Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 13036
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 14 شهریور 1398 - 17:39 |

گفت‎وگو با پیشکسوت تعزیه‎خوانی در ایل بانگ رادیو فرهنگ

گفت‎وگو با پیشکسوت تعزیه‎خوانی در ایل بانگ رادیو فرهنگ

به‎مناسبت از راه رسیدن ایام محرم، رادیو فرهنگ در مجموعه برنامه‌های مجله موسیقی ایل‌بانگ، از جمعه ۱۵ شهریور، همراه با استاد میرزا احمدی پیشکسوت تعزیه‎خوانی و شبیه‎خوانی کشورمان، به آوازهای آیینی و عاشورایی و موسیقی تعزیه می‌پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، استاد صادق چراغی آهنگساز و کارشناس مجری این برنامه درخصوص چرایی پرداختن ایل بانگ به اوازهای مذهبی گفت : برنامه «ایل بانگ» با توجه به این موضوع که موسیقی آیینی دارای تنوع بسیاری است و به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در ماه محرم موسیقی آیین‌های عاشورایی و موسیقی نمایشی تعزیه به علت عشق و اردات شیعیان به امام حسین(ع) قابل توجه‎تر و محسوس‎تر هستند به سراغ بررسی بخشی از  این سبک از موسیقی می‎رویم.

وی افزود: گفت‎وگو با استاد ابوالفضل میرزا احمدی فرصت بسیار مغتنمی است تا دربارۀ نقش موسیقی تعزیه و نمایش‌های شبیه‌خوانی سخن به میان بیاید؛ استاد میرزا احمدی با بیش از نیم‌قرن تلاش و تکاپوی خود در بسیاری از فستیوال‌ها و گردهمایی‌های مذهبی هنری در داخل و خارج از کشور به اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی پرداخته و هنرمندی کارکشته و شناخته‌شده در این هنر آیینی است.

همچنین در این برنامه استاد «امیر مداح» پیشکسوت در آیین آواز، میهمان دیگر برنامه است که برای شنوندگان رادیو فرهنگ  به‎صورت زنده آیین آواز اجرا می‎کند.

کوشش و دل‌مشغولی این مجموعه برنامه‌های موسیقایی رادیو فرهنگ پرداختن و درنگ در موسیقی ایرانی است، در این مجموعه برنامه‌های موسیقایی،‌ مرور نغمه‌ها و نواهای موسیقی ایرانی و گفت‎وگو و گزارش درباره هنرمندان موسیقی و فعالیت‌های این گرامیان جستار اصلی است.
برنامه «ایل بانگ» به همت گروه ادب و هنر و به تهیه‎کنندگی مجید میرزایی و اجرای کارشناسی صادق چراغی، در ایام محرم، جمعه‌ها ساعت ۸:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.