Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 17514
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 11 فروردین 1399 - 18:51 |

گیتی‌خامنه در دوران «کرونا» به کودکان بازی یاد می‌دهد

گیتی‌خامنه در دوران «کرونا» به کودکان بازی یاد می‌دهد

مجری قدیمی برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون این روزها در خانه از طریق فضای مجازی به کودکان، بازی‌های ساده آموزش می‌دهد؛ بازی‌های ساده آپارتمانی که مددکاران انجمن مددکاری علمی ایران برای دوران “کرونا” تدارک دیده‌اند.

گیتی‌خامنه نام آشنایی برای کودکان گذشته و حتی امروز است. کسی که به آرامش و مهربانی شهره است و هر موقع نامش را می‌شنویم و چهره‌اش را می‌بینیم خاطرات کودکی برایمان تداعی می‌شود، جایی که خانم مجری می‌گفت «یک قدم عقب‌تر برو!» و واقعاً کودکان با شنیدن این عبارت با کمال میل عقب می‌رفتند!

او نزدیک به سه دهه برای کودکان آن روز و بزرگسالان امروز که کودکی خود را با برنامه‌های او سپری کردند برنامه اجرا کرد. دیدن دوباره‌شان در قاب تلویزیون هنوز خاطره‌انگیز است؛ “خامنه” قبل از ماجرای “کرونا”، “ما ایرانی‌ها” را در شبکه ۵ سیما اجرا می‌کرد و “مثبت۴۰»” را نیز در شبکه آموزش داشت.

حالا در تلویزیون کمتر مجری دغدغه‌مندی مثل او را می‌بینیم که حرف‌های آموزنده تأثیرگذار برای کودکان بزند و نه آثار نمایشی و سریال‌های بومی و بااصالت ایرانی می‌بینیم که مخاطب کودک ما را میخکوب کند. مجری که این روزها در منزل هم برای کودکان بازی‌های ساده‌ای طراحی کرده و از طریق فضای مجازی به آنها آموزش می‌دهد.

او کودک را بهتر از هرکسی در تلویزیون می‌شناسد و به‌همین‌خاطر است که به تسنیم می‌گوید: “کاش تلویزیون آدم‌های دغدغه‌مندی را که دلسوز بچه‌های این مملکتند اولویت آخرش نداند؛ به‌خاطر اینکه بچه‌ها اولویت آخر نیستند!”.

گیتی‌خامنه درباره کارهای جدید تلویزیونی‌اش و شرایط کرونایی عید نوروز، تأکید کرد: پیش از آغاز بحران جهانی کرونا، تولید برنامه “ما ایرانی‌ها” از شبکه ۵ را آغاز کرده بودیم. پیش تولید کار از چند ماه گذشته شروع شده بود و من هم‌ مثل باقی همکاران دست اندرکار، ایده‌هایم را در اتاق‌های فکر در طی این چند ماه با دوستان به شراکت می‌گذاشتم. ایده شکل گرفتن کار فی نفسه ارزشمند بود و‌ درخور ارائه؛ معرفی انسان‌های گمنامی که دیده شدن و شنیده شدن‌شان بیشتر از همه چهره‌های مطرح روزگار ما، حق مسلم‌شان بود! به دلیل انجام کارهای خیرخواهانه انسانی که دنیای امروز ما سخت از فقدان آن رنج می‌برد؛ اما رنج‌ها را به همه مقولات دیگر نسبت می‌دهد، به جز بیگانه شدن انسان این عصر با گمشده حقیقی‌اش!

این مجری قدیمی تلویزیون با اشاره به توقف “ما ایرانی‌ها”، تصریح کرد:  ۴ قسمت از برنامه روی آنتن رفت و‌ با شروع چالش همه‌گیر کرونا، مدیریت با تقاضای همکاران برای موکول کردن برنامه به بعد از دوره گذر بحران پذیرفته شد و علاوه بر اینکه برنامه قرار بود دو شب در هفته را به خود اختصاص بدهد، با احترام به نظر همکاران، مجوز قطع موقت برنامه را که بیش از ۱۰۰ تماشاگر در سالن را داشت، داده شد. آن زمان، تدبیری برای حفظ سلامت مهمانان، تماشاگران و‌ کارمندان اندیشیده نشده بود و این تصمیم به جهت پشتیبانی از حفظ سلامت مهمانان، شرکت‌کنندگان و همکاران اتخاذ شد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان همین روند در مورد ضبط ۵۰۰ اثر ترجمه شده در ایرانصدا که مسئولیت خوانش آن را همراه بامسعود فروتن به عهده داشتم، در پیش گرفته شد و آن ضبط کار نیز به تعویق افتاد.

خامنه در خصوص توقف برنامه “مثبت چهل” گفت:  ضبط برنامه “مثبت چهل” در شبکه  آموزش که همزمان با آغاز مقطع شیوع بیماری به پایان رسیده بود،ادامه پیدا نکرد و همچنین قرار همکاری با دوستان شبکه جام‌جم برای شروع برنامه شبانه در ادامه “با همستان” نیز شکل نگرفت.

مجری برنامه کودک تلویزیون با اشاره به اینکه پیشنهاد همکاری شبکه ۲ هم به زمانی دیگر موکول شد، افزود:  پیشنهاد هوشمندانه و جذاب  همکاری با شبکه دو، با همدلی و پشتیبانی مدیریت واحد طرح و برنامه، آقای میدانچی هم با قول ارائه طرح از جانب من در آینده‌ای نه چندان دور، به بعد موکول شد.  همه این موارد را به تفصیل ذکر کردم که  بر جدیت بحران و نقش آن در تصمیم گیری‌های مرتبط با حرفه خودم اشاره کنم.

او درباره شرایط کرونایی جامعه و جدی‌گرفتن این مسئله، اشاره کرد: کمک به اینکه بحران سیر نزولی بیابد؛ در گرو‌ عملکرد ما و میزان اعمال حساسیت اجتماعی ما در این رابطه است. من و همکارانم، مثل بسیاری از دوستانی که بخش عمده زندگی‌شان بی ارتباط به حرفه‌شان نیست و زندگی شلوغ پُرکاری داشته‌اند، در گرفتن تصمیم برای دوری از فضای کار و‌ ماندن‌در خانه، به یقین دلایل منطقی و مجاب‌کننده‌ای داریم. من حدود سه هفته تمام است که جز دو بار خروج از منزل برای خرید مایحتاج اساسی و گذاشتن کیسه زباله در بیرون از منزل، در خانه را باز نکرده‌ام!

خامنه تأکید کرد: یقیناً این تصمیم‌گیری به از دست رفتن بعضی موقعیت‌های کاری انجامیده و خواهد انجامید؛ اما باورم این است که توان اهم و فی الاهم کردن و‌ اولویت‌دادن به ضرورت‌ها در چنین شرایطی شرط عقل و‌ پاسخ به وجدان است.  بزرگ کردن هر عامل ناخواستنی منجر به بروز اضطراب‌های بیمارگونه می‌شود و در نقطه مقابل جدی نگرفتن بعضی شرایط حاد می‌تواند به خلق تراژدی‌های فراموش نشدنی تاریخی منجر شود. یک رفت و آمد غیر ضروری در شرایط فعلی می‌تواند به ادامه چرخه‌ای بیانجامد که ما ناخواسته به ادامه منحوسش کمک کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک دلتنگی کوچک که به یک سفر برای دیدن عزیزی بدل می‌شود که عشق غیر عقلانی ما باعث می‌شود کرونا را برای او به سوغات ببریم یا از او‌هدیه بگیریم و … ادامه این چرخه که می‌تواند تا ابد ادامه بیابد اگر فراموش‌مان شود که هریک از ما، می‌توانیم ادامه دهنده آن باشیم؛ و کیست که دوست داشته باشد در بیمار کردن اعضاء خانواده، فامیل، دوست، هموطن و در نهایت همنوع خودش مشارکت فعال و تأثیر‌گذار داشته باشد!؟

خامنه در خصوص روزهایی که خودش در منزل مانده و به نوعی قرنطینه است، گفت: یک اعتراف صمیمانه، اگر شرایط دنیا و‌ هموطنانم در حال حاضر چنین بحرانی نبود و قرنطینه در شرایطی اینچنینی اعمال نمی‌شد، می‌توانستم تا ابد در قرنطینه بمانم و به غایت از آن حظ ببرم!  افسوس که بحران نوع بشر را درگیر کرده والا گویا قرنطینه برگزیده‌ترین شیوه زندگی برای شخص من است!  هرگز به این میزان احساس رها بودن از تقیدات تحمیل شده زندگی امروزی را نداشته‌ام. داشتن زمان کافی برای مواجهه با خودت؛ زندگی ات؛ یافته‌هایت، کرده‌هایت و … و برای اولین بار در شرایطی یکسان با همهمردم دنیا زیست کردن؛ احتمال دچار شدن علاوه بر وجود یا عدم‌وجود انواع امکانات و مزیت‌ها، امکان مبتلا شدن، از پیشرفته‌ترین کشورها تا عقب مانده‌ترین جوامع!  کرونا به باور من بعد از مرگ تنها جزو‌ معدود پدیده‌هایی است که بین آدم‌ها صرف نظر از همه اختلاف‌هایشان تفاوت قائل نمی‌شود!

او به فعالیت‌هایش در دوران قرنطینه و کرونا تأکید کرد و افزود:  یکی از کارهایی که در این دوره،  تصمیم به انجامش گرفتم و دو یه روزی است که آن را، آغاز کرده‌ام؛ آموزش بازی‌های ساده به کودکان و خانواده‌ها از طریق ( اینستا گرام) فضای مجازی است. در صفحه خودم بازی‌های ساده آپارتمانی که مددکاران انجمن مددکاری علمی ایران آن را برای دوران بحران کرونا تدارک دیده‌اند را به خانواده‌ها و کودکان آموزش می‌دهم.  این کتابچه بازی را یکی از دوستان مستند سازم (آقای قربان‌پور) چند روز پیش برایم ارسال کردند و من با نهایت قدردانی از ایشان از آن بهره می‌برم.  اگر دوستان مایل به یادگیری و‌اجرای بازی‌ها بودند می‌توانند به صفحه من مراجعه کنند.

مجری برنامه‌های کودک تلویزیون با اشاره به آموزش غیرمستقیم به کودکان در خانه، خاطرنشان کرد:  من به شیوه خودم تصمیم به آموزش غیرمستقیم به کودکان وطنم از راهِ ماندن در خانه کرده‌ام و بعضی از همکاران عزیز من به شیوه دیگری از طریق حضور در مقابل دوربین و‌ فراهم کردن اوقات مفرح برای آنان در این دوران، آموزش‌هایشان را دنبال می‌کنند.  همکاران من ریسک بزرگی را تقبل کرده‌اند و‌ من از جانب خودم و‌ همه آن‌ها که از برنامه‌هایشان آگاهی، روحیه و اوقات خوش را هدیه می‌کنند قدردانی می‌کنم. شرط انصاف نیست اگر از آنها به اندازه کادر ایثارگر درمانی تقدیر نشود و یاد نکنیم. همه آن‌هایی که تحت عنوان خاصی و یا تنها به عنوان افرادی حقیقی در این روزها خطر را به جان خریده‌اند که خطر کمتری همنوعان‌شان را تهدید کند سپاسگزاری و برایشان از صمیم قلب دعا کنیم.

وی در پایان تصریح کرد:  قرنطینه برای من فرصت فکر کردن به همه آن چیزهایی است که گاهی سال‌ها اندیشیدن به آن‌ها را به بعد موکول می‌کردم. فرصت مطالعه همه کتاب‌هایی که مدت‌ها بود قول اتمام‌شان را به خودم داده بودم.  فرصت انجام همه آنچه با چشم بستن به روی واقعیت گذشت فرار و سریع زمان، وعده انجام‌شان را به خودم‌ می‌دادم و از هم مهمتر فرصت تنها ماندن با خود‌ که زیباترین لحظه‌های زندگی‌ام را به خودش اختصاص می‌داد و‌‌ می‌دهد؛ فرصت تنها ماندن با منی که تنها همسفر من است تا انتها.

| منبع خبر : تسنیم
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.