Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 33595
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو آوا, رادیو اقتصاد, رادیو ایران, رادیو پیام, رادیو تلاوت, رادیو تهران, رادیو جوان, رادیو سلامت, رادیو صبا, رادیو فرهنگ, رادیو قرآن, رادیو گفتگ و گو, رادیو معارف, رادیو نمایش, رادیو ورزش تاریخ انتشار : 16 فروردین 1401 - 11:36 |

تدارک گسترده رادیو در ماه مبارک رمضان

تدارک گسترده رادیو در ماه مبارک رمضان

شبکه‌های رادیویی در مجموع با ۶۱۷۸ برنامه در ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی با شنوندگان همراه می شوند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان شبکه‌های رادیویی ۶۱۷۸ برنامه و ۲۴۳ عنوان به مدت ۳۲۳۰ ساعت و ۲۳ دقیقه که از این میزان برنامه، ۲۰۱۲ برنامه در قالب ۱۰۶ عنوان و به مدت ۱۷۷۰ ساعت و ۱۲ دقیقه به صورت ویژه است، را تدارک دیده اند.

اقتصاد :

رادیو اقتصاد تعداد ۱۱۰ برنامه را در قالب ۱۴ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۵ عنوان برنامه به صورت ویژه است.

این شبکه رادیویی برنامه سحرگاهی «در خلوت حضور» را در ساختار ترکیبی مجله تدارک دیده است. این ویژه برنامه سحرگاهی با رویکرد ایجاد لحظاتی معنوی توام با بهجت درونی و در راستای ارتقای ارزش های دینی برای مخاطبان رادیو اقتصاد با تمرکز بر روی مفاهیم اخلاقی در حوزه اقتصاد از ۱۴ فروردین ماه شنیده می‌شود.

ویژه برنامه افطار در ساختار ترکیبی مجله، با محور کمک های مومنانه و اقدامات جهادی گروه بنیاد احسان و بخش کارشناسی مذهبی متناسب با هویت رادیو اقتصاد و دعا و نیایش است.

ویژه اولین شب ، دومین و سومین شب قدر نیز به ترتیب ۳۱ فروردین، ۲ و ۴ اردیبهشت به طور زنده شنیده می‌شود.

ایران :

رادیو ایران تعداد ۴۹۵ برنامه را در قالب ۲۸ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۱۰ عنوان برنامه به صورت ویژه است.

این شبکه رادیویی مثل سال های گذشته با «جشن سلام» به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته و با جشن سپاس با این ماه خداحافظی می‌کند.

ویژه برنامه سحرگاهی «قرار بی قراران» در ساختار ترکیبی مجله، بر روی اخلاق اسلامی و کمک به همنوع با توجه به اوضاع کنونی تمرکز دارد. این برنامه از ۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبشهت ساعت ۴ سحر شنیده می‌شود.

برنامه گفتار محور« به رنگ خدا» تفسیر و شرح مختصر آیات قرآن کریم است.

ویژه برنامه «قرار آسمانی» ویژه برنامه افطارهای ماه مبارک رمضان با موضوع بهار همدلی با توجه به شرایط موجود است که شنیده می‌شود. «نورباران» ویژه برنامه‌ شب قدر و «به نام عشق» هم ویژه شهادت حضرت امام علی(ع) است.

«عشق نام دیگر توست» عنوان برنامه عصرگاهی ویژه شب های قدر و ضربت خوردن و شهادت حضرت امام علی(ع) است.

ایرانصدا :

رادیو ایرانصدا تعداد ۱۵۳۶ برنامه را در قالب ۱۱ عنوان  پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۵ عنوان به صورت ویژه است. برنامه «قرآن و ترجمه» در ساختار آوایی بر اساس ترجمه آقای ملکی و محمد حسین سعیدیان از ایرانصدا شنیده می‌شود.

در «پادکست ماه رمضانی» بسته موسیقی به مناسبت شروع ماه مبارک ، شب های قدر و عید فطر شنیده می‌شود.

در قصه‌های قرآنی برای کودکان ویژه ماه مبارک رمضان، به موضوع انس کودکان به قرآن می‌پردازد.

پیام و آوا :

رادیو پیام تعداد ۵۴۰ برنامه را در قالب ۷ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۲ عنوان به صورت ویژه است.

تهران :

رادیو تهران تعداد ۲۱۱ برنامه را در قالب ۱۳ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۶ عنوان به صورت ویژه است.

رادیو تهران سخنرانی مرتبط با ایام ماه مبارک رمضان و همچنین هر روز ساعت ۲ در سحر، ترتیل خوانی از قرآن کریم را دارد. در «روی ماه خدا» ادعیه مرتبط با فضیلت های ماه مبارک رمضان پخش می‌شود. ویژه شهادت حضرت علی(ع) و ویژه شب های قدر و شهادت حضرت علی (ع) و توجه به برگزاری مناسک و آداب شب های احیا و خوانش دعای جوشن کبیر و نوحه از دیگر این ویژه برنامه‌هاست.

جوان :

رادیو جوان تعداد ۲۱۶ برنامه را در قالب ۸ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۲ عنوان به صورت ویژه است.

برنامه «قبول حق» ویژه اذان مغرب با محور آشنایی با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در اقوام ایران روی آنتن می رود. ایجاد فضای معنوی و اخلاقی در ماه رمضان، ترویج فرهنگ مهربانی و همدلی در جامعه از دیگر بخش های این برنامه است. تلاوت جزء به جزء قرآن کریم از اول ماه مبارک رمضان ساعت ۵ شنیده می‌شود.

سلامت :

رادیو سلامت تعداد ۴۲۱ برنامه را در قالب ۲۲ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۸ عنوان به صورت ویژه است.

در برنامه «ماه ماه» فضیلت و درس های روزه داری بیان می‌شود. «بارانی ترین ماه» مجله‌ای با محوریت آموزه‌های اخلاقی و با هدف آموزش نکات اخلاقی، بروز و ظهور اخلاق در رفتار است. ساعت ۲۳ هر شب نیز یک جزء از قرآن خوانده می‌شود.

جنگ نمایشی «قصه‌های آسمانی» نیز قصه‌های کودکان برای آموزش نکات دینی متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و شب های قدر است.

صبا :

رادیو صبا تعداد ۲۰۴ برنامه را در قالب ۱۴ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۶ عنوان به صورت ویژه، است.

«یک قدم مانده به تو» برنامه ویژه سحرگاهی ماه مبارک رمضان است که هر قسمت از برنامه به یکی از صفات خداوند معطوف می‌شود و پیرامون این صفات کارشناسی، داستان و بخش های دیگر شکل می‌گیرد.

همچنین تلاوت ترتیل جزء های قرآن کریم هر روز ساعت ۵:۳۰ صبح پخش می‌شود. «در مسافت یاران» ویژه برنامه افطار ماه مبارک رمضان است که به مهربانی و شادی در دین اسلام پرداخته می‌شود. در برنامه «دفتر عقیق» داستان‌هایی از حضرت علی (ع) برای مخاطبان بازخوانی خواهد شد.

«روشنا» پخش نمایش های کوتاه با موضوعات اخلاقی به همراه پخش ترانه مناسب ایام قدر و شهادت حضرت علی (ع) است.

فرهنگ :

رادیو فرهنگ تعداد ۳۵۶ برنامه را در قالب ۲۹ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۱۶ عنوان به صورت ویژه است.

«توحید نامه» به بررسی و روایت مناجات نامه‌ها و توحیدیه‌ها در ادبیات و آیین‌های ایران اسلامی می‌پردازد. «سحوری» هم پخش ادعیه و مناجات سحر و آماده سازی فضای معنوی در سحرهای ماه رمضان است.

«کیمیای سعادت» نیز به پخش سخنرانی مذهبی و اخلاقی آیت الله مدرسی به مناسبت ماه مبارک رمضان و «هفت شهر عشق» هم به بررسی و خوانش رمضان، روزه داری در شعر و ادب فارسی و اشارت قرآنی و داستان‌های انبیاء می‌پردازند.

«دری به خانه خورشید» نیز به شعرخوانی شاعران درباره ماه رمضان و گفت و گو با آن‌ها و «ماه شیرین دهنان» به گفت و گو با اهالی ادب و هنر در خصوص ماه مبارک رمضان و قرآن اختصاص دارد. «امین فارسی» شعرخوانی شاعران در محضر مقام معظم رهبری به مناسبت ولادت امام حسن(ع)، «تازه برات» مراسم احیای شب های قدر و مناسک دینی و «امیر سخن»با محور معرفی کتاب و کتابشناسی امام علی(ع) از دیگر برنامه‌های رادیو فرهنگ است.

قرآن :

رادیو قرآن تعداد ۶۵ برنامه را در قالب ۲۹ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۱۱ عنوان به صورت ویژه است. در «مثبت تلاوت» تلاوت درخواستی به همراه معرفی قاریان ایرانی و مصری پخش می‌شود.

ویژه برنامه افطار در راستای ایجاد فضای معنوی و روحانی همراه با بخش های متنوع قرآنی و معارفی در ساعات قبل افطار و همچنین انس بیشتر با قرآن و نغمات دینی و تداعی کننده لحظات ناب نزدیکی با خدا است.

«صدای نیایش» هم به دعا و نیایش و «صمیمانه» به معرفی تلاوت های شاهکار و زیباترین آثار تلاوتی اختصاص دارد. هر روز ساعت ۵:۴۰ تلاوت ترتیل از حرم مطهر رضوی پخش می‌شود.

برنامه «قدر قرآن» ویژه احیاء شب قدر به  اهمیت شب زنده داری در شب قدر ،انتقال مفاهیم قرآنی و معانی آن به مخاطبان می‌پردازد.

گفت و گو:

رادیو گفت و گو تعداد ۴۱۵ برنامه را در قالب ۸ عنوان پیش بینی کرده است.

ویژه برنامه سحری «اینجا آغاز مهربان است» به فضاسازی معنوی در لحظه‌های انتقال از شب به روز و یاد آوری ارتباط با مبدأ هستی ، پوشش مناسک ارزشمند لحظات سحر در ماه مبارک رمضان ،پخش اذان و تبیین و تبیلغ فرهنگ نماز و اخلاق و سبک زندگی اسلامی می‌پردازد.

هر روز تلاوت یک جز قرآن کریم در ایام ماه مبارک به صورت چهار حزب در فواصل مختلف در یک روز و «ماه باران» ویژه برنامه‌های افطار با موضوع فضیلت های ماه رمضان از منظر اخلاق و زندگی، سیره و سنت های پیامبر (ص)  و یاد امام عصر(عج) و توجه ویژه به آن حضرت در ماه مبارک رمضان،  پخش می‌شود.

معارف :

رادیو معارف تعداد ۴۲۰ برنامه را در قالب ۲۴ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۱۵ عنوان به صورت ویژه است.

«ضیافت» ویژه لحظه‌های افطار با موضوع سبک زندگی دینی و محوریت آموزه‌های خطبه متقین نهج البلاغه و مسابقه«آیات نور» در برگیرنده آیه‌ها و پیام ها( گزیده آیات هر جزء) پخش می‌شود.

ویژه برنامه سحری «بهشت اجابت» به آداب و آموزه‌های دعا و همچنین آداب سحر خیزی و مناجات می‌پردازد.

«در محضر قرآن» پخش ترتیل روزانه(جزء خوانی) از حرم امام رضا(ع) است که ساعت ۶ صبح پخش می‌شود.

مسابقه رمضانی «مهمانی» ، مستند بازسازی مادر مومنان که اشاره به وفات ام المؤمنین حضرت خدیجه(س) دارد، پوشش قرائت ادعیه صحیفه شریفه سجادیه از دانشکده امام صادق (ع)، ویژه ولادت امام حسن مجتبی (ع)، ویژه احیای شب های قدر از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی است.

نمایش :

رادیو نمایش تعداد ۳۷۲ برنامه را در قالب ۲۴ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۱۴ عنوان به صورت ویژه است.

«هم سفره» مجله‌ای نمایشی  است که با دعوت از چهره‌هایی از حوزه‌های اجتماعی و مذهبی، در کنار نمایش‌های کوتاه، آیتم‌های مرتبط و ایجاد ارتباط با مخاطبان به واکاوی مسائل و دغدغه‌های روز جامعه در فضای ماه رمضان می‌پردازد.

«شب وصل» ویژه برنامه شب‌های قدر و شهادت حضرت امیر المونین علی (ع) است.

نمایش «سپیدی مویش فریبد همی» حاوی مضامین اخلاقی در مذمت حرص و ناسپاسی ، خودکامگی و دیگر صفات ناپسند انسانی، نمایش«شمس و صغری» داستان نمایش‌ مربوط‌ به‌ دوران‌ بیست‌ و چهار ساله‌ای‌ از قرن‌ هفتم‌ و مصادف‌ با دوران‌ پرآشوب‌ مغول‌ و نمایش«آشپزخانه»،«کمی عشق، کمی نفرت» و «پزشک مجانی» با موضوع پزشکانی که در ماه رمضان برای درمان بیماران نیازمند به طور رایگان آنها را ویزیت می‌کنند، پخش می‌شود.

«وطنم ایران» ،«افطاری»، «پشت دیوارها» و «خانه مادری» از دیگر سریال های نمایشی با موضوع فلسطین است.

ورزش :

رادیو ورزش تعداد ۲۳۲ برنامه را در قالب ۱۲ عنوان پیش بینی کرده است که از این میزان برنامه ۶ عنوان به صورت ویژه است.

«نسیم نیاز» ویژه برنامه سحرگاهی و نیایش و اذان است. «راه نزدیک است» ویژه برنامه افطار هم با ورزشکاران درباره توجه به ایتام و مستمندان گفت و گو می‌کند.

«شب های ماه رمضان» ویژه برنامه شب های رمضان و پخش مسابقات ورزشی ماه مبارک رمضان از بخش های این برنامه است.

«سجاده عشق» ویژه برنامه روز شهادت حضرت امام علی (ع) است که با موضوع  فضایل اخلاقی امام، گفت و گو با ورزشکاران و پیشکسوتان درباره فتوت و جوانمردی آن حضرت پخش می‌شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.