Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 18740
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1399 - 14:14 |

گفت‌وگو با سید کاظم احمدزاده

گفت‌وگو با سید کاظم احمدزاده
برنامه‌سازان رادیو پا به پای تلویزیونی‌ها برای سحر روزه‌داران برنامه‌های متنوعی را تدارك دیدند. الهیه یكی از این برنامه‌های سحرگاهی رادیو است كه سحرهای ماه رمضان با اجرای كاظم احمدزاده از ساعت ۳ بامداد به مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه به صورت زنده از رادیو تهران پخش می‌شود. علاوه بر آن، این مجری رمضان امسال برنامه «آدم‌های خوب شهر» را برای عصرهای شبکه دو اجرا می‌کند. این برنامه سعی دارد با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن در زندگی روزمره مردم بپردازد و همین ویژگی متمایز برنامه است. برنامه‌سازان این برنامه به دنبال تجلیل آیه‌های قرآنی در زندگی مردم هستند و هر روز یك آیه از قرآن و ترجمه آن محور اصلی برنامه قرار می‌گیرد. گفت‌و‌گو با آیات عظام و چهره‌های شناخته‌شده مذهبی، معرفی جهادگران سلامت، تفسیر كاربردی آیات قرآن و فرازهای دعای ابوحمزه ثمالی در كنار پخش دعاها و مناجات پر فیض سحر از جمله بخش‌های این برنامه است.
 عاشقانه‌های رادیو
سیدكاظم احمد‌زاده برنامه‌های متعددی را در ماه مبارك رمضان تهیه و اجرا كرده است. او كه این روزها اجرای ویژه‌برنامه سحرهای ماه مبارك رمضان را در رادیو تهران به‌عهده دارد، درباره این برنامه بیان می‌كند: در اتاق فكر برنامه «الهیه» آدم‌های خوشفكری هستند كه سؤالات خوبی مطرح می‌كنند. موضوعات و سؤالات این برنامه خوب و كاربردی است. به‌طوری كه با طرح آن مخاطب درباره عملكرد خود فكر می‌كند.
او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: كار برنامه‌سازهای الهیه خیلی زیبا و هنرمندانه است. انتخاب موسیقی‌های برنامه بسیار ظریف است. شما نمی‌توانید جایی پیدا كنید كه بعد از كلام من یا گزارش، قطعه‌ای با ترانه بی‌ربط پخش شود. من موسیقی‌هایی از خواننده‌ها در این برنامه می‌شنوم كه قبلا شاید نشنیده یا كمتر شنیده بودم و می‌بینم بسیار با موضوع سازگار است. این انتخاب، هوشمندی می‌خواهد و بچه‌های رادیو این هوشمندی را دارند.
احمدزاده می‌گوید: نگاه كاربردی الهیه به مفاهیم دینی از ویژگی‌های مثبت این برنامه است. الهیه سعی می‌كند در دیدگاهی اجتماعی و با توجه به شرایط روز جامعه محتوایی را ارائه دهد كه این می‌تواند آن را از دیگر برنامه‌های هم رده‌اش متمایز كند. بچه‌های رادیو عاشقانه برنامه می‌سازند و رسانه باید به آنها خیلی بیشتر توجه كند.
گپ زدن با آدم‌های خوب شهر
کاظم احمدزاده در رمضان امسال، علاوه‌بر اجرای برنامه سحرگاهی الهیه در رادیو تهران، مجری برنامه آدم‌های خوب شهر از شبکه دوی سیما هم هست. او درباره همکاری با این گروه به جام‌جم می‌گوید: پیش از این با شبکه دو و این گروه همکاری نداشتم، با مطرح شدن پیشنهاد اجرا، دیدم برنامه ویژه رمضان و قشنگ است؛ علاوه‌بر این کارهای عام‌المنفعه و خیر در آن انجام می‌شود. این موارد برایم جذابیت داشت، به همین دلیل آن را پذیرفتم و با گروه آدم‌های خوب شهر همراه شدم.
احمدزاده البته سال‌ها اجرای برنامه جشن رمضان را به عهده داشت، در آن برنامه هم کارهای خیر صورت می‌گرفت و کمک‌هایی برای نیازمندان جمع‌آوری می‌شد. این مجری درباره نقطه اشتراک این دو برنامه بیان می‌کند: جشن رمضان و آدم‌‎های خوب شهر، از نظر محتوا و ساختار کاملا با یکدیگر متفاوت هستند، اشتراکشان فقط همین بحث خیر است. در واقع می‌شود گفت دغدغه خودم اجرای چنین برنامه‌هایی است که بتوانند کار خیری را پیش ببرند و معرفی کنند.
 بهره بردن از تجربه احمدزاده
امیرحسین ثقفی یكی از تهیه‌كنندگان برنامه الهیه است. او درباره همكاری با احمدزاده می‌گوید: سید‌كاظم احمدزاده سال‌ها در ماه رمضان برنامه تهیه و اجرا كرده و مردم او را به عنوان فردی كه مدام در كار خیر است، می‌شناسند. ضمن این‌كه او در این‌گونه برنامه‌ها بسیار باتجربه است.
وی درباره محوریت الهیه عنوان می‌كند: اساس برنامه الهیه در هر سحر یكی از آیه‌های قرآن است كه در طول برنامه تفسیرهای ساده و روان آن‌ را از نقطه نظر كارشناسان مطرح می‌كنیم. به علاوه مستندی به عنوان مصداق آن آیه نیز در هر برنامه پخش می‌شود. این تهیه‌كننده درباره تجربه سال گذشته برنامه‌ سحرهای ماه رمضان اظهار می‌كند: برنامه سال قبل رادیو تهران نیز مانند امسال با رویكردی اجتماعی تهیه و پخش می‌شد. در آن برنامه پویشی را برای آزادسازی زندانیان دنبال كردیم كه در نهایت با كمك شنوندگان رادیو و ستاد دیه استان تهران توانستیم زمینه آزادی تعدادی از زندانیان غیرعمد را فراهم كنیم. پارسال شب قدر در بند چهارم زندان اوین و میان زندانیان برنامه را اجرا كردیم. این تهیه‌كننده درباره پویش امسال رادیو تهران می‌گوید: ما در برنامه‌های سحر و افطار ماه رمضان رادیو تهران، پویشی را بر اساس شیوع بیماری كرونا پیگیری می‌كنیم. در ابتدا با كمك چند سازمان مردم‌نهاد، افرادی كه كسب و كارهایشان در اثر شیوع بیماری كرونا آسیب دیده‌اند را شناسایی كردیم و اكنون با پویش
#سفره_تهران تلاش می‌كنیم به آنها كمك كنیم.
مستندهای رادیویی قرآنی
مینا نیكانیك كه سردبیر الهیه است، درباره رویكرد این برنامه این طور توضیح می‌دهد: الهیه سعی می‌كند با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن در زندگی روزمره مردم بپردازد و همین ویژگی خاص این برنامه است. ما به دنبال تجلی آیه‌های قرآنی در زندگی مردم هستیم. به این صورت كه هر روز یك آیه قرآن و ترجمه آن موضوع و محور اصلی برنامه قرار می‌گیرد. ما در مستندی كه مصداق آن آیه قرآن است، با كسانی گفت‌وگو می‌كنیم كه آن را زندگی كرده‌اند.  امیر بنی‌هاشمی دیگر تهیه‌كننده برنامه الهیه است. مهدی رسولی و محبوبه نجفعلی نویسنده، حجت‌الاسلام علی سرلك، علیرضا فتحی‌پور و مهدی رستمی كارشناسان این برنامه هستند. شیوا حسینی، مریم شهرام‌پور، احمد دهنوی و فاطمه باقری نیز آیتم‌های الهیه را می‌سازند.
| منبع خبر : روزنامه جام جم
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.