Friday, 21 June , 2024
امروز : جمعه, ۱ تیر , ۱۴۰۳ - 15 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 50094
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 26 خرداد 1403 - 15:10 |

تدارک گسترده رادیو فرهنگ برای تابستان

تدارک گسترده رادیو فرهنگ برای تابستان

«اوقات فراغت با « آگاهی و مهارت»، « جوانی جمعیت»، « آشنایی با فرهنگ اقوام» و … از محورهای برنامه‌هایی است كه در جدول پخش برنامه‌های تابستانی رادیو فرهنگ قرار خواهد گرفت.

مدیر شبكه رادیویی فرهنگ در خصوص برنامه های تابستانی این شبكه گفت: رادیو فرهنگ با هدف تقویت گفتمان تحولی ، جدول پخش برنامه های تابستانی خور را با تاكید بر «هویت‌محوری و عدالت‌گستری» طراحی كرده است.

سید مرتضی كاظمی دینان بیان كرد برنامه سازان این شبكه رادیویی تلاش دارند تا با بهره گیری از ایده‌های خلاقانه و هنرمندانه به دغدغه های فرهنگی ، اجتماعی و هنری توجه ویژه داشته و بر پایه فرهنگسازی موثر با طرح مهندسی فرهنگی و ترسیم نقشه آن برنامه هایی با محوریت معرفی جاذبه های گردشگری كشور، آداب و سنن و رسوم محلی، نگاهی به سبك زندگی روستایی و آشنایی با زندگی عشایر ، تولید و در جدول پخش تابستانی این رادیو قرار گرفته است.
مدیر شبكه رادیویی فرهنگ درباره برنامه‌های تابستانه این شبكه توضیح داد: رادیو فرهنگ برای مخاطبان با سلیقه‌های گوناگون برنامه‌هایی را تدارك دیده است و ضمن تولید برنامه های جدید متناسب با ایام فراغت، برخی از برنامه‌های رادیو فرهنگ با توجه به شروع فصل تابستان، تغییراتی خواهند داشت و رویكردی كاملاً تابستانه به خود می‌گیرند و برخی دیگر منعطف با موضوعات روز تغییر محتوایی دارند.

وی ادامه داد:در تابستان سال جاری علاوه بر توجه به اوقات فراغت، مناسبت های ماه محرم و صفر را پیش رو داریم كه برای آن نیز برنامه ریزی ویژه شده است ، همچنین مقوله پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با رویكرد دانش آموزان و معلمان موضوعی جدی است كه علاوه بر جشنواره ملی صدای سخن در جدول پخش تابستانی شبكه تقویت شده است.

« هفت كوچه» همراه با مردم در استان های كشور مدیر رادیو فرهنگ از پخش برنامه « هفت كوچه» در تابستان با همكاری و مشاركت صدای مراكز استان ها خبر داد و گفت: در این برنامه كه ساعت ۹ صبح از گروه جامعه و كتاب پخش می شود با هنرمندی منوچهر آذری و عباس محبی و همراهی همكارانمان در مراكز استان ها به آداب و سنت های اقوام به ویژه سنت های تابستانی پرداخته و ضمن معرفی روستاهای كشور، شنوندگان با سبك زندگی روستایی در هر استان آشنا می شوند ، معرفی بازی های بومی و محلی و تلاش برای احیای آنها و دوركردن هرچند اندك كودكان و نوجوانان از فضای مجازی یكی از اهدافی است كه در این برنامه دنبال می كنیم.
فراغت تابستانی با «صبح به وقت فرهنگ»كاظمی دینان تصریح كرد: برنامه «صبح به وقت فرهنگ» به سراغ موضوعاتی می‌رود كه در تابستان بیشتر مطرح می‌شود و اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه های مرتبط با فصل تابستان و ‌‌اوقات فراغت مورد توجه قرار می گیرد . این برنامه كاری از گروه جامعه و كتاب این شبكه است، كه هر روز ساعت ۰۶:۳۰ در این برنامه رویدادها و اخبار مهم فرهنگی اطلاع رسانی می‌شود.

نوجوانان محور پررنگ در برنامه های تابستانی رادیو فرهنگ وی در ادامه گفت: علاوه بر هفت كوچه و صبح به وقت فرهنگ كه بخش هایی را به كودكان و نوجوانان اختصاص داده ایم در برنامه« جوانه ها» به طور اختصاصی به این گروه سنی توجه شده و این برنامه با موضوع نوجوانان و اوقات فراغت، رسانه های اجتماعی و آشنایی با مفاخر فرهنگی پخش می شود.
همچنین راه اندازی پویش با هدف پركردن اوقات فراغت و كاهش استفاده نوجوانان از فضای مجازی ، از برنامه های ویژه تابستان است و در ادامه برنامه های « رهنمون» و « پویش» نیز به مطالبه گری از نهادهای فرهنگی درباره عملكرد و اقداماتشان برای پر كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص دارند.
كتاب و كتاب خوانی روی موج تابستانی رادیو فرهنگ/ كنار خانواده ها در كتاب خوانی مدیر رادیو فرهنگ همچنین بر اهمیت كتاب و كتابخوانی در این شبكه رادیویی تاكید و عنوان كرد: علاوه‌بر گروه جامعه و كتاب، دیگر گروه‌های برنامه‌ساز هم به این مقوله توجه ویژه دارند و برنامه‌های «كتاب‌بان»، «سیم و زر»، «كتاب فرهنگ»، «كیمیای كلمات» و… به طور اختصاصی و مجله‌های رادیویی «ققنوس» و «هفت اقلیم» و برنامه «جوانه‌ها» در قالب بخشی مجزا به موضوع كتاب و كتابخوانی می‌پردازند كه مخاطب كودك و نوجوان در این حوزه مورد توجه ویژه قرارگرفته است.
وی افزود: ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی در فصل تابستان و تعامل با نهاد كتابخانه های كشور در برنامه« كتاب فرهنگ» و پخش زنده برنامه از فرهنگسراهای منتخب استان تهران با حضور خانواده ها از دیگر تمهیداتی است كه برای اثرگذاری بیشتر و گامی در تحقق سند تحول برداشته شده است.
پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با « وطن فارسی»كاظمی دینان با اعلام تولید و پخش برنامه « وطن فارسی» بر اهتمام رادیو فرهنگ در ترویج ادبیات و پاسداشت زبان فارسی تاكید كرد و گفت: تولید و پخش برنامه « وطن فارسی با محوریت آسیب شناسی چند جانبه گفتاری و نوشتاری زبان و ادبیات فارسی و مطالبه گری از نهادها و سازمان هایی كه در حفظ و ترویج زبان فارسی مسوولیت دارند از اول تیرماه مورد توجه است .
همچنین با استفاده از آرشیو غنی معاونت صدای رسانه ملی برای بخش شبانگاهی در حوزه پاسداشت زبان فارسی تدارك ویژه دیده ایم
از فرهنگسازی برای ازدواج آسان تا اهمیت فرزند آوری مدیر رادیو فرهنگ گفت : فصل جدید مستند رادیویی «سفره عقد» با هدف ترویج ازدواج آسان و معرفی آداب و رسوم ازدواج در اقوام مختلف همچنین برنامه های « بنیان فردا» و مسابقه « قند و فرزند» با محوریت جوانی جمعیت از این رادیو پخش می شود.
نشاط و گردشگری با « ایستگاه ۱۰۶»وی گفت : برنامه «آیش» به صورت گزارش مستند از روستاهای ایران با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی و محصولات و ظرفیت های اقتصادی روستاها در جدول پخش تابستانی قرار گرفته است و « ایستگاه ۱۰۶ نیز قطاری رادیویی با بخش های مختلف است كه هرروز ساعت ۱۸ شنوندگان را با جاذبه های گردشگری ، فرهنگ اقوام در استان های مختلف، مفاخر هر شهر و استان آشنا می كند، البته در برنامه«سرزمین من» كه شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۴ پخش می شود نیز با مسئولین اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان ها گفتگو شده و جاذبه های گردشگری كشور معرفی می شود.
مدیر رادیو فرهنگ ادامه داد: از اول تیرماه نیز فصل جدید برنامه « ایرانگرد» با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و كمتر پرداخته شده نقاط مختلف كشور پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.