Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1942
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 24 خرداد 1395 - 19:27 |

گفتگو با نیما کرمی / همسرم نگاه منتقدانه‌ای به اجرای من دارد

گفتگو با نیما کرمی / همسرم نگاه منتقدانه‌ای به اجرای من دارد
نیما کرمی در ۱۶ سالگی با بازی در سریال «روزه‌داران کوچک» کار خود را آغاز و بعد از آن حضور در صحنه‌های تئاتر را به دفعات تجربه کرد. او بعد از مدتی برای ورود به عرصه اجرا تست می‌دهد و بعد ازپذیرفته شدن در آزمون، کار اجرا را آغاز می‌کند. وی پس از ازدواج، اجراهای مشترک زیادی را با همسر خود زینب زارع -که او نیز جزو مجریان صدا وسیماست- داشته است.

کرمی تاکنون اجرا در برنامه‌های گوناگونی را برعهده گرفته است که از جمله آنها می‌توان به «صبحی دیگر» در شبکه آموزش و ویژه برنامه «دعوت» ازشبکه یک سیما اشاره کرد. ماه رمضان و اجرای برنامه «دعوت» و البته ادعای آقای مجری مبنی بر این‌که ایده اولیه آن را خودش مطرح کرده است بهانه‌ای شد تا روزنامه «صبا» با او گفت‌وگویی را ترتیب دهد که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

کار در ماه مبارک رمضان برای شما به چه صورتی است؟ آیا فعالیت در حوزه اجرا و روزه‌داری سخت نیست؟
به هر حال کار در این شرایط سخت خواهد بود اما به دلیل این‌که برای مردم انجام می‌شود لذت بخش است. نکته دیگر این است که از ابتدا قرار بود برنامه «صبحی دیگر» در ماه رمضان پخش نشود اما این اتفاق نیفتاد بنابراین کمی کار برایم سخت‌تر شده است ولی این ماه پر از جشن و لطف خداست، به همین دلیل کار کردن در ماه رمضان بسیار لذت‌بخش است.

در پروسه ارائه طرح و ایده برنامه «دعوت» چقدر دخیل بودید؟
«دعوت» ایده‌ای بود که من مطرح کردم. یک دوست عکاس و فیلمسازی به نام آل یاسین دارم که یک هفته قبل از ماه رمضان، از من پرسید که آیا برای این ماه پیشنهادی برای اجرا داشته‌ام و من در جواب گفتم که پیشنهاداتی بوده اما هنوز قطعی نشده است. وقتی علت پرسیدن این سوال را جویا شدم، گفت قصد دارد دو، سه عدد ازعکس‌ها و فیلم‌های خود را در برنامه تلویزیونی آنها اهدا کنم و درآمد حاصل از آن را در کار خیر استفاده کنم. من این ایده را کمی پخته‌تر کردم بنابراین ما از همان قصه اهدای یک اثر هنری آغاز و در نهایت چالش دعوت را به آن اضافه کردیم.

برای نهایی کردن این طرح با چه کسانی همکاری کردید؟
من و همسرم این پیشنهاد را به برنامه‌سازان ارائه کردیم تا هر هنرمند با هدیه‌ای که به برنامه می‌آورد، سه هنرمند دیگر را به برنامه دعوت کند و آنها را به چالش بکشاند؛ یعنی قصد داشتیم که چالش «دعوت» را نیز داشته باشیم. در ادامه تهیه‌کنندگان برنامه، کشاورز و عبدالرحمانی از این ایده استقبال کردند و همچنین مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما، فضل‌اله‌ شریعت‌پناهی هم با لطف خود از این پیشنهاد استقبال کرد. به طورکلی خط اولیه «دعوت» به این صورت شکل گرفت. در واقع همه چیز در عرض یک هفته در این اتاق فکر به شکلی جور شد که یک خروجی قابل قبول را شاهد بودیم که با عقبه قابل‌قبول‌تری همراه بود.

دعوت‌ها به چه صورت انجام شد؟
بعد از این یک هفته به سمتی رفتیم که من عنوان کردم دعوت از دوستان هنرمند در برنامه را خود به عهده می‌گیرم. با دوستان هنرمندی تماس گرفتم که در تیزرها نیز مشاهده شد. از آن‌جایی که موضوع و کلیت برنامه کارخیر بود؛ هر یک از هنرمندان با حضور خود در برنامه، دیگر هنرمندان و ورزشکاران را به چالش کشیدند.

با این تفاسیر هنرمندان استقبال خوبی برای حضور در برنامه داشته‌اند؟
بله؛ بسیار زیاد تا حدی که چهار نفر از افراد چهره و سرشناس طی تماسی که با من داشتند خواستار این بودند تا به برنامه بیایند و «دعوت» آنها را به چالش بکشد. ما می‌خواهیم دراین برنامه شرکت کنیم. تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند که این هدایا را در یک سالن و یا خیریه‌ای به نمایش و همت عالی بگذارند. این هدایا می‌توانند تشکیل یک کلکسیون بسیار با ارزش را بدهند. این همت عالی به احتمال زیاد در روز عید فطر و یا بعد از آن برگزار خواهد شد.

تاکنون چه هنرمندانی در دعوت به چالش کشیده شده‌اند و چه هدایایی تقدیم برنامه کرده‌اند؟
تابلوی عکاسی شده شبنم مقدمی، پیراهن تیم ملی فرهاد ظریف، مدال طلای عباس جدیدی و آلبوم موسیقی کامران تفتی،کاریکاتور عباس صالحی و دیگر دوستان و هدایای آنها که در نوع خود بسیار بامزه و جالب هستند که مردم آنها را دوست دارند و با کمک‌های خود می‌توانند یکی از هدایا را به یادگار در منزل خود داشته باشند.

آیا «دعوت» ادامه دار خواهد بود؟
هم اکنون در ابتدای راه هستیم. مدیر شبکه یک، آقای برازش خود جزو افرادی است که در کارهای خیر شرکت دارد، با سابقه‌ای که من از او سراغ دارم همیشه در این کارها پیش قدم بوده است و من مطمئنم با آمدن وی در شبکه یک سیما، شاید ایده دعوت و طرحی که ما در آن اجرایی کردیم پتانسیل ادامه‌دار شدن را در بلند مدت دارا باشد. به عنوان مثال، در روزهای خاصی از سال و در مناسبت‌ها می‌توان کمک‌رسانی به بسیاری از انسان‌ها در نقاط مختلف جامعه مسلمانان داشت. برنامه «دعوت» تبدیل به خیریه دعوت شد. من اطمینان دارم با نگاه آقای برازش می‌توان این مسیر را ادامه داد.

خودتان هم قصد دارید که وارد چالش شوید؟
بله؛ صددرصد. همین جا اعلام می‌کنم که من هم در چالش کار خیر برنامه «دعوت» شرکت خواهم کرد.

نیما کرمی
پیشنهاد اجرا از همان ابتدا به صورت مشترک با همسرتان مطرح شد؟
بله؛ تهیه‌کنندگان برنامه پیشنهاد اجرا را به من و همسرم دادند.

چقدر اجرای مشترک به شما کمک می‌کند؟
رابطه ما در اجرا خیلی خوب است. زینب نگاه منتقدانه مثبتی به اجرای من دارد. ایراد‌های من را می‌گیرد و سعی می‌کند هدایتگر خوبی برای من باشد؛ خیلی به من کمک می‌کند و تصور می‌کنم، این موضوع را شما هم در اجراها دیده باشید. سعی می‌کنیم به یکدیگر فضا دهیم تا در کلیت کار دیده شود.

شما به چه میزان در اجرا به همسرتان یاری می‌رسانید؟
من بیشتر به عنوان یک همراه در کنار او هستم؛ اوست که به من کمک می‌کند. تلاش می‌کنم در کنار او زوج خوبی باشم.

آیا زمان اجرای مشترک با همسرتان استرس هم دارید؟
نه؛ چه استرسی؟ مگر می‌خواهم تجدید فراش کنم؟! (با خنده).

ازابتدا به همین منوال بود؟ یا با گذشت زمان به این رابطه رسیدید؟
شاید اوایل کار زینب در کنار من استرس اجرا داشت. آن هم به دلیل سابقه بیشتری که من در اجرا دارم اما در حال حاضر برای او هم خیلی راحت‌تر و عادی‌تر شده است.

قبل از شروع اجرا با همسرتان چقدر تمرین می‌کنید؟
ما در حدود سی الی چهل دقیقه قبل از برنامه در محل کار حضور پیدا می‌کنیم، به متن‌های خود نگاهی می‌اندازیم، نحوه ورود وخروج هایمان را چک می‌کنیم، چه کسی اول صحبت کند، چه مطلبی عنوان شود و در کل تقسیم‌بندی‌های این چنینی را مدنظر خود قرار می‌دهیم؛ مابقی بداهه‌هایی است که در اجرا به وجود می‌آید.

بنابراین همه چیز برنامه‌ریزی شده نیست؟
بله؛ اجرا اصولا به آن و لحظه اجرا وصل است. اجرا؛ بازیگری نیست که همه چیز خطی و مشخص باشد اما این‌طور هم نیست که هیچ خطی نداشته باشیم. خط و روال کلی مشخص است و مابقی به آن صحنه باز می‌گردد.

تا کنون چند اجرای ماه رمضانی را تجربه کرده‌اید؟
یک بار سال در سال ۸۷برنامه جشن مضان شبکه پنج سیما و سال ۹۲ نیز برای شبکه استانی البرز، برنامه ویژه افطار را کار کردم. «دعوت» دومین اجرای رمضانی من در شبکه سراسری سیماست.

تفاوت‌های اجرا در یک برنامه ویژه ماه رمضانی با دیگر برنامه‌ها چیست؟
ماه رمضان با ماه‌های دیگر سال تفاوت دارد. مردم سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند در این ماه روزه بگیرند، موازین را رعایت کنند و تا جایی که می‌توانند به اهداف این ماه نزدیک شوند. هنگامی که ذات ماه روی افراد تاثیر می‌گذارد و وقتی شما در این ماه برنامه اجرا می‌کنید تحت تاثیر روابط اجتماعی و تغییر حالت‌های مردم از نظر روحی قرار می‌گیرید زیرا خود نیز جزو آن مردم هستی ودر آن تغییرات سهیمی. در یک کلام، کار در ماه رمضان محبت بیشتری را در مجری ایجاد می‌کند گویی با حال بهتری سر کار حاضر می‌شوی.

خودتان بیننده برنامه‌های ماه رمضانی هستید؟
امسال یک قسمت از «ماه عسل» را تماشا کردم؛ البته از خبرهای مربوط به برنامه‌ای که پسر ومادر به هم رسیدند، هم مطلع شدم.

به کدام‌یک از ویژه برنامه‌های ماه رمضان علاقه‌مندید؟
«ماه عسل». در این سال‌ها این برنامه برای زمان افطار جا افتاده است. احسان علیخانی کار خود را خوب انجام می‌دهد. هر از گاهی مایلم این برنامه را ببینم.

بالاخره آقای کرمی، کار اصلی شما اجراست یا طراحی داخلی؟
در هر دو زمینه فعال هستم.

در آمدزاییتان از کدام است؟
اجرا. کار دکوراسیون داخلی کاری دلی برای من است. خیلی به تجارت آن فکر نکرده‌ام چراکه فرصت چندانی برای آن ندارم.

اگر فرصت کنید به سمت آن می‌روید؟
بله؛ به ثمر رساندن طرح خورشید جزو اهداف من است و باید آن را به جایگاه ویژه‌ای برسانم.

کمی هم از تجربه اجرا در برنامه‌های صبحگاهی بگویید. چند سال است که صبح‌ها اجرا می‌کنید؟
دو سال در رادیو جوان، برنامه «جوان ایرانی سلام» را اجرا کردم. هفت سال هم در «صبحی دیگر» حضور دارم. روی هم رفته ۹ سال اجرای صبحگاهی دارم.

صبح زود بیدار شدن از خواب اذیتتان نمی‌کند؟
نه؛ مشکلی ندارم. اجرا در صبح با کارهای شبانه متفاوت است.

سحرخیز بودن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟
باعث شده است به کارهایم خیلی خوب برسم؛ به نوعی عادت کرده‌ام مانند کارمندان.

برنامه «صبحی دیگر» را می‌توان جزو برنامه‌های صبحگاهی موفق به شمار آورد. شما چه دلایلی را برای موفقیت آن عنوان می‌کنید؟
«صبحی دیگر» گروه بسیار خوبی دارد. اجرای این برنامه، مدل جدیدی از اجرا را به نمایش گذاشت. برای من و علی نیکزاد، بسیار تجربه خوبی بود. ما رابطه خوبی داریم؛ اگر زوج‌های تلویزیونی رابطه خوبی نداشته باشند، پذیرش آنها برای مردم سخت خواهد بود. از طرفی تهیه‌کننده، آقای موسوی، دلسوز کار است. سعی می‌کند بهترین‌ها را در همه موارد کنار هم قرار دهد. در این سال‌ها او در آیتم‌سازی موفق بوده است و در زمانی که شاید خیلی‌ها به فکر کمیت بودند، او در کیفیت چیزی کم نگذاشت. دلیلش هم این بود که بخش‌های مختلف برنامه دیده شوند و مردم هم آنها را دوست داشته باشند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.