Wednesday, 26 June , 2024
امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ - 20 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 30585
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 24 آبان 1400 - 21:40 |

ماجرای عاشقانه های رهی معیری را از« رادیو صبا» بشنوید

ماجرای عاشقانه های رهی معیری را از« رادیو صبا» بشنوید

رادیو صبا در برنامه مستند «ماجرا» به دنبال علت شهرت غزل های عاشقانه رهی معیری می گردد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ،”ماجرا ” عنوان یكی از برنامه های مستند رادیو صبا است، كه در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا های معروف می پردازد .
این برنامه روز سه شنبه ۲۵ آبان با توجه به سالروز در گذشت رهی معیری در روز گذشته با موضوع آشنایی را رهی معیری راهی آنتن صبا می‌شود.
احتمالا شعر معروف «شد خزان گلشن» با صدای بدیع زاده را كه می‌شنوید، زیبایی شعر، شما را شگفت‌زده می‌كند. این شعر متعلق به محمد حسن معیری، متخلص به «رهی» است. شاعری كه آن را به‌واسطه غزل‌های مشهورش می‌شناسید.
رهی یكی از شاعران و غزل‌سرایان مشهور معاصر است و مجموعه سایه او، یكی از شاهكارهای ادبی ایران محسوب می‌شود. او در اشعارش از اندیشه‌های ناب و تخیلات لطیفی بهره برده است و سروده‌هایش، زبانی یك‌دست دارند.
وی كه در سال ۱۲۸۸ در تهران به دنیا آمده بود در موسیقی و نقاشی هم ذوق و مهارت داشت. رهی فرزند معیرالممالك ، یكی از رجال عصر قاجار بود. وی علاوه بر غزل، مثنوی و ترانه هم می سرود. در سال ۱۹۶۴ در تهران، مجموعه ای از اشعار او تحت عنوان «سایه عمر» انتشار یافت.
محمدحسن از دوران كودكی غرق دنیای هنر بود و به شعر، موسیقی و نقاشی علاقه زیادی نشان می‌داد. نبوغ رهی در ۱۷ سالگی ‌اش شكوفا می‌شود و او اولین رباعی خود را می‌سراید.
او فعالیت خود در زمینه شعر را با ورود به انجمن ادبی حكیم نظامی با سرپرستی وحید دستگردی آغاز كرد. در این انجمن رهی خودی نشان می‌داد و از اعضای فعال این انجمن محسوب می‌شد. سپس انجمن ادبی فرهنگستان را با افرادی دیگر تاسیس كرد و از اعضای مشهور آن انجمن شناخته می‌شد.
در برنامه گل‌های رنگارنگ رادیو كه یكی از برنامه‌های مشهور زمان خود محسوب می‌شد، رهی معیری با داوود پیرنیا در انتخاب اشعار برنامه همكاری می‌كرد و تا آخر عمر خود سرپرستی آن را برعهده داشت.
در ۲۴ آبان ماه ۱۳۴۷ رهی معیری غزل سرای معاصر در ۵۹ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان در گذشت.
لیلا علاقه مند گزارشگر«ماجرا» درباره این برنامه توضیح داد: این ماجرا از گوش دادن به یك آهنگ با صدای زنده یاد استاد بنان شروع شد، آهنگ «شدخزان». به دنبال شاعر این اشعار عاشقانه به اسم رهی معیری رسیدم، زندگی نامه این شاعر غزل های عاشقانه را مرور كردم ، سوالی ذهنم را درگیر كرد ، شاعری كه صاحب كلی از ترانه ها و تصنیف های مشهور و شعرهای عاشقانه بسیاراست، اما به طرز عجیبی هیچوقت ازدواج نكرده چطور ممكنه شاعری كه اینهمه شعر عاشقانه داره، ازدواج نكرده باشد؟
به دنبال این سوال تلاش كردم با آقای نیكنام نوسینده كتاب «زندگی نامه رهی معیری» گفتگو كنم اما موفق نشدم ، بلاخره بعد از جستجوی بسیار به علی رزاقی شانی نویسنده كتاب «آشنایی با رهی معیری» توانستم صبحت كنم و با ناگفته هایی از زندگی محمد حسن معیری روبه رو شدم .
برنامه «ماجرا» روز سه شنبه۲۵ آبان حرف های شنیدنی از داستان زندگی این شاعرعاشق برای مخاطبان دارد.
مستند «ماجرا» به تهیه كنندگی انسیه شمس اللهی روز سه شنبه ۲۵ آبان ساعت ۱۴:۳۰ تقدیم مخاطبان می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.