Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 14709
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 03 آذر 1398 - 20:03 |
در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو:

اعتماد مخاطبان مهم‎ترین سرمایه رادیویی‌هاست

اعتماد مخاطبان مهم‎ترین سرمایه رادیویی‌هاست
نشست پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا، با حضور معاون صدای رسانه ملی برگزار شد.به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، نشست خبری حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی با موضوع پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا، با حضور مدیران شبکه‌های رادیویی برگزار شد.

معاون صدا با بیان اینکه اعتماد مخاطبان مهم‎ترین سرمایه برای رادیوست، گفت: جشنواره‌ رادیو گامی‌برای تحقق هدف کلان و ارتقای سطح کیفی در ساختارهای فنی، هنری و محتوایی رسانه ملی است. رادیویی که امروز همراه و همدل مخاطبان و دارای سرمایه‌های ارزشمندی است. مهم‎ترین سرمایه ای که رادیو از آن بهره می‌برد، اعتماد مخاطبان است که به واسطه چند دهه تلاش همکاران و حضور فرهیختگان رقم خورده است.

وی افزود: امروز رادیو به پشتوانه فرهیختگان و چهره‌های شناخته شده، صاحبان قلم و گویندگان کوله باری از افتخارات را با خود همراه دارد. این رسانه همواره در جامعه نقش آفرینی کرده و نقش مهمی در معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته است.

معاون صدا اظهار کرد: مخاطبان، رادیو را به عنوان مونس و همراه قبول کرده‎اند و در دنیای امروز که تولیدات رسانه‌ای فراوان هستند، رادیو همچنان نقش بی بدیل خود را در ارتباط با مخاطب و اثرگذاری فرهنگی در معرفی آداب و رسوم کشور و معرفی ویژگی‌های ملت ایران داشته است.

شاه‎آبادی با اشاره به پویایی رادیو بیان داشت: رادیو در عصر رسانه‌های نو همچنان رسانه‌ای پویا است. این رسانه نقش مهمی در تعامل اجتماعی، اندیشه ورزی، آموزش، توسعه علمی، پیشرفت اقتصادی و ترویج اخلاق و امید در جامعه ایفا کردهاست.

معاون صدا ادامه داد: مهم‎ترین دغدغه مدیران صدا افزایش کیفیت برنامه‌های رادیویی است که سبب استفاده از ظرفیت‎های موجود و کشف عرصه‌های جدید شده است.

شاهآبادی با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری پانزدهمین جشنواره رادیو تصریح کرد: با همراهی شورای سیاست‎گذاری، نشست‌های تخصصی زیادی برای برگزاری جشنواره پانزدهم برگزار شد و از امروز فراخوان نهایی حضور در پانزدهمین جشنواره بین‎المللی رادیو منتشر می‌شود.

به گفته‌ معاون صدا پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو شامل بخش‌های مختلفی است. بخش داخلی، بخش بین‌الملل، بخش مردمی و بخش ویژه از جمله بخش‌های مهم این جشنواره هستند.

وی تأکید کرد: امسال به موضوع و ساختار برنامه‎سازی توجه بیشتری شده است. بخش داخلی، بخش بین‌الملل، بخش مردمی و بخش ویژه از جمله بخش‌های مهم این جشنواره هستند. در بخش داخلی  شبکه‌های رادیویی ‌می‌توانند تا ۳۰ آذر برنامه منتخب خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و حداکثر زمان برنامه‌های ارسالی ۱۲۰ دقیقه است.

به گفته معاون صدا در این بخش که در دو دوره سه ماهه ارزیابی می‎شود، موضوعاتی از جمله مجله رادیویی و گفت‎وگو محور و ساختارهای نوین اهمیت زیادی خواهد داشت.

شاه آبادی افزود: ساختارهای مستند، مسابقه و نغمات آیینی در داوری آثار سهم بسزایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: برای حضور حداکثری برنامه‎سازان در جشنواره رادیو بخش ویژه طراحی شده که شامل برنامه‌های آزاد از نوع ساختار و موضوع  است.  تنها شرط پذیرش این برنامه‌ها مدت زمان آن‎هاست که باید زیر ۲۰ دقیقه باشند.

معاون صدا با اشاره به محورهای موضوعی مهم در جشنواره پانزدهم متذکر شد: حوزه‌های دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، برنامه‌های مناسبتی و پاسداشت زبان فارسی از جمله این محورها هستند.

به گفته شاه آبادی بخش آزاد با نام بخش ویژه میزبان برنامه سازان رادیوست. مهم‎ترین اتفاق این دوره حضور عوامل رادیو از دیگر معاونت ها از جمله حوزه استان‌ها، برون‎مرزی و سیاسی است که به پربار شدن جشنواره کمک زیادی می‎کند.

وی تصریح کرد: در این بخش هم برای برنامه سازان و هم عوامل برنامه (گویندگان و بازیگران)  داوری خواهند شد.

معاون صدا در مورد بخش مردمی جشنواره رادیو هم عنوان کرد: همه شنوندگان و علاقه مندان به رادیو می‌توانند در این بخش مشارکت کنند. موضوع آثار ارسالی آزاد است؛ آثار بخش مردمی در قالب‌ گزارش، پادکست‌های رادیویی، گزارش‌ه رادیویی، قطعه موسیقی و مستند رادیویی پذیرفته می‌شود.

شاه آبادی با اشاره به بخش بین‌الملل افزود: این بخش همانند جشنواره چهاردهم برگزار خواهد شد و تغییراتی در آن رخ داده نداده است.

وی در این باره اضافه کرد: امسال در بخش بین‌الملل شاهد تفاوتی خواهیم بود به طوری که تعداد آثار داخلی و خارجی در مرحله‌ی نهایی باید یکسان باشد تا رقابت رقابت صحیح و سالمی‌باشد. یعنی ۲۴ اثر داخلی و ۲۴ اثر خارجی وارد رقابت نهایی می‌شوند.

معاون صدا درباره زمان برگزاری این جشنواره هم بیان کرد: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، یکم تا چهارم اردیبهشت سال ۹۹ برگزار می‌شود.

شاه آبادی با اشاره به تغییر زمان برگزاری اجلاس جهانی صدا و زمان برگزاری آن گفت: به دلیل تداخل برنامه‎ها امسال اجلاس جهانی صدا از جشنواره رادیو جدا خواهد شد چرا که از نظر زمانی همزمانی این دو رویداد تمرکز ما را به هم می‌زد.

وی با تأکید بر اهمیت این اجلاس در سطح بین المللی تصریح کرد: با توجه به تحولات نوین، اجلاس صدا نیازمند توجه ویژه است و این اجلاس با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی درباره رسانه رادیو در ایران و جهان و نیز تبادل نظر با پژوهشگران و صاحب نظران و تبادل تجربه درباره این رسانه می تواند به شکل مؤثری برگزار می‌شود.

به گفته شاه آبادی اجلاس هفتم سه محور اصلی محتوایی، برنامه‎سازی و آینده پژوهی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و یکی از اهداف آن در محور محتوا به نقش رسانه رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود.

معاون صدا تصریح کرد: در محور برنامه‌سازی قالب‌های نوین برنامه‎سازی را در پیوند با رسانه‌های نو مورد تحقیق قرار خواهیم داد و در محور آینده‌پژوهی درباره وضعیت حال و آینده این رسانه و چشم‌انداز آینده آن پژوهش خواهیم کرد.

وی در پایان عنوان کرد: معاونت صدا با همکاری بخش رادیویی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه و دانشگاه صداوسیما، اجلاس جهانی صدا را به صورت علمی – پژوهشی همزمان با هفته پژوهش در آذر سال ۹۹ برگزار می‎کند.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.