Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 18980
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 14 خرداد 1399 - 14:01 |

مرور کارنامه ۱۰ مجری موثر و ماندگار تلویزیون ایران

مرور کارنامه ۱۰ مجری موثر و ماندگار تلویزیون ایران

از ابتدای دهه ۶۰، مجریان زیادی در تلویزیون بوده‌اند که در هر دوره‌ای ماندگار شده‌اند و اثر زیادی برجا گذاشته‌اند. طبیعتا تعدادشان خیلی بیشتر از این ۱۰‌نفر است اما سعی کردیم فقط دست روی افرادی بگذاریم که کارشان به طور تخصصی اجرا بوده است. درست است که منوچهر نوذری، ایرج طهماسب و محمد صالح‌علا علاوه بر اجرا به عنوان بازیگران مطرح هم شناخته می‌شدند اما آنها هم عمده شهرتشان را مدیون اجرا بودند و در این عرصه صاحب هویت شدند. با این حال حتما نام تعداد زیادی از مجریان ماندگار تلویزیونی در میان این افراد خالی است. به‌خصوص اسماعیل میرفخرایی که به عنوان باسوادترین و موثرترین مجری تاریخ تلویزیون شناخته می‌شود و محدودیت‌ها و مهاجرت باعث شد نتواند فعالیت در این عرصه را ادامه دهد.

* یک: منوچهر نوذری
اسم منوچهر نوذری که به میان می‌آید بدون هیچ تردیدی به یاد «مسابقه هفته» می‌افتیم. هنوز هم هیچ مسابقه‌ای نتوانسته‌ است به اندازه جذب مخاطب به پای «مسابقه هفته» برسد. او فعالیت‌های مختلفی را تجربه کرد اما شروع فعالیت حرفه‌ای اجرای او به اواخر دهه۶۰ و ورودش به رادیو برمی‌گردد. او با اجرای چند نقش در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» مورد توجه قرار گرفت و اوایل دهه۷۰ با «مسابقه هفته» توانست خودش را به عنوان مجری تثبیت کند. اکثر هم‌دوره‌ای‌هایش معتقدند علت موفقیت نوذری در اجرا، تجربه فراوانش در اجرا و گویندگی برنامه‌های رادیویی بوده است.‌بعد از «مسابقه هفته»، «تهران ساعت بیست» را اجرا کرد و در سریال‌های «کوچه اقاقیا» و «باجناق‌ها» به عنوان بازیگر حضور داشت. اواخر عمرش هم مدتی مجری برنامه «صندلی داغ» بود. آخرین اجرای او، برنامه رادیویی «پنجشنبه شنیدنی» بود. ‌او ۱۶ آذر سال ۸۴ در ۶۹ سالگی درگذشت.

* دو: حسین پاکدل
حسین پاکدل تا مدت‌ها مجری پخش شبکه یک بود. آن زمان مجری پخش اهمیت زیادی داشت. برنامه‌ها را اعلام می‌کرد و توضیح می‌داد که در هر برنامه قرار است چه چیزهایی ببینیم. پاکدل در عرصه‌های مختلفی فعالیت کرده بود اما پیش از اینکه به عنوان مجری پخش شبکه یک فعالیت کند اجرا نمی‌کرد. اوایل دهه ۷۰ با تغییر ساختار برنامه‌های تلویزیونی، مجری پخش حذف شد و حسین پاکدل هم مامور شد به وزارت ارشاد و از سال ۷۶، رئیس تئاتر شهر شد و فعالیتش را تغییر داد. از آن به بعد اجرایش برای مدت چهار سال محدود شد به اجرای اختتامیه‌های جشنواره فجر. او در تئاتر و سینما به عنوان نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده و بازیگر و … فعالیتش را ادامه داد. ‌این اواخر در سینما و سریال‌های نمایش خانگی و تئاتر فعال است.

* سه: ایرج طهماسب
‌ایرج طهماسب هم جزو مجریان کودک و نوجوان دهه شصت و هفتاد تلویزیون است اما بعد از برنامه کودک «صندوق پست» و از زمان مورد توجه قرار گرفتن شخصیت عروسکی کلاه‌قرمزی، نام او یک جورهایی با این عروسک گره خورده است. ‌لقب «آقای مجری» بنابر تعریف کلاه قرمزی، متعلق به ایرج طهماسب است و با وجود اینکه آقای مجری در تلویزیون زیاد داریم اما فقط او را به این نام می‌شناسیم. از اوایل دهه شصت در برنامه‌های کودک و نوجوان اجرا می‌کرد و تا همین چند سال پیش هم در برنامه «کلاه‌قرمزی»، نقش آقای مجری را داشت.
‌طهماسب فعالیت‌های زیادی در عرصه بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر و تلویزیون انجام داده و در اکثر آنها هم موفق بوده است.
‌بعد از کلاه‌قرمزی ۹۷، فعالیت دیگری در تلویزیون و سینمای ایران انجام نداد.

* چهار: داریوش کاردان
‌در رادیو و تلویزیون شناخته‌شده بود اما اکثر مخاطبان او را با اجرای برنامه «صندلی داغ» به‌یاد می‌آورند. این برنامه جنجالی و گفت‌وگومحور سال ۸۴ روی آنتن رفت و شیوه اجرای کاردان مورد توجه قرار گرفت.بعد از انقلاب فعالیتش را به‌عنوان نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی شروع کرد. در رادیو از سال ۱۳۶۸ به مدت پنج‌سال برنامه«عصرانه» را به‌صورت زنده اجرا کرد و با شخصیت رادیویی «استاد خرناس» مورد توجه قرار گرفت. با اجرای برنامه «نوروز ۷۲» و «۳۹» بین مخاطبان تلویزیونی شناخته شد. کاردان به‌عنوان مجری و بازیگر فعالیتش را ادامه داد. در سریال‌های «نردبام آسمان»، «کلاه‌پهلوی» و … بازی داشت و چند مسابقه، برنامه اقتصادی، برنامه ویژه ماه رمضان و … را اجرا کرد.
‌در ویژه‌برنامه قبل از افطار «مکث» به عنوان مجری حضور داشت.

* پنج: محمدرضا شهیدی فر
‌سال ۱۳۷۹ با برنامه «اینجا فرداست» به شهرت رسید و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.‌سابقه اجرای شهیدی‌فر به دوران نوجوانی‌اش برمی‌گردد. او به واسطه آشنایی با جواد آتش‌افروز به رادیو رفت و از همان زمان اجرای چند برنامه را انجام داد. بعد هم همراه او برنامه «هشت ونیم» را در تلویزیون اجرا کرد و به عنوان مجری ماندگار شد. بعد از «اینجا فرداست»، برنامه «مردم ایران سلام» را به مدت سه سال اجرا کرد و مورد توجه قرار گرفت. اجرای برنامه‌ «پارک ملت» هم جزو تجربه‌های موفق او به حساب می‌آید. شهیدی‌فر علاوه بر اجرا به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده و عضو اتاق فکر در برنامه‌های مختلفی فعالیت داشت. این اواخر در «چلچراغ» و «هزارداستان» به عنوان مجری حضور داشت و به عنوان مشاور با برنامه‌های تلویزیونی مثل خندوانه، هزارداستان و… همکاری می‌کند.

* شش: عادل فردوسی‌پور
‌عادل فردوسی‌پور سال ۱۳۷۸، با اجرای برنامه «نود» به شهرت رسید. این برنامه بیست سال روی آنتن بود و در هر دوره‌ای جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون به حساب می‌آمد و بیشترین مشارکت مردمی را داشت. پیش از تولید برنامه «نود»، فقط گزارشگر بود و در واقع در اولین نقطه ورودش به این عرصه، توانست موفقیت ویژه‌ای را رقم بزند. فردوسی‌پور در طول این بیست سال، برنامه‌های مختلفی را تهیه‌ و اجرا کرد. از جمله تهیه‌ و اجرای ویژه‌برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، ویژه‌برنامه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ویژه‌برنامه جام‌جهانی ۲۰۱۸ را به عهده داشت. فردوسی‌پور سال ۱۳۹۲ برنامه «فوتبال ۱۲۰» را برای شبکه ورزش تولید کرد. در حال حاضر تهیه کننده «فوتبال ۱۲۰» است و با چند تلویزیون اینترنتی هم به عنوان راوی مستندهایی درباره تیم‌های مطرح اروپایی همکاری می‌کند.

* هفت: محمد صالح علا
‌محمد صالح‌علا یکی از مجریان باسابقه رادیو و تلویزیون است اما سال ۱۳۸۶ با اجرای برنامه «دو قدم مانده به صبح» برای مخاطبان تلویزیون شناخته شده و به شهرت رسید؛ برنامه موفقی که پخشش بیش از دو سال از شبکه چهار ادامه داشت. سابقه‌ اجرای محمد صالح‌علا به دهه ۴۰ می‌رسد. او آن زمان در رادیو قصه می‌نوشت و اجرا می‌کرد. پیش از «دو قدم مانده به صبح» در تلویزیون هم اجرای برنامه‌هایی مانند «نقد خنده»، «روزهای شفاهی» و … را به عهده داشت. «دو قدم مانده به صبح» آنقدر مورد توجه قرار گرفت که صالح علا چند سال بعد «چشم شب روشن» را با همان حال و هوا روی آنتن برد اما به آن محبوبیت نرسید. صالح‌علا علاوه بر اجرا، به عنوان نویسنده و بازیگر هم مطرح است. اجرای برنامه رادیویی را به عهده دارد.

* هشت: فرزاد حسنی
‌با برنامه تلویزیونی گفت‌وگو محور «کوله‌پشتی» به شهرت برسد. کوله پشتی در دو سری روی آنتن رفت و در میان این دو سری، برنامه‌های دیگری را هم اجرا کرد. پیش از کوله‌پشتی برنامه خاصی اجرا نکرد و فقط در رادیو فعالیت می‌کرد. ‌فرزاد حسنی بعد از «کوله پشتی» به عنوان یک مجری چالشی شناخته شد اما دیگر فرصتی برای گفت‌وگوهای اینچنینی برایش فراهم نشد. فقط چند سال این امکان در اختیارش قرار گرفت که برنامه‌های ویژه تحویل سال را اجرا کند. او در عرصه‌های بازیگری سینما و تلویزیون هم فعالیتش را ادامه داد. فرزاد حسنی چند سال پیش برنامه «اکسیر» شبکه سه را اجرا کرد؛ برنامه‌ای در حوزه سلامت که بسیار جذاب بود. بعد از اجرای «اکسیر» دیگر او را در برنامه‌های تلویزیونی ندیدیم اما کماکان در رادیو فعال است.

* ۹: رضا رشیدپور
‌رضا رشیدپور با سری برنامه‌های شیشه‌ای از جمله «مثلث شیشه‌ای»، «شب شیشه‌ای» و «عبور شیشه‌ای» به شهرت رسید. اجرای برنامه صبحگاهی «حالا خورشید»، باعث شد او بار دیگر بین مخاطبان محبوبیت پیدا کند. اجرایش را با لطیفه‌گویی در برنامه «صبح بخیر ایران» شروع کرد اما خیلی زود توانست در اجرا خودش را به اثبات برساند و برنامه‌های جدی‌تری اجرا کند. بعد از سری شیشه‌ای تا پنج سال در تلویزیون حضور نداشت تا اینکه در افتتاح شبکه نسیم، برنامه «عینک آفتابی» را اجرا کرد و موفقیتی در پی نداشت. برنامه اینترنتی «دید در شب» باعث شد مجددا خبرساز شود و نهایتا با حالا خورشید به تلویزیون برگشت. گفت‌وگو با حسن روحانی، اجرای برنامه‌ هفت و شب‌آرام، ازجمله اتفاق‌های مهم دیگر او در عرصه اجرا بود. در ماه رمضان، برنامه «اتفاق» را در شبکه سه اجرا می‌کرد.

* ۱۰: احسان علیخانی
بعد از اجرای «جزر و مد» به فکر ساخت برنامه «ماه عسل» افتاد. این برنامه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار پیش از افطار ماه رمضان روی آنتن رفت و مورد توجه قرار گرفت. «ماه عسل» دوازده سال در ماه رمضان روی آنتن بود و احسان علیخانی اجرای ده فصل آن را به عهده داشت. اولین بار در برنامه تلویزیونی «پسرهای ایرونی» به عنوان مجری، جلوی دوربین رفت و بعد از آن، جایگزین فرزاد حسنی در برنامه «جزر و مد» شد. علیخانی سال‌هاست اجرای ویژه برنامه‌های تحویل سال شبکه سه را به عهده دارد. از دو سال پیش با مسابقه «عصرجدید»، وارد مرحله جدیدی از اجرا شد. این مسابقه آنقدر برایش اهمیت پیدا کرد که بعد از دوازده سال، «ماه عسل» را به پایان برد.
تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه «عصرجدید» را به عهده دارد.

| منبع خبر : هفت صبح
به اشتراک بگذارید
  1. سلام و عرض ادب حضورشما
    مرورکارنامه ده مجری برتر بسیارعالی بود من بعنوان یک شهروندمخاطب سپاسگزارم .
    فقط خیلی حیف شد که عادل فردوسی پور با برنامه ی نودش. رفت .
    خداقوت

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.