امروز : جمعه, ۹ آبان , ۱۴۰۴ - 10 جماد أول 1447
- ترکیب خنده و اقتصاد در «مسابقه بیست» رادیو
- بازگشت «خط مقاومت» با اجرای محمدجعفر خسروی به آنتن شبکه سه
- «پرواز ۳۷۰ مالزی: هواپیمایی که ناپدید شد» با گویندگی ۲۶ نفر دوبله شد
- برگزاری مراسم جشن سه سالگی باشگاه رادیویی نوجوان
- از واژه تا تصویر در آثار سینمایی جهان در «جهان ترجمه» رادیو فرهنگ
- «تعقیب غیرمعمولی» با گویندگی ۳۵ نفر دوبله شد
- «چهلتیکه» با اجرای داریوش کاردان روی آنتن می رود
- گفتگو با آروین فرشی نعیم مجری «بزنگاه»
- «سیگنال» به مدیریت سعید شیخ زاده دوبله شد
- مستند «کوسه ماهی: شکارگر اعماق آب ها» با گویندگی ۶ نفر دوبله شد
گفتوگو با ایمان قیاسی درباره «مسابقه ۱۰۰»
مجری طرح «مسابقه ۱۰۰» این برنامه را رقابتی مبتنی بر اطلاعات عمومی توصیف کرد که در آن پولی در کار نیست و شرکتکنندگان باید زمین حریفان را با معلومات خود تصاحب کنند. او گردآوری ۱۰۰ شرکتکننده با اطلاعات عمومی گسترده را یکی از چالشهای اصلی این مسابقه عنوان کرد.
ایمان قیاسی مدیر پروژه «مسابقه ۱۰۰» ، در گفتوگو با ایسنا از طراحی پیچیده فنی و محتوایی این برنامه گفت که برای ساخت آن به ۴۰۰ موضوع مختلف و مشورت با دهها متخصص در حوزههای گوناگون، از حشرات تا نجوم، نیاز بوده است.
قیاسی با اشاره به الهامگیری از یک فرمت بینالمللی برای ساخت «مسابقه ۱۰۰»، یادآور شد که این مسابقه در ۶ فصل تولید خواهد شد و برنده نهایی، کسی است که بتواند ۹۹ رقیب دیگر را پشت سر بگذارد.
مجری طرح «مسابقه ۱۰۰» تأکید کرد: معیار این مسابقه مدارک دانشگاهی نیست و ممکن است یک کارگر با مهارت در شناخت ابزار، بر یک متخصص پیروز شود. هدف اصلی، ترکیب سرگرمی با افزایش اطلاعات عمومی مخاطب عنوان شده است.
ایمان قیاسی، مجری طرح و مدیر پروژه «مسابقه ۱۰۰» درباره ویژگیها و ساختار این مسابقه توضیحاتی را ارایه داد.
این مجری طرح و مدیر پروژه «مسابقه ۱۰۰» معتقد است: «۱۰۰»، بزرگترین مسابقه اطلاعات عمومی است که در تلویزیون ساخت شده است و مسابقهای به این وسعت و گستردگی نداشتیم. هدف اولیه ما از ساخت «۱۰۰» بالا بردن سطح اطلاعات عمومی جامعه است و این ترکیب سرگرمی و آگاهی دادن به مخاطب درباره مسائل و اتفاقات مختلف هیجان انگیز و جذاب است.
وی ادامه داد: «مسابقه ۱۰۰»، تصویری است و پرسش و پاسخ به معنای کلاسیک وجود ندارد، جذابیت بصری دیگری هم به این برنامه اضافه شده است؛ یعنی وقتی مخاطب در خانه مسابقه را تماشا میکند، قبل از اینکه شرکتکننده جواب را بگوید، میتواند پاسخ را حدس بزند.
مجری طرح «مسابقه ۱۰۰» یادآور شد: زمانی که در شبکه سه جلسهای گذاشتیم و درباره کوییزشوی متفاوت و بامزه صحبت کردیم، بسیاری از رسانههای مختلف دنیا را جستجو کردیم و ورق زدیم تا ببینیم دنیا در این زمینه چه کار میکند و اساسا چه چیزی برای مخاطب جذاب است و یک ساعت سرگرمش میکند تا اینکه به این فرم و سبکی که مخاطب رسیدیم این شبها روی آنتن شبکه سه میبیند که به نظر من اتفاقی نو به لحاظ دکور و فضاسازی و حتی تعداد شرکتکنندگانش است.
قیاسی ادامه داد: در نهایت روش معروف دنیا را انتخاب کردیم تا مسابقه «۱۰۰» را بسازیم. این مسابقه به لحاظ فنی و محتوایی کار بسیار پیچیده و سختی داشت. ما ۴۰۰ موضوع مختلف لازم داشتیم که بتوانیم شرکتکننده را به چالش بکشیم و این مساله را همکاران ما حتما زمان پخش برنامه متوجه خواهند شد.
مجری طرح «مسابقه ۱۰۰» با بیان اینکه مخاطب در این مسابقه هر شب ۸ تا ۱۰ دوئل میبیند و در هر قسمت تعدادی حذف میشوند و در قسمتهای بعدی تعداد شرکتکنندگان کم میشود، مطرح کرد: برنده هر قسمت کسی است که بیشترین زمین را در آن قسمت کسب کرده، اگرچه ممکن است شب بعد حذف شود. همچنین قاعده بازی این است که هر شرکتکننده باید زمین حریف را با معلومات خود تصاحب کند. اینجا پول در کار نیست و پای معلومات و اطلاعات عمومی به اصطلاح وسط است. در پایان فصل یک، یک نفر قهرمان داریم که ۹۹ نفر را برده است.
قیاسی افزود: «مسابقه ۱۰۰» در ۶ فصل ساخته میشود که فصل ششم فینال فینالیستهاست. یعنی در هر فصل ۲۰ نفر مستقیم به فصل پنجم میروند. پیدا کردن افرادی که در موضوعی خاص تبحر دارند و جامعیتی درباره اطلاعات عمومی دارند، کمی سخت است. در حقیقت شرکتکننده اعلام میکند که در موضوعی خاص تبحر دارد و ما باید او را در زمینه مورد نظر و دیگر موضوعات تقویت کنیم. این کار بسیار سخت است. افراد بسیاری هستند که در رشته خود متخصصاند اما شاید به کسی که با موضوع شناخت میوهها به این مسابقه آمده است، ببازند. به همین دلیل ملاک این مسابقه داشتن تحصیلات در مقطع دکتری و… نیست چراکه ممکن است کارگر ساختمان با مهارت شناخت ابزار ساختمانی فردی را ببرد که دکترای انرژی هستهای دارد.
وی تصریح کرد: اگر بخواهم درباره انتخاب موضوع و طرح سوال صحبت کنم باید با مثالی آن را توضیح دهم. ما موضوعی داریم با نام حشرات که تیم کارگردانی و محتوا تخصصی در این زمینه نداشتند. پس به سراغ آدمهایی رفتیم که در این زمینه تخصص داشتند و توانستند ایرادات ما را برطرف و در زمینه پیدا کردن عکسها به ما کمک کنند. همچنین موضوع سنگ شناسی و یا نجوم نیز نیازمند تخصص است. شاید همه ما چهار یا پنج مدل سنگ بشناسیم و آشنایی اولیهای با نجوم داشته باشیم اما وقتی به ۴۰ سنگ متفاوت و یا بحث تخصصی در نجوم میرسیم، باید از کارشناسان این حوزه کمک بگیریم.
مجری طرح «مسابقه ۱۰۰» درباره انتخاب نام «۱۰۰» برای این مسابقه نیز گفت: ما به اسم مسابقه بسیار فکر کردیم. چیزی که در وهله اول مخاطب میبیند این است که صد نفر شرکتکننده قرارست با یکدیگر رقابت کنند. محتوا و فرم کار را ورق زدیم و به این نتیجه رسیدیم که اسم «۱۰۰» به مسابقه میآید و از نظر من عدد خوشمزهای است. نه خیلی زیاد و نه خیلی کم بلکه جای خوبی ایستاده است.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 
