در گزارش نباید اغراق کرد

به عقیده علیفر در گزارش نباید اغراق کرد. وی در این زمینه می‌گوید: در هر زمینه گزارشگر انتخابی باید نرمال باشد. اگر اغراق کند، مردم باهوش‌اند، رسانه‌ها کارآمد هستند و همه چیز را می‌فهمند. من اگر گزارشگرِ بازی ایران ـ آمریکا بودم، خیلی عادی گزارش می‌کردم.

او ادامه می‌دهد: مختصات خاصی برای بازی ایران و آمریکا پیشنهاد نمی‌کنم اما گزارشگر اگر حساسیت ایجاد کند، اشتباه است. ما دوست داریم تیممان ببرد اما نباید با احساسات مخاطبی که در حال تماشای بازی است، بازی کرد. گزارشگر باید نشان دهد ایرانی است، تعصب دارد که تیمش ببرد اما نیازی به اغراق نیست.

واکنش به حضور گزارشگران جدید در صداوسیما

او درباره‌ی حضور گزارشگران جدید در صداوسیما نیز اظهار کرد: در هر حوزه‌ای و در هر شغلی نیروهای جوان باید بیایند و تجربه کسب کنند؛ چراکه به هر حال در تلویزیون که مخاطب میلیونی دارد و حساس است، به جز اینکه آزمون و خطا انجام شود، چاره دیگری نیست. باید نیروهای تازه بیایند و کار کنند، البته بایستی تمرین کنند که کردند. استعداد داشته باشند که برخی دارند و برخی هم کمتر دارند. اما تا نیایند و کار نکنند و اشتباه نکنند و آزمون و خطا نداشته باشند، ورزیده نمی‌شوند. باید کار کنند روی آنتن باشند و دیدارهای مهم را هم گزارش کنند تا کم کم باتجربه شوند.

ما ۵ نفر بودیم و حالا ۳ نفر شدیم!

علیفر درباره‌ی فعالیت گزارشگران قدیمی و جوان در صداوسیما که چینش آنها در گزارش ها شاید کمی غیرمتعادل به نظر برسد، اظهار می‌کند: حدود ۲۰ سال گزارشگر جذب صداوسیما نشد؛ یعنی ما پنج نفر بودیم که دو نفر منها شدند. آقای میرزایی که رفتند و آقای فردوسی‌پور هم در حال حاضر با صداوسیما همکاری نمی‌کنند و ایشان فقط در برنامه «فوتبال ۱۲۰» شبکه ورزش تهیه‌کننده هستند. ما حالا سه نفر شدیم؛ من، آقای خیابانی و آقای یوسفی. از نسل قدیم گزارشگران فقط ما مانده‌ایم. بنابراین اینکه در این ۲۰ سال این اتفاق صورت نگرفته بود (جذب نیروهای جوان) اشتباه بوده؛ باید کم کم تعداد محدودی گزارشگر جذب و طی ۱۰ سال تجربه کسب می‌کردند و حالا به مرحله‌ی تکامل رسیده بودند. این اقدام که حالا انجام شده کار درستی است.

ورود و ماندن در تلویزیون کار دشواری است

این گزارشگر قدیمی که ۲۷ سال است در صداوسیما گزارش می‌کند، درباره‌ی گزارشگری در ادوار مختلف و اینکه چرا تاکنون دیدارهای مهم تیم ملی ایران را گزارش نکرده است؟ اظهار می‌کند: من ۲۷ سال است در صداوسیما گزارشگر هستم و ۲۷ سال است در شبکه سه سیما ماندگار شده‌ام. در تلویزیونِ ما ماندگار شدن خیلی مشکل است؛ چراکه نسبت به اغلب تلویزیون‌های دیگر کشورها ضوابط بیشتری دارد؛ البته نه تنها در حوزه گزارش و اجرا بلکه در همه حوزه‌ها شامل خوانندگی، بازیگری و … حساسیت بسیار است و افرادی که به آنتن تلویزیون می‌رسند از فیلترهای زیادی باید عبور کنند؛ بنابراین آمدن، کار مشکلی است و ماندن هم مشکل‌تر. شما اگر چهره‌های مختلف را در چند سال گذشته در صداوسیما تفحص کنید می‌بینید اغلب چندسالی بودند و بعد ناپدید شدند.

کمیت در گزارش نقشی ندارد، کیفیت مهم است

علیفر در ادامه خاطرنشان می‌کند: برای من گزارش بازی‌ها با هم فرقی نمی‌کند و این به تصمیم مدیران بستگی دارد که هر چه باشد آن را اجرا می‌کنم. به نظرم کم و زیاد گزارش اصلا در بین مردم و رسانه‌ها مطرح نیست، خوب بودن گزارش است که اهمیت دارد. آن تماشاگری که تلویزیون تماشا می‌کند و به عنوان مثال به شنیدن صدای علیفر چه واکنشی نشان می‌دهد، مهم است. در حقیقت کمیت نقشی ندارد و کیفیت مهم است.

علیفر در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران، چنین بیان می‌کند: تیم ما با مساوی هم به مرحله بعد می‌رود. ولز هم عددی نیست که صعود کند و بازی آخرش با انگلستان بازی سختی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دیدار فوتبال بین تیم های ایران و امریکا سه شنبه، هشتم آذر ماه از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار می شود و گزارش این دیدار را در شبکه سه جواد خیابانی عهده دار است. تیم فوتبال کشورمان در صورت برد و همچنین مساوی مقابل امریکا از شانس صعود به مرحله بعدی جام جهانی برخوردار است.