Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 34441
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1401 - 18:25 |

مدیر رادیو نمایش: فردوسی توسی نماد انسان رسانه ای هویت محور ایرانی است

مدیر رادیو نمایش: فردوسی توسی نماد انسان رسانه ای هویت محور ایرانی است

در مراسم رونمایی از برنامه «نامورنامه» که به مناسبت روز پاسداشت زبان و ادب پارسی و حکیم بزرگ فردوسی توسی در تماشاخانه سنگلج با حضور هنرمندان و مدیران رادیو نمایش و بنیاد فردوسی برگزار شد ، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش از فردوسی توسی به عنوان نماد انسان رسانه ای هویت محور ایرانی یاد کرد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی ضمن اعلام این مطلب افزود: فردوسی بزرگ می تواند درعصر و زمانه فعلی که با گسترش فضای مجازی و ابزار ارتباط جمعی خطر جهانی شدن فرهنگ و هویت بومی کشورها را تهدید می کند، نماد الهام بخش یک انسان رسانه ای هویت محور و سرمشق باشد. روش حکیم توس می تواند  برای حفظ و توسعه هویت ملی و فرهنگ اصیل ایرانی یک گفتمان جهانشمول و جذاب بیافریند.

وی تأکید کرد : فردوسی در دوره ای که ایران تحت بزرگترین تهدیدها و در آستانه انحطاط فرهنگی قرار داشت، کار بزرگی کرد و یک اثر هنرمندانه از خود به جا گذاشت و توانست به واسطه آن زبان پارسی را حفظ کند تا جایی که شاهد نفوذ گسترده آن در جهان هستیم.

مدیر رادیو نمایش افزود: به نظرم جفاست اگر گفتمان انقلاب اسلامی را صرفا به چند دهه اخیرمحدود کنیم ، چرا که گفتمان انقلاب اسلامی ایران قدمتی به وسعت تاریخ ایران زمین دارد واگر ما دیدیم در سال های دفاع مقدس اسطوره های همچون شهید باکری و شهید همت  درخشیده اند به دلیل حقیقتی است که به کودکی و آشنایی ایشان با متون اشعار حماسی ملی هم چون شاهنامه برمی گردد.

در ادامه این رونمایی محسن بهرامی راوی برنامه «نامورنامه» تأکید کرد: تلاش کرده ام خوانش متفاوتی نسبت به اجراهایی که تا به حال از شاهنامه فردوسی بوده ، داشته باشم و امیدوارم که این فرم متفاوت مورد توجه علاقه مندان قرار بگیرد.

وی همچنین در پایان صحبت های خود یادداشت دکتر جلال خالقی مطلق درباره برنامه «نامورنامه » را خوانش کرد.

در متن این یادداشت آمده است :

به نام خداوند جان و خرد 

سپاس بیکران از دست اندرکاران برنامه فاخر«نامورنامه» کاری از گروه فرهنگ و تاریخ رادیو نمایش که در آستانه روز بزرگداشت فرزانه توس ، برنامه ای زیبا و هنرمندانه پیشکش سراینده شاهنامه و مردم ایران کردند.

در پایان مراسم یاسرموحد فرد دبیر کل بنیاد فردوسی و مدیر عامل موسسه فردوسی توسی، از اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش برای تولید نخستین  شاهنامه رادیویی«نامورنامه» قدردانی کرد

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.