Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 32396
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 05 بهمن 1400 - 17:09 |

نگاه ویژه به بخش خوشنویسی جشنواره فجر در «نگارخانه» رادیو

نگاه ویژه به بخش خوشنویسی جشنواره فجر در «نگارخانه» رادیو

نگاهی به بخش خوشنویسی جشنواره فجر و بخشی در مورد خط‌نقاشی، امروز سه شنبه ۵بهمن ماه در برنامه«نگارخانه» رادیو فرهنگ شنیده می‌شوند.

«نگارخانه» برنامه ای است که به بررسی هنرهای تجسمی در کشور و دغدغه‌های هنرمندان این حوزه و اطلاع رسانی از فعالیت های هنری اختصاص دارد. در برنامه این هفته به‌طور ویژه، به بخش خوشنویسی جشنواره فجر اختصاص دارد.
چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در تهران و استان‌های کشور در بخش‌های طوبای زرین، ایثار و فداکاری، آینه در آینه (موزه هنرهای معاصر) و ویژه نظامی گنجوی در ۱۰ رشته هنری برگزار می‌شود.
گفتنی است؛ پذیرش و انتخاب آثار در رشته خوشنویسی، در دو مرحله انجام می‌پذیرد: در مرحله اول، فایل آثار ارسال شده به سایت جشنواره بررسی می‌شود و در مرحله دوم، اصل آثار منتخب به جشنواره ارسال و انتخاب نهایی برای حضور در نمایشگاه صورت می‌پذیرد. ارسال و حمل اثر به نمایشگاه و دریافت آن پس از پایان نمایشگاه، بر عهده‌ی هنرمند است.

همچنین بخش دیگری از برنامه «نگارخانه» به معرفی هنر نقاشی‌خط در گفتگو‌ با آقایان علی اشرف صندوق آباد، احمد عبدالرضایی، و امیر احمد فلسفی اختصاص دارد.

در بخشی از برنامه امروز “نگارخانه” همچنین در موردمیر عماد گفات و گو خواهد شد.
میرعماد الحسنی سیفی قزوینی از مشهورترین خوشنویسان تاریخ هنر ایران است که توانست پایه خط نستعلیق را چنان مستحکم نماید که تمام صاحب نظران خطوط اسلامی آن را عروس خطوط نامیدند. قلم او بیشترین تأثیر خود را در عرصه خط نستعلیق گذاشته‌است.
باید پذیرفت که میرعماد یک شخصیت فراملی است که بی‌گمان دارندهٔ پربارترین آثار هنری برای ایران است. آثار میر عماد گواه این سخنند که میر به دو اصل نهایی اصول دوازده‌گانه خوشنویسی یعنی شأن و صفا، رسیده‌است. خط میر دارای چنان زیربنای محکمی است که حتی در زمان حیاتش تأثیر فراوانی برهم‌روزگاران خود داشت و همین‌طور پس از وی چندین قرن خوشنویسان از روی قطعاتش مشق کرده‌اند، هر چند هیچ‌کدام نتوانستند به جایگاه او دست یابند.

برنامه «نگارخانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.