Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 36563
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 02 مهر 1401 - 14:06 |

سفری به «زادگاه» مسیح كردستان ،شهید محمد بروجردی در رادیو فرهنگ

سفری به «زادگاه» مسیح كردستان ،شهید محمد بروجردی در رادیو فرهنگ

برنامه «زادگاه» رادیو فرهنگ شنبه دوم‌مهرماه با سفر به استان لرستان به زادگاه شهید بروجردی سرمی زند.

برنامه « زادگاه» به بهانه معرفی مفاخر فرهنگی كشورمان در سفری رادیویی شنوندگان را با شهرها و ‌روستاهای كشور آشنا می كند.
در برنامه امروز «زادگاه» شنوندگان رادیو فرهنگ در سفر به (دره گرگ)استان لرستان كه زادگاه شهید محمد بروجردی است با گوشه ای از زندگی این استاد آشنا می شوند.
محمد بروجردی یكی از بنیانگذاران اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت كه نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و در مقابله با عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب به ویژه در كردستان ایفا كرد و در این راه به درجه رفیع شهادت رسید.
محمد بروجردی در ۱۳۳۳ خورشیدی در روستای «دره گرگ» از توابع شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود در ۶ سالگی پدر خود را از دست داد و از آن ‌پس مادر وی عهده‌دار مسوولیت خطیر تربیت فرزندان شد؛ در آغاز هفت‌سالگی با ورود به مدرسه به‌منظور تأمین معاش خانواده، تحصیل در كلاس‌های شبانه را برگزید تا در كنار فراگیری علوم بتواند تكیه‌گاهی برای خانواده‌اش باشد، بعد از مدتی بروجردی همراه خانواده اش به تهران آمدند و در یك كارگاه تشك دوزی مدتی كار كرد. در ۱۷ سالگی به خدمت سربازی فراخوانده شد، اما چون مخالف خدمت در نظام ستم‌شاهی بود، از خدمت سربازی گریخت و برای دیدار امام (ره) راهی عراق شد. در مرز عراق دستگیر و به مدت ۶ ماه در زندان‌ها و شكنجه‌گاه‌های رژیم به سر برد، پس از آن بود كه دوباره جهت خدمت سربازی به تهران آورده شد.
مسیر زندگی بروجردی در تهران پس از آشنایی با یكی از مبارزان مسلمان تغییر كرد، این مبارز انقلابی؛ بروجردی را با خود به مسجد و جلسات مذهبی می‌برد و در این جلسات بود كه شهید بروجردی با امام خمینی(ره) آشنا شد و همه همت خود را در پیروی از امام راحل به كار بست.
اقدامات مهمی كه شهید بروجردی به همراه تعدادی از نیروهای انقلابی در این مدت انجام داد، عبارت بودند از: خلع سلاح قرارگاه پلیس (تهران)، عملیات نظامی ۱۵ خرداد ۱۳۵۷، انفجار در نیروگاه برق و كاخ جوانان منطقه شوش، خلع سلاح كلانتری ۱۴ در میدان خراسان، شركت در آزادسازی پادگان جمشیدیه و رادیو تلویزیون. بروجردی در ارتباط با بسیاری از این حركت‌های انقلابی، مسوولیت شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات و طرح‌ریزی عملیات را به عهده داشت و در آخرین عملیات از ناحیه پا مجروح شد.
شهید بروجردی جزو هسته اولیه تشكیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود كه تشكیل نیروی آموزش دیده و منسجم از بچه‌های سپاه را بر عهده داشت به دلیل این اقدامات بی بدیل بارها به وی پیشنهاد فرماندهی سپاه داده‌شده بود اما ایشان این پیشنهاد را نپذیرفت
بنا به گفته بسیاری از نزدیكان وی علت قبول نكردن این مسوولیت را لزوم خدمت‌رسانی به مردم كردستان عنوان كرد، چراكه محور حركت خود را خدمت به مردم مظلوم كردستان در كنار مبارزه با نیروهای ضدانقلاب قرار داده بود، بنابراین لقب مسیح كردستان را برای شهید بروجردی باید نشان‌دهنده گوشه‌ای كوچك از خدمات این شهید ماندگار در تاریخ دفاع مقدس دانست.
بروجردی بعد از پیروزی انقلاب برای مقابله و سركوب ضدانقلاب بنا به دستور امام (ره) عازم پاوه شد. حضور آن شهید در كردستان؛ كه تا آخرین لحظات حیاتش ادامه داشت، منشا خیرات و بركات زیادی شد، وی یه طور مستقیم فرماندهی عملیات بسیار سخت و صعب‌العبور مسیر پیرانشهر و سردشت را به عهده گرفت و شجاعانه در كنار رزمندگان اسلام، بر ضدانقلابیون پیروز شد.
سرانجام این سردار والا مقام در خرداد ۱۳۶۲خورشیدی به همراه چند تَن دیگر از فرماندهان، به دلیل برخورد خودرو حامل آنها با مین به درجه رفیع شهادت نایل آمد
گفتنی است ،دره گرگ روستای اشترینان از توابع شهرستان بروجرد است. در زمان های قدیم به دلیل سرسبزی و پر آب بودن این منطقه و داشتن گل و گلزار فراوان به نام دره گل بوده است.بعدها با كم شدن آب منطقه و بارش كم برف و باران و ورود گرگها به این منطقه به دره گرگ تغییر نام داد و حال گروهی آن را به شهرك شهید بروجردی نیز می شناسند.
مستند « زادگاه» را شنبه ، یكشنبه و دوشنبه و چهارشنبه به تهیه كنندگی فریده گودرزی ساعت ۱۹:۴۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.