Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 7523
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو تهران تاریخ انتشار : 19 آبان 1397 - 14:13 |

گفت وگوی زنده «محمدجواد ظریف» با رادیو تهران

گفت وگوی زنده «محمدجواد ظریف» با رادیو تهران

شبکه رادیویی تهران امروز از برنامه «پارک شهر» میزبان ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بود.

محمدجواد ظریف

به گزارش هنرصدا به نقل از شبکه رادیویی تهران، برنامه «پارک شهر» از رادیو تهران، امروز در ارتباط زنده با محمدجواد ظریف، در پاسخ به این پرسش که آیا برجام به نفع ماست؛ گفت: آمریکا در دنیا منزوی شده است، در مورد برخی سیاست ها اروپایی ها و آمریکایی ها با هم اتفاق نظر دارند، در مورد برجام هم این اختلاف نظر وجود دارد. قدرت اقتصادی آمریکا قدرت قابل توجهی است، لذا مقابله با قدرت اقتصادی آمریکا مخصوصا در شرایطی که در دنیا شرکت ها هستند که تصمیم گیری نهایی برای روابط اقتصادیشان هستند، کار دشواری است. اروپایی ها در اعمال نظر سیاسی در برابر بزرگترین متحد خود ایستاده اند. ما انزوای آمریکا را می بینیم، عصبانیت مقامات آمریکایی را از این انزوا مشاهده می کنیم. این که اروپایی ها تا حال نتوانسته اند به تعهدات عمل کنند، این واقعیت است؛ اما در اصل فواید برجام برای جمهوری اسلامی و برای صلح و امنیت بین المللی خدشه ای وارد نمی کند.

وی با اشاره به این که رفتار آمریکا یک رفتار خلاف اصول بین الملل و روابط بین الملل است، افزود: اگر رفتار آمریکا را میزان بگیریم؛ همه قواعد بین الملل غلط، چون آمریکا همه قواعد را نقض می کند، آمریکا از یونسکو خارج شده، آمریکا از کنوانسیون پاریس و… خارج شده است و هیچ کدام دلیل نمی شود که توافقات، توافقات بدی بودند این نشان دهنده این که آمریکا دولت یاغی است و بر اساس منطق زور عمل می کند. اما توجه داشته باشیم وقتی از زور بیش از حد استفاده شود، تاثیرات منفی می گذارد. استفاده بیش از حد آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی، دنیا را به این فکر وامی دارد که نمی تواند بیش از حد زندانی و گروگان سیاست های آمریکا باشد.

ظریف ادامه داد: من اعتقاد دارم امروز برجام چهره ایران و چهره آمریکا را دنیا مشخص کرده است، قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت از ایران را برداشته، اجماع جهانی علیه ایران را شکسته ، تصوری که از یک تهدید امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای ایران ساخته بودند، اینها را منهدم کرده است. سرمایه گذاری چهل ساله رژیم صهیونیستی که ایران را در منطقه به عنوان خطر نشان دهند، اینها را نابود کرده است.

تصور کنید اگر ترامپ در مسند قدرت بود و ما برجام نداشتیم، اگر ترامپ در شرایطی مسئولیت سیاست خارجی آمریکا را بر عهده داشت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بود، یک اجماع جهانی علیه ایران بود، روسیه و چین و کشورهای اروپایی بر علیه ایران همراه آمریکا بودند در آن شرایط چه وضعیتی را برای کشور متصور بودید.

وزیرامور خارجه کشورمان در گفت وگو با رادیو تهران اذعان داشت: این که جمهوری اسلامی توانسته شرایطی را ایجاد کند که رئیس جمهور آمریکا ادعا می کند، بزرگترین کلاه سرآمریکا رفته است، به خاطر این که برجام آنچه را انجام داده است این بوده که طراحی چند دهه آمریکا برای ایران را تبدیل به تهدید و صلح امنیت بین الملل کند، از بین برده است.

وی افزود: برخی دوستان توجه نمی کنند و فکر می کنند برجام فقط معامله اقتصادی بوده است،یکی از اعضای دائم شورای امنیت به یکی از همکاران ما گفته بود که شما شش قطعنامه شورای امنیت علیه خودتان را نابود کردید و در کنارش تحریم ها را برداشته اید، نیروی هسته ای را در دنیا به رسمیت شناسانده اید و تنها کشوری هستید که شواری امنیت سازمان ملل متحد غنی سازی اش را به عنوان واقعیت پذیرفته است. اینها واقعیتی است که در برجام اتفاق افتاده است. من یقین داشتم بعد از دولت اوباما که دولت ترامپ روی کار می آمد باز هم برجام را به همین شکل مذاکره می کردیم.

گفت وگوی زنده سیدحسین حسینی با وزیر امور خارجه کشورمان امروز از برنامه پارک شهر رادیو تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش شد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.