Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 35158
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 11 تیر 1401 - 12:41 |

یادی از دکتر حسن احمدی گیوی در چراغداران رادیو فرهنگ

یادی از دکتر حسن احمدی گیوی در چراغداران رادیو فرهنگ

مستند زندگی دکتر حسن احمدی گیوی، نویسنده، پژوهش‌گر، ادیب و استاد دانشگاه، امروز شنبه ۱۱ تیرماه از برنامه‌ «چراغداران» رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» امروز به روایتی مستند از زندگی دکتر حسن احمدی گیوی، نویسنده، پژوهش‌گر، ادیب و استاد دانشگاه اختصاص دارد و بهروز رضوی بخش هایی از زندگی وی را در برنامه روایت می‌کند.
حسن احمدی‌گیوی، پژوهشگر و ادیب و استاد دانشگاه در رشته ادبیات سال ۱۳۰۶ در شهرستان گیوی استان اردبیل متولد شد و دوره ابتدایی را در مدرسه ناصری خلخال گذراند. سپس دررشته فلسفه مدرک فوق لیسانس رادریافت کرد و در ادامه موفق شد مدرک دکتری خود را در رشته ادبیات دانشگاه تهران دریافت کند. از جمله استادان شناخته شده او در دانشگاه تهران می‌توان به استاد بدیع‌الزمان فروزانفر اشاره کرد. او در سال۱۳۶۶ خورشیدی از دانشگاه تهران به درجه بازنشستگی نایل شد.
گیوی مولف بیش از پنجاه جلد کتاب در زمینهٔ ادبیات فارسی است و از همان ابتدای شکل‌گیری لغت‌نامه دهخدا به همکاری با این موسسه پرداخت که حاصلش تدوین ۲۴ جلد از ۲۲۲ جلد آن بود.
گیوی از همکاران مرحوم محمدمعین در تدوین فرهنگ لغت فارسی معین به شمار می‌رفت که با پیشنهاد او تالیف کتاب «دستور تاریخی فعل» را در سال ۱۳۴۲ آغاز کرد که حاصل این پژوهش بزرگ بعد از نزدیک به سه دهه در قالب دو جلد از سوی انتشارات قطره عرضه عمومی‌شد. این کتاب عنوان کتاب برتر سال را نیز برای مولفش به ارمغان آورد. نگارش دستور زبان ترکی و و آثاری چون «آیین پژوهش ومرجع‌شناسی»،«از فن نگارش تا هنر نویسندگی»،«دستور تطبیقی زبان ترکی و فارسی»،«شوریده و بی قرار» و گزیدة اشعار و مقالات دهخدا از جمله مهمترین آثار او به شمار می‌رود.
دکتر حسن احمدی گیوی روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ درگذشت.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.