Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 5372
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 30 بهمن 1396 - 11:21 |

یادداشت مدیر رادیو پیام درباره رسانه رادیو

یادداشت مدیر رادیو پیام درباره رسانه رادیو

حمیدرضا مقدسی مدیر شبکه رادیویی پیام یادداشتی با موضوع رادیو نوشته که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

به لحاظ اهمیت رسانه گرم رادیو در سپهر رسانه‌ای در جهان  چند سالی است که از سوی یونسکو روز ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) بعنوان روز جهانی رادیو نامگذاری شده است که در اکثر کشورهای جهان در این روز با تعیین شعار خاصی از سوی یونسکو برنامه‌های متنوعی در خصوص کارکردهای این رسانه برگزار می‌شود. در سالجاری نیز این روز با عنوان رادیو و ورزش نامگذاری شده است. این امر نشان دهنده اهمیت این رسانه در زندگی روزمره مردم در سرتاسر جهان است.با ورود رادیو در بیش از ۱۰۰ سال پیش، انقلاب عظیمی در برقراری و چگونگی ارتباط بوجود آمد.

مدیر رادیو پیام-هنرصدا

امروزه رادیو حضور گسترده‌ای در سرتاسر جهان دارد و تقریبا برای همه افراد قابل دسترس می‌باشد البته هرچند که اینترنت و فضای مجازی با وجود هزینه‌های زیاد، ناامنی اطلاعات، غیرقابل اعتماد بودن به دلیل هجوم هکرها به آنها و وجود مطالب نادرست و نیز ناکارآمدی در برخی مکانها و زمانها با استقبال قابل توجهی در میان جوامع بشری مواجه شده است. اما رادیو بدون نیاز به زیر ساخت‌های عظیم تا حد زیادی در بخش قابل توجهی از جهان در حال پخش می‌باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه ارتباطات، رسانه  رادیو هم از این پیشرفت بی نصیب نمانده  است و توانسته از فرمت آنالوگ به دیجیتال ارتقاء پیدا کند و با ابزارهای نوین ارتباطی جایگاه خود را در میان مخاطبانش حفظ نماید.

از جمله این ابزارها می توان دسترسی به رادیو از طریق دستگاه های گیرنده دیجیتال( ست تاپ باکس)، اپلیکیشن های رادیو، فضای مجازی و رادیو تصویری اشاره کرد که مخاطبان رادیو در تمام شبانه روز در هر موقعیت زمانی و مکانی به طرق مختلف امکان بهره‌برداری از به رادیو را دارند.
نقش و نفوذ رادیو، در میان مردم و اعتماد مردم به رادیو از قدیم الایام نه تنها باعث حفظ جایگاه این رسانه گرم در میان مخاطبان شده است بلکه به اثربخشی آن بعنوان یک رسانه برای اعلام هشدارهای لازم و اطلاع رسانی صحیح و به موقع در بحران‌ها برای حفظ آرامش مردم در اقصی نقاط جهان  افزوده است.  با ظهور رسانه‌های نوین برخی فکر می‌کنند رسانه رادیو توان رقابت با این رسانه‌ها را ندارد در حالیکه رادیو در بحران‌های متعدد در سرتاسر جهان ثابت کرده نه تنها جایگاه و رسالت خویش را حفظ کرده است بلکه قویتر از سایر رسانه‌ها توانسته نقش آفرینی کند.

اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران به ساعت نوزده ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در تهران با نام «رادیو تهران» گشایش یافت. از فردای آن روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد و چون برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود رادیو تهران نامیده ‌شد.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و باتوجه به نیازهای رسانه‌ای در کشور رادیو هم توانست به نسبت سایر بخش‌ها در حوزه رسانه رشد قابل توجهی نماید که به مرور زمان باتوجه به ضروریات جامعه رادیوهایی با کارکردهای مختلف در راستای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در عرصه‌های گوناگون راه‌اندازی شد. این رادیوها علاوه بر پوشش رسانه‌ای در داخل کشور بصورت شبکه‌های سراسری رادیو در سه سطح (عمومی،تخصصی ،واختصاصی) در مراکز استانها بصورت رادیوهای استانی و در بعضی از شهرها بصورت رادیوهای محلی با تولید و پخش برنامه‌های متنوع برای مخاطبان در حال فعالیت می‌باشند.

علاوه بر رادیوهای ذکر شده، برای جذب مخاطبان در فراسوی مرزهای ایران اسلامی و ارسال پیام انقلاب اسلامی به سراسر جهان نیز شبکه‌های رادیویی برون مرزی با زبان‌های مختلف بین المللی (اسپانیولی،انگلیسی ،عربی و…) مدنظر رسانه ملی بوده که همه این شبکه‌ها با توجه به موقعیت زمانی و مکانی مخاطبانشان اقدام به تولید و پخش برنامه‌های متنوع می‌نمایند.

با توجه به کاربردهای رادیو و محاسن آن در حوزه اطلاع رسانی نسبت به سایر رسانه‌ها، اهمیت و نقش رادیو در بحران‌ها بی‌بدیل است؛ برای اطلاع رسانی به مردم قبل از وقوع بلاهای طبیعی مانند توفان، گردباد، زلزله و عواقب بعدی آنها رادیو ضروری‌ترین ابزار ارتباطی است. بعنوان مثال در زلزله اخیر تهران که باعث اضطراب و وحشت در میان مردم شده بود اخبار ضد و نقیض فراوانی در فضای مجازی همراه با شایعات گوناگون در حال انتشار بود که این امر وحشت و نگرانی را در میان مردم چند برابر کرده بود و امکان استفاده از رسانه تصویری هم برای اکثریت جامعه در فضای خارج از نقاط مسکونی فراهم نبود؛ تنها رسانه همراه مردم رسانه رادیو بود که با اطلاع رسانی به موقع توسط شبکه‌های مختلف رادیویی از نگرانی‌های جامعه کاسته شد و کم کم آرامش به سطح جامعه بازگشت.

این امر نشان داد هرچه قدر این رسانه بتواند با اطلاع رسانی به موقع و رعایت سه اصل صحت، دقت و سرعت در جریان‌ها، حوادث و… حرکت نماید بخش اعظمی از اقشار مختلف جامعه را به همراه خود خواهد داشت. این مهم انتظارات از این رسانه را روز به روز بیشتر خواهد کرد و نه تنها مسئولیت این رسانه را سنگین‌تر می‌کند بلکه مستلزم نگاه ویژه مسئولان برای توجه خاص و ویژه به رادیو، این رسانه همیشه ماندگار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.