Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 19605
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 09 تیر 1399 - 13:43 |

«کافه هنر» و تحسین صدها ایرانی برای «دوستدار زبان فارسی در ترکیه»

«کافه هنر» و تحسین صدها ایرانی برای «دوستدار زبان فارسی در ترکیه»

صدها نفر از ایرانیان، هنگامی که شنونده‌ی برنامه‌ی رادیویی کافه هنر بودند، پیام تحسین خود را برای بانویی از شهروندان ترکیه فرستادند که در فضای مجازی، شعری از فردوسی خوانده بود.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبکه رادیویی ایران ، در ابتدای برنامه «کافه هنر»  شعر خوانی بانوی ترکیه‌ای پخش شد و این برنامه به همین بهانه مخالفت‌های قومیتی با زبان فارسی را پیش کشید.

پس از پخش فایل صوتی شعرخوانی این بانوی ترک زبان، شهاب شهرزاد مجری برنامه از مخاطبین دعوت کرد تا نظرات خود را نسبت به این اقدام بیان کنند و آن را از طریق نظرسنجی پیامکی برنامه به اشتراک بگذارند.

این اقدام پس از آن رخ داد که برخی هموطنان ترک زبانِ ایرانی به صفحه بانوی ترکیه‌ای که شعر فردوسی را خوانده بود، هجوم برده و وی را بابت پرداختن به زبان فارسی شماتت کرده بودند. این ناسزاها با این بهانه بیان شده بود که «چرا تو به عنوان یک ترک سراغ زبان فارسی و تمجید از آن رفته‌ای، چون فردوسی دشمن ترک‌هاست»!

در ادامه «کافه هنر» پاسخ بانوی ترک زبان خطاب به مخاطبان بیان شد، پاسخی که مجری برنامه آن را در حد جواب یک وزیر فرهنگ و ارشاد دانست.

این بانوی ترکیه‌ای در بخشی از پاسخ خود با بیان اینکه در کشور ترکیه از همان سال‌های دبیرستان فردوسی به عنوان یکی از مشاهیر ادبیات به دانش آموزان معرفی می‌شود، گفت: این همه ناسزا را قبل از اینکه به من بگویید به اهالی آموزش و پرورش ترکیه بگویید که فردوسی را به چندین میلیون نفر از مردم کشورم معرفی می‌کنند. حالا حاضرید به آنها فحش بدهید و با ترکیه دشمن بشوید؟!

این بانو با اشاره به تلاش برای ایجاد اختلاف افکنی و دشمنی بین مردم ایران و ترکیه، گفت: آذربایجان و ترکیه و ایران مثل خواهر و برادر هستند. هدف من اصلا سیاسی و نژادپرستی نیست، زیرا از مرزبندی بین تمدن‌ها و سرزمین‌ها متنفرم.

پس از پخش اظهارات این بانوی ترک زبان، ادامه برنامه با صحبت‌های دکتر محمدرضا روزبه استاد دانشگاه در رشته ادبیات فارسی همراه شد. وی در خصوص گرایش به زبان و ادبیات فارسی گفت: گرایش به زبان و ادبیات فارسی در قرن‌های متمادی وجود داشته و امر بدیعی نیست. این گرایش بر اثر مهاجرت‌ها و سفرهای مختلف به سرزمین ایران و همچنین مراجعات دانشمندان و فرهیختگان ایرانی به اقصی نقاط مختلف جهان و همچنین کشش و جاذبه زبان فارسی انجام شده است.

وی افزود: گرایش به زبان و ادب فارسی را باید به فال نیک گرفت. ادبیات فارسی به دلیل طرح آموزه‌های انسانی والا و ساخت و صورت هنری منحصر به فردش همواره در آفاق عالم برای اهل قلم جاذبه داشته است. از گوته گرفته تا شرق شناسان عصر حاضر.

این استاد دانشگاه در رشته زبان و ادبیات فارسی در ادامه صحبت‌های خود گفت: باید به خود ببالیم که زبان و ادبیات فارسی مورد تامل قرار بگیرد و باعث گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در سراسر جهان شود.

دکتر روزبه در خصوص تجربیات خود از احترام دیگر قومیت ها به زبان فارسی گفت: تجربه من در این زمینه به سفرهای محدودم به خارج و دانشجوهای غیرایرانی ام بر می گردد. اما دیگر همکارانی که در طرح‌های گسترش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی حضور داشتند، تجاربشان نشان می‌دهد که زبان و ادبیات فارسی جاذبه ای عجیب و عمیق برای غیرفارسی زبانان دارد. در عین حال ما باید مراقب برخی انگیزه های ضد فرهنگی هم باشیم. نظیر تلاش برای مصادره بزرگان ادب فارسی مثل مولوی و نظامی. باید به پاسداشت این مفاخر ادب فارسی بیش از پیش اهتمام بورزیم.

این استاد دانشگاه در انتهای صحبت‌های خود گفت: بشر باید به سمت تعلقات عام انسانی حرکت کند که البته این منافاتی با حب به میهن ندارد. اما تلاش هایی ضد فرهنگی در دنیای امروز رخ می‌دهد که ناسیونالیستی بوده و مذموم است.

در انتها نظرسنجی برنامه «کافه هنر» نشان داد که بیش از ۹۸ درصد مخاطبان این برنامه تخصصی حوزه فرهنگ و هنر با رویکرد بانوی ترکیه‌ای که با زبان فارسی شعر خوانده بود، همسو بود و این اتفاق را پسندیده بودند و تنها کمتر از ۲ درصد مخاطبان این امر را مورد نکوهش قرار داده بودند.

این واکنش “کافه‌هنری‌ها” در برابر تنگ‌نظرانی‌ست که این شهروند ترکیه را به خاطر یادگیری زبان فارسی سرزنش کرده بودند.

کافه هنر به تهیه کنندگی زهره سربازی با اجرای شهاب شهرزاد، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ از رادیو ایران پخش میشود

به اشتراک بگذارید
  1. امیر کرمانشاهی :
    ۲۳ آذر ۰۱

    اگر دقت کرده باشید در سریال سلطان سلیمان، وی پسرش مصطفی را توصیه کرد که با زبان و ادبیات فارسی آشنا شو که این زبان از پیشینه تمدنی طولانی و غنای بسیار برخوردار است

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.