Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 40175
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 25 اسفند 1401 - 15:32 |

سفری در گلستان غزل های حافظ با «پارسی گویان» رادیو

سفری در گلستان غزل های حافظ با «پارسی گویان» رادیو

در برنامه «پارسی گویان» پنج شنبه ۲۵ اسفند، با حضور دكتر محمدجعفر محمد زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، با ویژگی‌های دیگری از شعر «حافظ» آشنا خواهیم شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، دكتر محمدزاده كارشناس برنامه «پارسی گویان» بیان كرد:غزل به معنی سخن عاشقانه است كه مضمون آن یا در خدمت عشق است مانند غزل‌های سعدی، یا در خدمت عرفان است چون غزل‌های سنایی و عطار و یا عشق و عرفان آمیخته است مانند غزل‌های «حافظ». غزل و قصیده در شكل و ترتیب قافیه مشابه‌اند، اما در مضمون و تعداد بیت‌ها متفاوت‌.

به باور این استاد و پژوهشگر زبان فارسی؛ «حافظ» هر گل زیبایی را كه در شعر پیشینیان و هم‌عصران خود دیده در گلستان غزل‌های خود كاشته و به زیبایی با زبان خود به استخدام درآورده است.
وشاید در شعر هیچ شاعری به اندازه «حافظ» تعادل و تناسب در لفظ و معنی وجود نداشته باشد.

محمدزاده افزود: معنی در شعر «حافظ» هم در محور افقی یعنی تك تك بیت‌ها و هم در محور عمودی یعنی ارتباط بیت‌ها وجود دارد.

«حافظ» با انتخاب وزن مناسب، با آوردن كلمات هم‌آهنگ و قافیه مناسب و واج‌آرایی و با تنظیم توالی و ترتیب حركات و آواها موسیقی شعرش را قوت بخشیده و بر خیال‌انگیزی آن افزوده است.

سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی گویان» در خصوص بخش های دیگر برنامه گفت: در بخش دیگری از برنانه پروفسور آذرمیدخت صفوی، استاد دانشگاه علیگر هندوستان و رئیس مركز تحقیقات زبان فارسی هند در ادامه‌ی مباحث برنامه های پیشین از ضرورت راه‌اندازی مركز تحقیقات فارسی در هند و اهمیت زبان فارسی سخن خواهد گفت وهم‌چنین به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی، تینا میركریمی گزارشی ویژه از این بانوی شاعر نامدار تهیه كرده است.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور دكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.