Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 31105
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 17 آذر 1400 - 0:12 |

دوری و دوستی میکائیل شهرستانی با رادیو

دوری و دوستی میکائیل شهرستانی با رادیو

میکائیل شهرستانی که سال ها در رادیو فعالیت کرده است، درباره علت دوری چند ساله اش از این رسانه اظهار کرد: دو ـ سه سالی است که به برخی دلایل با رادیو همکاری ندارم. اگر شرایط مساعدی پیش بیاید و یا دوستانی که با من هم سلیقه اند و روحیه نزدیک تری به من دارند، در کنارم قرار گیرند، می توانم در رادیو دوباره کار کنم.

برنامه «کیمیای خیال» از اولین کتاب های صوتی است که با هنرمندی میکائیل شهرستانی و جمعی از هنرمندان رادیو، هشت سال در رادیو جوان تولید و پخش می شد.

گوینده ثابت این برنامه به بهانه بازپخش این برنامه در القصه «رادیو صبا» درباره خاطرات اجرای برنامه «کیمیای خیال» اینگونه توضیح داد: «کیمیای خیال» از برنامه هایی بود که من شخصا تمایل زیادی به اجرای آن داشتم، چون با روحیه من سازگار بود. زمانی که شبکه سه و رادیو جوان راه اندازی شد، ایده این برنامه مطرح شد و از  آن سال به بعد من همراه یک گوینده خانم رمان های زیادی را در این برنامه بازخوانی کردیم که در دو سال اول گویندگان خانم برنامه تغییر می کرد و درنهایت مهرخ افضلی به صورت ثابت در کنار من این برنامه را اجرا می کرد.

شهرستانی ادامه داد: دراین برنامه هنگام خوانش داستان من در نقش مرد، زن و حتی برخی بچه ها گویندگی می کردم. خاطرم هست که وسایل افکت زیر پای من قرار داشت که باید در حین داستان خوانی افکت سازی هم می کردم، در کنار آن توصیه و پیشنهادهایی هم برای تهیه کننده و صدابردار برای بهتر شدن برنامه ارائه می کردم.

وی افزود: تهیه کنندگی این کار در ابتدا با فرهنگ جولایی بود و بعد از آن مرضیه میرسلطانی تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده گرفت و زهرا یساقی هم به عنوان صدابردار تیم را همراهی می کرد.

شهرستانی درباره رمان هایی که در این برنامه خوانده شده،  توضیح داد: از اولین رمان هایی که در این برنامه خوانده شد می توان به «ویکنت دو نیم شده» اثر ایتالو کالوینو، «خرمکس» اثر اتل لیلیان وینیچ  و «بینوایان» اثر ویکتورهوگو اشاره کرد که بعدها من در رادیو نمایش کتاب بینوایان را به صورت نمایشی نیز کارگردانی کردم.

شهرستانی درباره تاثیرگذاری کتاب های صوتی برای ماندگاری در ذهن مخاطب، گفت: اگر گوینده کتاب را به درستی بخواند و توانایی و انعطاف اجرای آن را داشته باشد و بتواند جای شخصیت های متفاوت تیپ بگیرد و اجرا کند، رمان ها و کتاب ها می توانند در ذهن مخاطب ماندگار شوند.

وی با بیان اینکه از اولین کسانی بوده که کتاب ها را به صورت صوتی برای مخاطبان خوانده، اظهار کرد: کتاب صوتی ایده جالبی برای آشنایی مخاطبان با کتاب است و به آنها فرصتی می دهد که درهر شرایطی در حین انجام کارهای ساده که نیاز به تمرکز ندارد، رانندگی، آشپزی و … با یک کتاب آشنا شوند یا داستانی را مطالعه کرده باشند. با معرفی کتاب جذاب که به صورت صوتی درآمده اند می توان مخاطبان را به کتاب خوانی ترغیب و علاقه مند کرد.

وی درباره نقش کتاب صوتی در افزایش سرانه مطالعه توضیح داد: متاسفانه نسل جدید در کتاب خوانی تنبل شده اند، کتاب صوتی مخاطب را تنبل می کند و مانع فرصت گذاری و صرف هزینه برای کتاب می شود، درصورتی که هزینه وقت و پول برای کتاب باید در زندگی ما قرار گیرد و جزئی از برنامه های زندگی باشد. وقتی شما کتابی را در خانه داشته باشید می توانید با تورق آن به هرقسمت از آن به راحتی دسترسی داشته باشید و  با هر بار خواندن آن ممکن است نکته جدیدی بیاموزید.

شهرستانی درباره میزان مطالعه خود نیز گفت: مطالعات زیادی دارم به نوعی که گاهی تا نیمه شب به خواندن یک کتاب مشغول می شوم. ولی خواندن  کتاب هایی مثل جنایت و مکافات اثر داستایفسکی، ابله ها و رمان های نویسندگان روسی و آمریکایی را ترجیح می دهم و بیشتر کتاب ها را به صورت چاپی دوست دارم، یعنی نسل من به این سبک مطالعه عادت کرده است. کتاب های گویا را برای خودم کمتر می پسندم چون نسل گذشته خلوتش با کتاب را با چیزی عوض نمی کند.

این کارگردان و هنرمند رادیو همچنین به جای خالی برخی از کتاب ها در رادیو اشاره کرد و گفت: به نظر من کتاب هایی زیادی وجود دارد که در رادیو می توان روی آنها کار کرد و جای خالی آنها احساس می شود که به خاطر برخی قوانین و محدودیت ها در فهرست کتاب های صوتی شده قرار نگرفته اند.

شهرستانی در پایان گفت: ارزش های انسانی مرز ندارند،  ما می توانیم با بهرگیری از کتاب و رمان های خارجی و گویا کردن آنها گامی در جهت کمال مخاطبان برداریم، بدون در نظر گرفتن مزربندی هایی که به مرور زمان در طول تاریخ بین انسان ها به بهانه های مختلف ایجاد شد. مرزبندی و جداسازی در مطالعه باعث ریزش مخاطب می‌شود.

شهرستانی درباره فعالیت هایش در دوسال اخیر توضیح داد: از کرونا نیز بی نصیب نماندم و یک دوره خودم درگیر آن شدم که خدارا شکر به خیر گذشت. ولی در این دوسال مجبور شدم یک دوره تدرس و آموزشگاه را تعطیل کنم که الان کم کم با حفظ پروتکل های بهداشتی با ظرفیت کمتری شروع به تدریس کرده ام.

سری داستان های «کیمیای خیال» هر روز ساعت ۱۲ با گویندگی میکائیل شهرستانی و مهرخ افضلی در قالب برنامه القصه از «رادیو صبا» بازپخش می شود.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.