Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 30913
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 آذر 1400 - 19:03 |

یادی از چهره ماندگار خوشنویسی در «مستند فرهنگ» رادیو

یادی از چهره ماندگار خوشنویسی در «مستند فرهنگ» رادیو

برنامه « مستند فرهنگ» چهارشنبه ۱۰ آذر به روایت بخش هایی از زندگی استاد. محمد سلحشورخوشنویس ایرانی و از چهره‌های ماندگار این هنر اختصاص دارد.

«مستند فرهنگ» که به زندگی مشاهیر و فرهیختگان ادب و فرهنگ و بررسی و تحقیق درباره آثار و مرور زندگی بزرگان دارد، در این قسمت سرگذشت حرفه ای استاد محمد سلحشور بیان می شود.
محمد سلحشور در سال ۱۳۱۱ در تهران به‌دنیا آمد. خوشنویس ایرانی و از چهره‌های ماندگار این هنر است. خوشنویسی را نزد استاد حسن زرین خط شروع کرد و سپس از محضر استاد سیدحسین میرخانی و استاد علی‌اکبر کاوه بهره جست. در سال ۱۳۶۴ دکترای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. او تاکنون آثارش را در نمایشگاه‌های متعددی در فرانسه، انگلستان، پاکستان، هندوستان، کویت، الجزایر، امارات و… به نمایش گذاشته و بارها مورد تقدیر و ستایش مراکز معتبر هنری قرار گرفته‌است. خوشنویسی در قالب کتیبه، سیاه مشق، چلیپا، شمسه و چند سطری با خطوط نستعلیق و زینتی در آثارش به چشم می‌خورند. محمد سلحشور سابقه خوشنویسی پوستر به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام به سفارش موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را دارد. وی که از سال ۱۳۲۹ خوشنویسی را در محضر استادان برجسته‌ای چون حسین میرخانی، حسن زرین خط و علی اکبر کاوه فراگرفته در سال ۱۳۳۳ خوشنویسی کتاب‌های درسی دوم و سوم دبستان را و سال ۱۳۶۲ خوشنویسی کتاب‌های سوم و چهارم دبیرستان ادامه داد و ۳۰ کتاب درسی کشور افغانستان را نیز نوشت.
وی در حدود ده‌هزار صفحه را خوشنویسی کرده که از میان آثارش، می‌توان نگارش قسمت‌هایی از دروسقرآن برای مدارس به سفارش دکتر باهنر در سال ۱۳۴۷، نگارش گلچینی ازنهج‌البلاغه، ۴بار خوشنویسی غزلیات حافظ، ۲مرتبه خوشنویسی ، دوبیتی‌هایباباطاهر،۴مرتبه خوشنویسی رباعیات ، عمرخیام نیشابوری،نگارش اشعارسعدی، هاتف ،اصفهانی، صائب تبریزی و…را نام برد.
برنامه‌« مستند فرهنگ» امشب ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.