Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 19596
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 09 تیر 1399 - 11:34 |

گفت‌وگو با مریم نشیبی در سالگرد برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو»

گفت‌وگو با مریم نشیبی در سالگرد برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو»

«شب بخیر کوچولو» عنوان قدیمی‌ترین برنامه شبانگاهی رادیو ایران است که پس از گذشت سه دهه همچنان با صدای مریم نشیبی از این شبکه رادیویی پخش می‌شود. ۹ تیر ماه سالگرد تولد برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» است و مریم نشیبی از خاطراتی درباره‌ی این برنامه می‌گوید که پیشتر کمتر درباره آن صحبت شده است.

ایسنا به همین مناسبت با مریم نشیبی ـ صدای ماندگاری که چندین سال است کودکان زیادی را به خواب برده ـ گفت‌وگویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

این گوینده باسابقه صحبتش درباره‌ی این برنامه را اینگونه آغاز کرد: «شب بخیر کوچولو» یک برنامه ملکوتی است چون مخاطبانش بچه‌های پاک‌ و معصوم هستند. من اینجا هیچ‌کاره هستم. این لطف الهی است.

نشیبی تاریخچه «شب بخیر کوچولو» را اینگونه شرح داد: سال ۱۳۶۹ آقای ساعد باقری از ۱۱ نفر تست گرفته بودند و من هم نفر دوازدهم بودم و پذیرفته شدم. (نهم تیر ماه) ۱۳۶۹ اولین قصه ما پخش شد. برنامه‌ای جدید بود که به لطف آقای حسن خجسته تولید شد. ساعدباقری، حسن خجسته، کاظم زاده و زهرا خراسانی افرادی بودند که برنامه با همت آنان شکل گرفت.
او ادامه داد: «شب بخیر کوچولو» عمری سی ساله دارد اما وقفه‌ای کوتاه برای پخش پیش آمد که با درایت  آقای حسن خجسته که پی بردند یک شیطنت باعث این موضوع شده است، برنامه مجددا ادامه پیدا کرد.

این گوینده با یادآوری خاطره‌ای از اولین روزهای تولید و پخش این برنامه گفت: آقای ساعد باقری روزهای اول پخش برنامه برای اینکه مطمئن شوند که این برنامه در جهت خواب بچه‌ها موثر است، یک روز دختر آقای مهندس پرتو را که الان بزرگ شده و دکترا دارد، آوردند در اتاق فرمان و روی صندلی نشاندند و من شروع کردم به اجرای «شب بخیر کوچولو». و وقتی قصه تمام شد و آمدم بیرون دیدم دختر عزیزمان خوابیده است. آقای باقری خوشحال شدند که برنامه می‌تواند در خواب بهتر بچه‌ها موثر باشد.

نشیبا با بیان اینکه برنامه «شب بخیر کوچولو» مورد توجه بزرگ‌ترها هم قرار گرفته است ادامه داد: بزرگترها هم به این برنامه توجه دارند و با وجود اینکه برنامه‌های زیادی در رادیو و تلویزیون داشته‌ام من را بیشتر با برنامه «شب بخیر کوچولو» می شناسند.

او در پاسخ به این سوال که کرونا چه تاثیری در روند قصه‌گویی این برنامه و محتوای آن گذاشته است، عنوان کرد: قصد نداریم کرونا را بزرگ کنیم که بچه‌ها اذیت بشوند اما گاهی در مقدمه و موخره با بچه‌ها  با همان لحن خودمانی و صمیمانه درباره‌اش صحبت می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم که مراقب خودشان باشند و به حرف پدر و مادرهایشان گوش دهند.

نشیبی بچه‌ها را ولی نعمت خود خواند و در توصیف عشق و علاقه‌اش به بچه‌ها گفت: اوایل فکر می‌کردم بنری از بچه‌ها باید مقابلم باشد تا احساس کنم روبه‌رویم نشسته‌اند و از آن‌ها انرژی بگیرم اما بعد دیدم احتیاجی نیست من بچه‌ها را در ذهنم دارم و فکر می‌کنم که مثل سوژه قصه‌ها در کوه و کمر و آب و خانه دنبالشان هستم.

با آغاز «شب بخیر کوچولو»، برنامه ‌های کودک و نوجوان رادیو در دهه ۶۰ به چهار برنامه رسید. برنامه ساعت ۷ و نیم صبح که مخصوص مدرسه رفتن بچه ها بود، برنامه ساعت ۱۰ صبح که برنامه خردسالان بود و یک برنامه نوجوان که عصر و بعد از پایان مدارس پخش می‌شد. در ادامه گروه کودک ساعتی را پیشنهاد کرد که شب در اختیار این گروه قرار بگیرد. یعنی ساعت یک ربع به ۹ تا ۹ شب.
«گنجشک لالا …مهتاب لالا …» با صدای «پورشات پیروزکار» ۸ ساله نخستین بار در ساعت ۹ شب ۱۳۶۹ در رادیو اجرا شد.

«حسن خجسته» معاون وقت صدا، «ساعد باقری» شاعر و ترانه سرا که در آن زمان مدیر گروه کودک رادیو و «مهدی سدیفی» از نخستین تهیه‌کنندگان«شب بخیر کوچولو» از بانیان این برنامه بودند؛ «زهرا خراسانی»(سردبیر و نویسنده) ، مصطفی رحماندوست (ترانه سرا)، «منتظم صدیق» (آهنگساز)، چیستا یثربی، افشین علا، صفیه افکاری و رویا ولی‌زاده ، مهشید تهرانی و مرجان کشاورزی آزاد (نویسندگان)، معصومه السادات جدلی، زنده یاد مهتاب امینی ، دکتر رضوان موسوی ، فریبا فاضل و در حال حاضر گلریز وکیلی در ماندگاری «شب بخیر کوچولو» رادیو نقش آفرین بوده‌اند.

این برنامه نوستالوژیک در نخستین جشنواره‌ی رادیو به عنوان برنامه برتر انتخاب شده و در دومین جشنواره رادیو گوینده‌اش عنوان برتر را کسب کرد.

برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» هر شب ساعت ۲۱:۴۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.