Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 35196
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 14 تیر 1401 - 10:52 |

روایتی مستنداز احمدعبدالرضایی، استاد خطاط و کتیبه نگار در رادیو فرهنگ

روایتی مستنداز احمدعبدالرضایی، استاد خطاط و کتیبه نگار در رادیو فرهنگ

مستند فرهنگ سه‌شنبه۱۴ تیرماه به روایت زندگی استاد احمد عبدالرضایی، خطاط و کتیبه نگار اختصاص دارد.

« مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر روایتی از زندگی مفاخر فرهنگی کشور است که در این برنامه بخش هایی از زندگی احمد عبدالرضایی تقدیم شنوندگان می شود.
احمد عبدالرضایی در سال ۱۳۳۸ در شهر اراک دیده به جهان گشود. از سال­های آغازین دبستان به هنر خوشنویسی علاقه­مند شد. تحصیلات وی کارشناسی شیمی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، است.
آهنگران، حسینی موحد، فرادی، امیرخانی ‫از جمله اساتید ایشان بودند. ریاست انجمن خوشنویسان در خطوط نستعلیق، ثلث و نسخ، دو دوره رئیس انجمن، چند دوره نماینده، ‫عضویت هیئت تشخیص درجه هنری و رتبه استادی در خطوط نستعلیق، ثلث و نسخ از جمله مسئولیت های وی بوده است .
استاد احمد عبدالرضایی از سال ۱۳۵۹ پس از اخذ گواهینامة ممتاز خوشنویسی به تعلیم هنرجویان این رشته در شهرهای تهران، قم، اراک، کاشان و زاهدان پرداخت. او در سال ۱۳۶۶ از تحصیل در رشتة شیمی فراغت یافت اما فعالیت­های هنری و آموزشی خود را پی­گرفت. عبدالرضایی در اکثر نمایشگاه­ها و جشنواره­های خوشنویسی داخل و خارج کشور به صورت جمعی و فردی شرکت نموده و تاکنون موفق به کتابت قرآن کریم، ادعیه، احادیث و آثار ادبی شده است. وی آثار خود را بارها به شکل کتیبه عرضه نموده است. اولین اثر وی در این زمینه کتیبه ای است که در سال­های دفاع مقدس بر محراب حسینیه لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) نوشته است. از او تاکنون بیش از دو هزار متر کتیبه درخطوط مختلف در مساجد، حسینیه­ها و اماکن مقدس کشور به چشم می­خورد.

استاد در سال ۱۳۶۸ به عنوان هنرمند دفاع مقدس و در سال ۱۳۸۱ به عنوان خادم برگزیدة قرآن کریم معرفی گردید و مورد تقدیر قرار گرفت.

حدود ۳۰ سال تدریس خطوط نسخ و ثلث در مراحل فوق‌ممتاز و تربیت جمعی از بهترین جوانان نسخ و ثلث‌نویس حال حاضر کشور، ایشان هم‌اکنون عضو ارشد و جزء کارشناسان برجسته گروه عالی نظارت و ارزشیابی انجمن خوشنویسان است.
کتابت های قرآن‌کریم،کتیبه‌های صحن غدیر آستان قدس رضوی (۱۳۸۵)،کتیبه‌های حرم کاظمین (ع) (۱۳۸۸)،کتیبه‌های حرم حضرت معصومه‌(س) (۱۳۸۳)،کتیبه‌های مرقد حضرت امام خمینی(ره) (سالهای۷۶،۸۷،۸۹)،کتیبه‌های سالن اجلاس سران کشور های اسلامی (۱۳۷۵)،کتیبه‌های مصلای امام خمینی(ره) (سالهای ۷۵ ۸،۸۰ و۸۹)،کتیبه‌های مسجد اعظم قم (۱۳۸۷) و کتیبه‌های مسجد امام حسن عسکری(ع)‌ قم (۱۳۸۴) که در این مسجد کل قرآن‌کریم به صورت کتیبه نصب خواهد شد از جمله فعالیت ها و اثار خطاطی ‌و کتابت وی است.
«مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.