Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 23100
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 20 آذر 1399 - 18:04 |

گفت و گو با فارسی زبانان غیرایرانی در«پارسی گویان» رادیو ایران

گفت و گو با فارسی زبانان غیرایرانی در«پارسی گویان» رادیو ایران
دکتر محمدجعفر محمدزاده نویسنده و پژوهشگر  زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه ۲۰ آذر از بهارستان جامی  و تاثیر گلستان سعدی بر این اثر ماندگار جامی می گوید
به گزارش هنرصدا به نقل از شبکه رادیویی ایران، پارسی شناسان به اتفاق معتقدند بهارستانِ جامی، ادامه جریانِ ساده نویسیِ گلستانِ سعدی است. جامی، دوستدار سعدی بود و در قالب و محتوای بهارستان راه تقلید از گلستان او را در پیش گرفت .
از این رو در برنامه پارسی گویان این هفته، دکتر محمدجعفر محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر  زبان و ادبیات فارسی،  قسمتی از بهارستان جامی را می خواند.
از دیگر بخش های این برنامه گفتگو با عارف جعفری،  خواننده  شاعر و آهنگساز اهل افغانستان و ساکن ایران، درباره تاثیر پذیری موسیقی هنرمندان موسیقی افغانستان در مهاجرت است.
بخش دیگر برنامه گفتگو با حسن قریبی رئیس پیشین مرکز پژوهشگاه زبان فارسی ایران در تاجیکستان است که این پژوهشگاه به تازگی، داستان‌های رستم پهلوان را  به دو خط فارسی و سیریلیک،  در یازده جلد منتشر کرده است.
دوازدهم آذرماه امسال، خبر رسید که استاد برات زنجانی دیده از دنیا فروبسته است. از همین رو برنامه «پارسی گویان» بخشی را به استاد روانشاد برات زنجانی اختصاص داده است. تصحیح پنج گنج نظامی گنجوی، از مهمترین آثار این  نظامی‌شناس و پژوهشگر ادبی اهل ایران است .
برنامه «پارسی گویان»  با هدف تقویت وحدت میان فارسی زبانان پنج شنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ با تهیه کنندگی محمد اسماعیل پور و اجرای حسن همایی و حضور دکتر محمدجعفر محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر  زبان و ادبیات فارسی از رادیو ایران پخش می شود.
گفتنی است این برنامه سه شنبه ها بعد از خبر ساعت ۲۳:۰۰ از رادیو ایران بازپخش می شود.
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.