدادهای استان تهران یکی از وجه تمایزهای این گروه است. ما ضمن استفاده از فن آوری های نوین و ابزار ارتباطی جدید، از فضای مجازی برای بازنشر و تبلیغ برنامه های رادیو تهران استفاده می کنیم.
مبینی اضافه می کند: ما به غنای محتوا و نیازمندی مخاطب توجه داشته ایم، با اضافه شدن خبرگان رسانه به اتاق فکر، تلاش کرده ایم تا اتاق فکرهای تخصصی برنامه ها را با حضور استادان دانشگاه، استادان رسانه و قشر مطالبه گر (دانشجو) تقویت کنیم، تا شاخص دانش، رسانه و مخاطب را مدنظر قرار دهیم. همچنین ارزیابی مستمر و دوره ای برنامه ها بر عهده کارشناسان مرتبط رسانه و دانشگاه است.
مدیر گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران می افزاید: این گروه باید همیشه برای واکنش سریع رویدادهای طبیعی مانند سیل و… و جریان های نهادی اجتماعی آمادگی داشته باشد. این آمادگی جز با به کارگیری نیروهای کارآمد و برگزاری جلسات مستمر با کارشناسان رسانه و نهادهای مرتبط مانند سازمان مدیریت و پیشگیری بحران شهر تهران حاصل نمی شود. همچنین کارگاه های آموزشی برای برنامه سازان گروه با هدف مواجهه با بلایای طبیعی به صورت دوره ای برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مهم ترین برنامه های این گروه که از رادیو تهران پخش می شود، عنوان می کند: دو برنامه محوری داریم. یکی «تهران من» که یک جُنگ اجتماعی با رویکرد طنز به همراه آیتم های گزارشی و اخلاقی است. این برنامه به بررسی اخبار روز و تحلیل آن با کارشناسان می پردازد. این برنامه ساعت ۱۷ الی ۲۰:۲۰ هر روز به غیر از جمعه ها از رادیو تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می شود.
مبینی ادامه می دهد: «تهران ورزشی» عنوان دومین برنامه‌محوری گروه ماست که به بررسی اخبار ورزش ایران و جهان می پردازد. شفاف سازی رویدادهای ورزشی در گفت وگو صریح و بی واسطه با مربیان، بازیکنان، کارشناسان ورزشی و معاونان وزارت ورزش و…. انجام می شود. این برنامه هر روز از ساعت ۳۰ : ۱۰ الی ۱۱ صبح از رادیو تهران پخش می شود.
برنامه «تهران من» در تابستان پایان هفته ها خارج از استودیو در بوستان ها و یا نمایشگاه ها اجرا می شود. همچنین مسابقه بزرگی همراه با جایزه های نفیس که به صورت میدانی برگزار خواهد شد، از دیگر برنامه های این گروه برای جذب مخاطب است. نام مسابقه هنوز مشخص نیست و دوماه و نیم است که روی محتوای آن کار می کنیم.

تعامل با نهادهای گوناگون
سیدمجتبی میرسعیدی، مسئول امور اجرایی و روابط عمومی شبکه رادیویی تهران می گوید: یکی از وظایف امور اجرایی ارتباط با سازمان ها برای تعاملات بیش تر و آشنایی با فعالیت های آن هاست. یکی از مهم ترین اهدافی که ما در سلسله بازدیدها دنبال می کنیم معرفی والبته آشنایی بیش تر مخاطبان با این مراکز است.
یکی از این برنامه های بازدید مدیران شبکه از مجموعه سد امیرکبیر بود. در این دیدار، مدیران واحدهای مختلف سد و نیروگاه امیرکبیر توضیحاتی درباره وضعیت فعلی سد، حجم بارش ها و مدیریت سر ریز آب ارائه دادند و از آمادگی کامل این مجموعه در مواجهه با سیل و وجود استانداردهای بالا در مدیریت این سد مهم خبر دادند.
وی در ادامه به نقش برجسته رسانه ها در مدیریت بحران اشاره می کند و می افزاید: رادیو تهران در تعامل با دستگاههای مسئول و مرتبط با حوزه مدیریت بحران، در مدیریت بهتر بحران هایی همچون سیل های اخیر از آمادگی کامل برخوردار است.
تعامل و ارتباط مستقیم با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و همچنین دیگر مراکز و دستگاههای مختلف، با هدف آگاهی بخشی به شهروندان تهرانی از دغدغه های دیگر رادیو تهران است. میرسعیدی با اشاره به بازدید مدیران رادیو تهران از کتابخانه مجلس می گوید: ما تلاش کردیم شیوه و نحوه تعامل بین شبکه رادیویی تهران و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس را بررسی کنیم. با هدف همکاری مشترک و معرفی بیش تر این مجموعه به شهروندان به ویژه دانشجویان و محققان، قرار است تفاهم نامه ای بین شبکه رادیویی تهران و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تنظیم شود.
وی ادامه می دهد: در ادامه سلسله بازدیدها نخستین جلسه مدیران رادیو تهران با فرماندهان نیروی انتظامی شرق و غرب استان تهران با هدف همکاری مشترک بین این دو نهاد برای بالا بردن آگاهی مخاطبان از فعالیت های پلیس و پیشگیری از جرم و جنایت در استان تهران، برپا شد. تعامل رسانه ملی با نیروی انتظامی در فرهنگ پذیری، نظم، ترافیک و جلوگیری از آسیب های اجتماعی بسیار موثر است.
میرسعیدی با اشاره به برنامه های محیطی این شبکه می افزاید: شبکه رادیویی تهران با تدارک برنامه های ویژه در دورهمی های صمیمی، با مخاطبان ارتباط می گیرد. یکی از اهداف این شبکه، تعامل بیش تر با مخاطبان و ارتباط دوطرفه بین آن هاست. به همین دلیل برنامه های میدانی و محیطی بسیاری را پیش بینی کرده ایم که با برگزاری مسابقه بین شرکت کنندگان، اجرای موسیقی، دعوت از بازیگران و خوانندگان مطرح، حضور طنزپردازان و طنازان و… تا حدودی به این هدف رسیده ایم.

تحلیل و گفتگوی سیاسی با سیدحسین حسینی
مسعود محمودخواه، مدیر گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری با اشاره به برنامه پرمخاطب “پارک شهر” که بر عهده این گروه است، می گوید: برنامه پارک شهر، برنامه‌‌ صبحگاهی رادیو تهران است که با هدف اطلاع رسانی وقایع روز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی و همچنین ایجاد نشاط و طراوت صبحگاهی روی آنتن می رود. در برنامه پارک شهر بخش های مختلف به شکل پازلی هویت اصلی برنامه را تشکیل می دهند.
وی می افزاید: تحلیل و گفتگوی سیاسی با سیدحسین حسینی صورت می گیرد، بخش پیگیری مطالبات مردمی را اعظم قربانپور بر عهده دارد. بخش ورزشی، فرهنگی و هنری و… هر کدام کارشناس مجریان مخصوص به خود را دارند. بخش طنز برنامه را مجریان برنامه بر اساس نوشته های افسانه جهرمیان اجرا می کنند. شوخی با خبرها و فال حافظ در بخش طنز برنامه است که در پارک شهر اجرا می شود.
ورزش صبحگاهی هر روز در قالب زنده و مستقیم از پارک شهر(خیابان بهشت) توسط علیرضا محمدی گزارش خواهد شد.
تابلوی صوتی برنامه که به مسائل مسئولان و کارشناسان سیاسی در خصوص مسائل روز کشور اختصاص دارد، یکی از بخش های اصلی برنامه پارک شهر است.

فصلی نو در رسانه های نوین رادیو تهران
مهران رهبرحقیقت که از ابتدای امسال، مدیریت فضای مجازی رادیو تهران را عهده دار شده است یکی از چالش های این حوزه در کشور را نامگذاری و تعبیر غلط این حوزه به «فضای مجازی» می داند که منجر به نگاه دست دوم برخی متولیان امر به این فضا شده است و معمولا توجه واقعی وعملیاتی به این فضا در مرحله اعتقاد متوقف و به مرز التزام نمی رسد.
او می پرسد: کجای این فضا مجازی است؟! در حالی که بیش تر واقعیت های زندگی مردم دنیا و حتی ایران متاثراز این فضاست. از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و… و تمامی حوزه های زندگی فردی و اجتماعی مردم دنیا طوری با این فضا آمیختگی پیدا کرده که تفکیک آن از زندگی روزمره، سخت تر از جداسازی شکر حل شده در آب است.
رهبرحقیقت ادامه می دهد: کافی است نگاهی به آخرین فهرست ثروتمندترین افراد دنیا بیاندازیم تا ببینیم چگونه در کمتر از دو دهه، افراد پیشرو در این فضا، بالاتر از غول های صنایع مختلف با قدمت ده ها سال و بلکه چند قرن، در صدر این فهرست قرار گرفته اند. درست یا غلط و خوب یا بد، در عصری زندگی می کنیم که مظاهر مدرنیته پیوسته در صدد چیرگی بر سبک زندگی قرن های متمادی بشراند و بهتر این است که به منظور حفظ و پاسداشت سبک زندگی ایرانی و اسلامی، تمام همت و توان خود را بر استفاده صحیح و بهره مندی از ابزار و امکانات این فضا برای پیشرفت هرچه بیش تر کشور در عرصه های مختلف و همچنین تسهیل زندگی مردم مبتنی بر قابلیت ها و ویژگی این فضا بگذاریم.
مدیر فضای مجازی رادیو تهران با این مقدمه، یکی از اولویت خود در این مسئولیت را ایجاد و استانداردسازی چرخه تولید تا انتشار محتوا از تمامی درگاه های رسانه های نوین رادیو تهران ذکر می کند و می افزاید: همسو با سیاست ها و سند چشم انداز رادیو تهران، بنا داریم ضمن بازنشر هدفمند محتوای آنتن شبکه، نیازها و مطالبات مخاطبان در تهران را با توجه به اولویت های اصلی پایتخت در زمینه های مختلف فردی، اجتماعی، شهروندی و شهرنشینی پاسخگو باشیم. همچنین توجه ویژه به مقوله آموزش شهروندی، اطلاع رسانی مناسب از موضوعات مورد نیاز مردم کلانشهر تهران و اختصاص سرفصلی ویژه‌ ساکنین مناطق حاشیه شهر تهران از دیگر اولویت های ما در تولید محتوا خواهد بود.
رهبرحقیقت در پایان ضمن پیشنهاد برگزاری جلسات بررسی عملکرد سازمان صداوسیما در حوزه رسانه های نوین و آسیب شناسی وضع موجود، با بیان سابقه و تجربه مفید حمیدرضا صحراگرد مدیر رادیو تهران در حوزه مدیریت رسانه های نوین، ابراز امیدواری کرد سال نود و هشت با پشتیبانی همه جانبه مدیران و همکاران فرهیخته رادیو تهران اتفاقات خوبی در این حوزه برای این شبکه و مردم تهران رقم بخورد و به بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تهران الگو و خط دهنده برای سایر شهرهای کشور باشد.

علاقه مندان می توانند؛ برنامه های شبکه رادیویی تهران را به صورت زنده روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز یا موج ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز دریافت کنند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.