Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 38000
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 09 آذر 1401 - 11:18 |

تبلور فرهنگ کهن ترین شهر ایران در رادیو ایران

تبلور فرهنگ کهن ترین شهر ایران در رادیو ایران

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه یازدهم آذر ماه، از آیین و مراسم ازدواج در دیار تاریخی جیرفت می‌گوید.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، شهر جیرفت دارای آداب و رسوم و فرهنگ مختلفی می‌باشد. یکی از این مراسم مربوط به ازدواج است.

زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد:  یکی از مراسم ازدواج در این شهر به نام سر‌تراشون و سر آب بردن داماد است.

وی در مورد رسم «سر تراش» گفت: بعد ازظهر و نزدیک غروب مراسم سرتراش آغاز می‌شود. بر خلاف بیشتر جاها که داماد به آرایشگاه می رود در جیرفت داماد همانجا و در خانه پدری مراسم سرتراش را برگزار می‌کنند. به این ترتیب که داماد روی یک صندلی نشسته و نزدیکان هم در اطراف ایشان حلقه زده در حالیکه سرتراش (آرایشگر) مشغول اصلاح سرو صورت داماد هست اطرافیان با اشعار و آواز های محلی و حرکات مزون همراه با موسیقی مخصوص سرتراش مراسم را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: از دیگربخش های برنامه شنیدن بخشی از مراسم عروسی در آرین‌شهر خراسان جنوبی از زبان محقق این دیار نعمت‌الله سال‌خورده است.

گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری سمانه محمودیان و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.