Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 7925
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 17 آذر 1397 - 13:48 |

پژمان بازغی: خودم را مجری نمی‌دانم

پژمان بازغی: خودم را مجری نمی‌دانم

پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون از تجربه اجرایش در برنامه «کودک شو» می‌گوید

اجرای موفق یا غیرموفق بازیگران و سلبریتی‌ها در عرصه‌های مختلف هنری چند سالی است باب شده که یکی از آنها گرایش به مجری‌گری است.

پژمان بازغی

برخی از این سلبریتی‌ها گاهی اوقات در زمان کم‌کاری، کمرنگ شدن یا برای درآمد بیشتر و یا کسب تجربه‌ای متفاوت از بازیگری راهی عرصه اجرای تلویزیونی می‌شوند؛ مانند اجراهای مهران مدیری، رامبد جوان، شهاب حسینی، سروش صحت، کامران تفتی، اکبر عبدی، فریبا کوثری، پژمان بازغی و این اواخر هم محمدرضا گلزار در رسانه ملی. می‌توان گفت حضور این چهره‌ها موجب شده تا مخاطبان زیادی دوباره پای برنامه‌های تلویزیونی بنشینند و با این رسانه آشتی کنند. البته تجربه هم نشان داده که برخی از برنامه‌هایی که از سوی این بازیگران به اجرا درآمده در هر دوره با استقبال خوبی از سوی بینندگان مواجه و در دوره‌هایی به محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه تبدیل شده است. پژمان بازغی از هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون یکی از کسانی است که با برنامه «کودک شو» قدم در اجرا گذاشت. برنامه‌ای که ضمن جلب توجه بیننده، گام‌های مؤثری در جهت تحکیم ارکان خانواده برداشته است. بازغی در این برنامه اجرا را به‌طور جدی تجربه و نمره قابل‌قبولی را تاکنون از مخاطبان دریافت کرده است که این امر را باید حاکی از انتخاب هوشمندانه و درستش دانست. این هنرمند در مورد واردشدنش به عرصه مجری‌گری در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «من به دلایل کاملا شخصی با برنامه کودک شو که برای کودکان ۲تا ۵سال است وارد اجرا شدم که جذابیت‌های خاص خودش را داشت. زمانی که این برنامه به من پیشنهاد شد با اشتیاق کامل پذیرفتم».  بازغی درآمد مجری‌گری را آنقدر نمی‌داند که موجب ورود بازیگران به این عرصه شود. می‌افزاید: «برنامه کودک شو وقت و انرژی زیادی از من گرفت و در این مدت بسیاری از کارهای سینمایی و سریال‌ها را به‌علت وقت‌گیر بودن مراحل ضبط این برنامه قبول نکردم اما عدد دریافتی از این کار خیلی قابل توجه نبود که بخواهد مرا به این دلیل در این وادی پایبند کند. (با خنده) من در این برنامه از یک رئیس بانک هم کمتر گرفتم».

در این سال‌ها، تلویزیون به‌جای اینکه از مجریان جدید و جوان رونمایی کند و چهره‌های تربیت‌یافته‌ای در عرصه اجرا روی آنتن بفرستد، سراغ بازیگران سینما و تلویزیون رفته. این انتخاب‌ها به‌خصوص در یکی،دو سال اخیر خیلی بیشتر هم شده. انگار بین شبکه‌های مختلف برای جذب بازیگران رقابت عجیبی درگرفته. محمدرضا گلزار، حمید گودرزی و دانیال عبادی جدیدترین بازیگرانی هستند که از وسط فیلم‌ها و سریال‌ها، بدون داشتن کمترین تجربه‌ای در اجرا، مستقیم مقابل دوربین قرار گرفته‌اند و در جایگاه مجری تکیه زده‌اند تا این جایگاه را به چالش بکشانند و مورد نقدهای متفاوتی قرار بگیرند. برخی از این سلبریتی‌ها دغدغه‌های حضورشان در این برنامه‌ها را تلاش برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در حوزه‌های مختلف بیان می‌کنند.

بازغی در این مورد می‌گوید: «اینکه صرفا مخاطبان اجرای یک بازیگر را به‌خاطر چهره بودنش بپذیرند کاملا اشتباه است و واکنش‌ها تاکنون نشان داده که اجرا کاملا با بازیگری متفاوت است. هر کدام از مجریان را باید در جایگاه خودشان بررسی کنیم. اینکه یک مجری فقط صدای خوب، چهره خوب یا شهرت داشته باشد کافی نیست. ضمن اینکه یک مجری خوب باید همه این عوامل را داشته باشد، اما این توانمندی اوست که تبدیل به بهترینش می‌کند تا برنامه‌اش بگیرد. گرچه به‌نظرم اجرا هم نوعی از بازی است و یک مجری باید خوب بازی کند تا بتواند از میهمان برنامه‌اش حرف دربیاورد».

یک بازیگر یا یک مجری

می‌توان گفت برخی از سلبریتی‌ها با حضور خود در رسانه ملی، بسیاری از ساختارهای گذشته را شکسته‌اند اما همچنان بسیاری از هم‌صنفی‌هایشان معتقدند بازیگری‌ که سال‌ها جلوی دوربین رفته را نمی‌توان به‌عنوان یک مجری پذیرفت و نمی‌توان ذهنیت بیننده را نسبت به او تغییر داد چرا که او را به‌عنوان یک بازیگر می‌شناسد و نه مجری.

بازغی در مورد سلبریتی‌هایی مانند مهران مدیری و رامبد جوان که در نقش مجری مقابل دوربین می‌ایستند، می‌گوید: «من آنها را به‌عنوان مجری نمی‌شناسم به‌نظرم آنها کارگردان‌های خوبی هستند و اجرا و برنامه خودشان را کارگردانی می‌کنند. این خیلی مهم است. مثلا رامبد در برنامه خندوانه. بعضی‌ها می‌گفتند آقا مگر ممکن است به مردم بگویی ۲۵ثانیه الکی بخندند! اما رامبد انجام داد و شد. مجری‌گری کار سختی است و بازهم به توانمندی افراد بستگی دارد و نمی‌توان گفت لزوما هر سلبریتی‌ای وارد شود موفق خواهد بود. به‌عنوان مثال برنامه رضا گلزار به‌خاطر نویسندگی ضعیفی که دارد خیلی نتوانسته جذابیت‌های لازم را داشته باشد و سطح برنامه روند یکنواختی را طی می‌کند که البته من در این مورد گلزار را مقصر نمی‌دانم. گاهی شرایط اجرا طوری پیش می‌رود که واقعا از دست مجری خارج می‌شود و ایراد کار جای دیگری است».

این هنرمند در مورد فعالیت جدی‌ترش در عرصه اجرا اظهار می‌کند:‌ «به‌هیچ عنوان خودم را یک مجری نمی‌دانم. از بین مجریان تلویزیونی به‌کار محمدرضا شهیدی‌فرد علاقه‌مندم. به‌نظرم او مجری توانمند و حرفه‌ای است. در این مدت پیشنهاد اجرا زیاد داشتم اما نپذیرفتم چون کار من اجرا نیست و ترجیح می‌دهم در حرفه بازیگری بیشتر فعالیت کنم. البته قرار است در سری جدید برنامه کودک شو در قالب ۱۵۰قسمت که از آخر همین برج (آذر) دوباره روی آنتن می‌رود هم اجرا را بر عهده بگیرم. آن‌قدر برای اجرایم اهمیت قائلم که حتی با صدای گرفته تلاش کرده‌ام اجرایم درست باشد و از بین نرود. من مجری‌ای نبودم که مادام مشغول به این کار باشم و انرژی‌ام را کنترل کنم بنابراین با مردم ذوق می‌کنم، خوشحال می‌شوم، فریاد می‌زنم و ناراحت می‌شوم. تمام سعی و تلاشم را می‌کنم تا شبیه خانواده‌ها باشم. هیچ وقت فکر نمی‌کنم که در کجای ماجرا قرار دارم و آنها قرار است در کجا باشند».

منبع: روزنامه همشهری/ خدیجه نوروزی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.