Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 40082
  پرینتخانه » اخبار, مقالات تاریخ انتشار : 11 بهمن 1401 - 23:40 |

تمرین های تقویت صدا برای فن بیان و گویندگی

تمرین های تقویت صدا برای فن بیان و گویندگی

تمرین هایی برای تقویت صدا معمولا لذت‌بخش نیست که به صحبت‌های فردی که نامفهوم حرف می‌زند و نفسش موقع حرف زدن کم می‌آید یا تن صدای پایینی دارد، گوش بدهد. به همین دلیل باید صدای‌مان را بهبود بخشیم تا هنگام صحبت کردن این مشکلات برای ما پیش نیاید و طرف مقابل از صحبت با ما لذت ببرد. در این مقاله قصد داریم تمرینات تقویت صدا را به شما آموزش دهیم. تمریناتی که با انجام مکرر آن‌ها می‌توانید صدای خود را تقویت کنید.

صدا؛ مهم‌ترین بخش سخنرانی

بدون شک همه ما در جمع‌های مختلف صحبت کرده‌ایم. باید به خاطر داشته باشیم که برای صحبت کردن در برابر دیگران، علاوه بر داشتن اعتماد به نفس قوی، باید بتوانیم تن صدای خوب و قدرتمندی هم داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با کمک هم بیاموزیم که چگونه صدای قوی داشته باشیم.

تقویت و پرورش صدا چیست؟

تقویت صدا مجموعه تمرین‌هایی است که با استفاده از آن‌ها موفق به به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های حنجره خود می‌شوید، بدون این‌که به آن آسیبی‌ وارد کنید. فراموش نکنید برای آن‌که صدای‌مان را قدرتمند سازیم باید با تمرینات، مکرر و آهسته پیش برویم و یک روند مستمر را طی کنیم.

در غیر این صورت به جای این‌که صدای‌مان را قدرتمند کنیم با آسیبی که به حنجره‌مان وارد می‌شود همین صدایی که داریم را هم از دست می‌دهیم. پس برای این‌که بدانیم چگونه صدای‌مان را بهبود بخشیم و قوی کنیم ، باید آهسته پیش برویم و صبور باشیم.

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه مقاله، مقاله صداسازی چیست و تغییر صدا را مطالعه کنید تا بتوانید با مبحث صداسازی بیشتر آشنا شوید. در این دو مقاله تمام نکاتی که باید بدانید را به‌طور مفصل بیان کرده‌ایم.

لازمه یادگیری تمرینات تقویت صدا

تقویت صدا یکی از مواردی است که همه ما، به‌خصوص سخنرانان باید آن را جدی بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. مانند ورزشکاری که برای تقویت ماهیچه‌های خود به تمرین نیاز دارد.

برای آن که صدای‌مان را بهبود بخشیم (صداسازی داشته باشیم) باید دو دسته تمرین انجام دهیم. تمرین‌های تنفسی و تمرین‌های تارآوایی. در تمرین‌های تنفسی همان‌طور که از اسم آن هم پیداست می‌خواهیم از تنفس خود درست استفاده کرده و آن را ذخیره کنیم تا در حین صحبت نفس کم نیاوریم.

این که چگونه نفس خود را نگه‌ داریم و چه زمان‌هایی آن را برای استفاده آزاد کنیم، یکی از نکات تمرین‌هایی است که به ما ‌می‌گویند چگونه صدایمان را تقویت کنیم تا صدایی قوی داشته باشیم.

ضعف‌های خود را در سخنرانی چطور تشخیص دهیم؟

قبل از آن‌که به تمرین‌های تقویت صدا بپردازیم و بدانیم که چگونه تارهای صوتی و حنجره خود را تقویت کنیم، باید بررسی کنیم که اصلا ضعف صدای ما در موقع صحبت کردن چیست. برای این کار سعی کنید زمان‌هایی که تنها هستید، متنی را بخوانید و یا سخنرانی خود را اجرا کرده و در حین صحبت صدای خود را ضبط کنید. یا اگر قبلا سخنرانی داشتید به صدای آن گوش دهید.

در هنگام شنیدن صدای خود صادق باشید و خود را به جای مخاطبان‌تان تصور کنید. در این صورت می‌توانید اشتباهات و ضعف‌های صدای خود را بشناسید و درصدد رفع آن اقدام کنید.

به این سوالات دقت کنید که آیا:

  • صحبت‌های‌تان از جذابیت کافی برخوردار است؟
  • لحن بیان و نحوه تنفس‌تان صحیح است؟
  • رسا و واضح صحبت می‌کنید؟
  • صدای‌تان در همه نقاط سالن سخنرانی به‌راحتی شنیده می‌شود؟

با پاسخ به این سوالات اگر به این نتیجه رسیدید که باید صدای خود را تقویت کنید، حتما تمرینات زیر را انجام دهید.

تمرین + تن صدا

مهم‌ترین و بهترین اتفاقی که می‌تواند در تمرین کردن برای‌تان رخ دهد، کنترل تن صداست. با تمرین کردن می‌توانید در مواقع لزوم تن صدای خود را کم و زیاد کنید و این مهارت را به دست آورید.

دوری از یکنواختی در حین صحبت، جذابیت بیشتری به صدای شما داده و باعث می‌شود تاثیرگذاری صدای‌تان بر مخاطب نیز بیشتر شود.

چگونه صدایمان را تقویت کنیم ؟

در ادامه تمرینات تقویت صدا را برای شما شرح می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها و انجام مکررشان به خوبی می‌توانید صدای خود را تقویت کرده و از صحبت کردن لذت ببرید.

۱)تمرین تنفس شکمی

اغلب ما موقع نفس کشیدن بیشتر از آن که از شکم نفس بکشیم از ناحیه قفسه سینه نفس می‌کشیم. تمرین تنفس شکمی به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه حنجره و صدای خود را تقویت کنیم. برای تست این مساله دست‌تان را روی سینه‌تان بگذارید و نفس عمیق بکشید.

اگر هنگام تنفس عمیق و دم و بازدم سینه شما بالا و پایین رفت یعنی تنفس شما شکمی نیست. تنفس شکمی به ما کمک می‌کند نفس بیشتری داشته باشیم و هنگام حرف زدن بریده‌بریده حرف نزنیم.

برای تنفس شکمی هوا را وارد شکم خود کنید و سپس خارج کنید. در این تنفس شکم شما بزرگ می‌شود، نه قفسه سینه شما.

برای اینکه بتوانید این تمرین را به درستی انجام دهید، حتما مقاله تنفس صحیح در صداسازی را مطالعه کنید.

۲)چگونه صدایمان را تقویت کنیم: تمرین افزایش حجم صدا

برای این تمرین ابتدا نفس عمیق بکشید و هوای زیادی را در شکم خود ذخیره کنید. سپس با ادا کردن حرفی بی‌صدا مانند سسسسس هوای درون شکم خود را خارج کنید.

یک بار دیگر هوا را وارد شکم خود کنید و حالا با ادا کردن حرفی صدا دار مانند آآآآآآآآ هوا را خارج کنید. اما این بار درجه صدای‌تان را کم و زیاد کنید و به طور منظم با کم و زیاد کردن صدا هوا را از شکم‌تان خارج کنید. این تمرین را ده بار پشت هم انجام دهید تا به مرور حجم صدای‌تان برای سخنرانی افزایش پیدا کرده و قوی شود.

۳)تمرین مشددخوانی

یکی از تمریناتی که باعث تقویت عضلات لب و دهان ما می‌شود، تمرین مشددخوانی است. در این تمرین باید یک جمله را انتخاب کنید و آن را به گونه‌ای بخوانید که انگار روی هر یک از حروف آن تشدید وجود دارد. این روخوانی را با شدت زیاد و صدای اندکی بلند انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

اگر بعد از انجام دادن این تمرین صورت‌تان سرخ شد، بدانید که تمرین را درست انجام داده‌اید.

۴)چگونه صدایمان را تقویت کنیم : تمرین خودکار

تمرین خودکار به ۲ روش انجام می‌شود که هر دو روش از مهم‌ترین تمرینات تقویت صداسازی است و برای تقویت ماهیچه‌های صورت شما نیز بسیار موثر است.

روش اول

در این روش خودکار را در بین دندان‌های خود به صورت افقی قرار داده و لب‌های خود را به حالت خنده باز کنید. این تمرین را به صورت مداوم ادامه دهید تا حالت خنده بر لب‌های شما دائمی شود.

این کار باعث می‌شود تا در حین صحبت کردن با دیگران، لبخند به لب داشته باشید.

روش دوم

برای این تمرین خودکار را مانند تمرین قبل به حالت افقی در بین دندان‌های خود قرار دهید و در همان حال شروع به صحبت کنید. باید لب‌های خود را بیشتر از حالت معمولی باز و بسته کنید تا صحبت‌های‌تان قابل‌فهم‌تر باشند.

۵)تمرین شمارش اعداد

در تمرین شمارش اعداد باید دم بگیرید و در بازدم اعداد را بیان کنید. مراحل این تمرین به صورت زیر است:

  • اولین دم را بگیرید و در بازدم با صدای بلند بگویید یک.
  • دومین دم را بگیرید و در بازدم با صدای بلند بگویید یک، دو.
  • سومین دم را بگیرید و در بازدم با صدای بلند بگویید یک، دو، سه.

این تمرین را تا رسیدن به شماره ۱۲ انجام دهید و در روزها و هفته‌های آتی آن را بیشتر کنید. در هر بازدم باید نفس خود را به‌طور کامل خارج کنید.

۶)چگونه صدایمان را تقویت کنیم :تمرین نگه داشتن کاغذ

یکی دیگر از تمریناتی که می‌تواند به سوال شما جواب دهد که چگونه صدای قوی داشته باشیم، تمرین نگه داشتن کاغذ است. کاغذ A5 را بر دیوار قرار داده و روبه‌روی آن بایستید. سپس سعی کنید با بازدم خود آن را نگه دارید. این تمرین شاید در ابتدا برای شما سخت باشد اما بدون شک با تکرار مداوم ممکن می‌شود.

۷)تمرین ضبط صدا

بارها و بارها صدای خود را ضبط کنید و با دقت به آن گوش دهید. در حین گوش دادن نکاتی که احساس می‌کنید باید اصلاح شوند را بنویسید و تلاش کنید هر کدام از موارد را حل کنید. سپس بعد از حل آن مشکل دوباره صدای خود را ضبط کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا از گوش دادن به صدای خود لذت ببرید و تمام مشکلات را برطرف کرده باشید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نباید در ابتدا سعی کنید تمام مشکلات صدای خود را هم‌زمان برطرف کنید. شما باید در هر بار تمرین یکی از مشکلات را انتخاب کنید و به اندازه‌ای در حین صحبت به آن توجه کنید تا به کلی از بین برود.

۸)تمرین بلند خوانی

یکی از تمرینات تقویت صدا ، تمرین بلندخوانی است. یک صفحه از کتاب را انتخاب کرده و آن را بلندبلند بخوانید. با این روش به‌راحتی می‌توانید صدای خود را تقویت کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که در هنگام بلندخوانی، فریاد نزنید و به حنجره خود فشار بیش از حد وارد نکنید. با این کار در طولانی‌مدت به تارهای صوتی خود آسیب وارد می‌کنید.

۹)چگونه صدایمان را تقویت کنیم : تمرین آواز خوانی

ابتدا موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و سپس تلاش کنید بلندتر از آن صحبت کنید و یا بلندتر از خواننده با موسیقی هم‌خوانی کنید. این روش علاوه بر تقویت صدا، روحیه شما را نیز بهتر خواهد کرد.

۱۰)تمرین گوش دادن

فیلم‌ها و صوت‌های سخنرانان حرفه‌ای و معروف را با دقت ببینید و بشنوید. با این تمرین می‌توانید به خوبی با نقطه‌ضعف‌های صدا خود آشنا شده و صدای خود را حرفه‌ای کنید.

۱۱)تمرین شعرخوانی

در این تمرین شعری را که در خواندن آن مشکلی ندارید، انتخاب کنید و آن را بخوانید. بهتر است حماسه‌خوانی کنید تا بتوانید تن صدای خود را تغییر دهید. زیرا در حماسه‌خوانی باید به تن صدای خود اوج و فرود دهید و با صدایی بلندتر از حالت معمول شعر را بخوانید.

چگونه صدایمان را تقویت کنیم : دوری از استرس

هر چقدر هم که دقیق و کامل تمرینات تقویت صدا را انجام دهید و حنجره فوق‌العاده‌ای داشته باشید، استرس دقیقا همان چیزی‌ است که راه نفس را مسدود کرده، در جریان تنفس اختلال ایجاد کرده و الگوی تنفس شما را تغییر می‌دهد.

پس برای آن که بدانید چگونه صدای قوی داشته باشیم و حنجره خود را تقویت کنیم، سعی کنید اجرای سخنرانی‌ را وقتی درگیر حل مساله یا بحران خاصی در زندگی هستید، قبول‌ نکنید. یا اگر مجبور به سخنرانی در بازه زمانی خاصی هستید حتما مخاطبان خود را از مسئله‌ای که برای‌تان پیش آمده، آگاه کنید و اجازه دهید با همدلی و همراهی به حرف‌های شما گوش کنند. در این صورت از خطاهای شما در حین صحبت چشم‌پوشی خواهند کرد.

سایت بهروز رضوی

ورزش برای تقویت صدا

شاید این نکته یکی از موارد فراموش شده باشد اما بهتر است بدانید که انجام برخی ورزش‌ها می‌تواند سبب بهبود صدای شما شود، چرا که ورزش منظم، قدرت قلبی – عروقی شما را افزایش می‌دهد. همچنین این کار می‌تواند باعث کاهش استرس و افزایش تمرکز سخنرانان و خوانندگان شود.
اما کدام ورزش‌ها برای تقویت صدا مناسب‌ترند؟ متخصصان ورزش‌هایی مانند یوگا، ورزش‌های هوازی، هنرهای رزمی، شنا، کرانچ، دویدن و پیلاتس را توصیه می‌کنند. ورزش یوگا تمرکز تنفس شما را بهبود داده و تمرکز ذهن را به شما می‌آموزد. هنرهای رزمی، اعتماد به نفس شما را برای اجرا در جمع افزایش داده و در صورتی که می‌خواهید اجرایی پر از انرژی داشته باشید، می‌توانید از این ورزش‌های پر انرژی استفاده نمایید. پیلاتس نیز با تقویت ماهیچه‌های اصلی و تقویت دیافراگم، سبب ایجاد فعالیت صوتی بهتری خواهد شد.
دویدن نوعی ورزش قلبی عروقی است و ظرفیت ریه را افزایش می‌دهد. ذکر این نکته لازم است که برای آواز خواندن خوب است که توانایی استفاده از ۹۰ درصد ظرفیت خود را داشته باشید.
شنا استقامتی، باعث می‌‌شود تنفس و ریه‌ها هماهنگ شوند و ماهیچه‌های کوچک سینه و در نهایت سینه و ریه تقویت شود.این موارد برای تمرین تنفسی شکمی بود اما اگر می‌خواهید تمرین های صداسازی درستی داشته باشید، موارد زیر را از دست ندهید.

آموزش گویندگی توسط استاد بهروز رضوی

تمرین صداسازی برای گرم کردن صدا

گرم کردن اولیه تارهای صوتی

اگر بخواهیم درباره گرم کردن تارهای صوتی صحبت کنیم، مثال گرم کردن بدن پیش از ورزش‌های سنگین، مثال خوبی است. گرم کردن صدا با گرم کردن بدن تفاوت‌هایی دارد، برای این‌کار می‌توانید با زمزمه کردن یکی ترانه‌های دلخواهتان شروع کنید. بهترین ترانه، ترانه‌ای است که بیشترین حرکت لب و دهن را به شما بدهد. همچنین می‌توانید به شدت تمام به شکل آ، او و ای درآورید. همچنین می‌توانید زبانتان را در دهان چرخانیده و گرفتگی‌های احتمالی آن را برطرف نمایید.
در نهایت با وانمودکردن آدامس جویدن، می‌توانید عضلات فک بالا و پایین را حرکت داده و آن‌ها را به خوبی آماده کنید.

تمرینات تنفسی

عمیق و قوی نبودن تنفس می‌تواند یکی از دلایل ضعیف بودن صدا باشد. برای حل این مشکل، می‌توانید از تمرینات تنفسی استفاده کنید. از جمله این تمرینات تنفسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
از راه بینی هوا را به درون ریه بکشید و احساس کنید این هوا اول شکمتان را پر می‌کند (تنفس شکمی داشته باشید) و بعد ریه. سعی کنید چند ثانیه، هوا را نگه دارید. سپس به آرامی هوا را به بیرون دهید و حس کنید که ریه و شکمتان به کلی جمع شود. پس از چندبار که تمرین بالا را انجام دادید، ریه‌هایتان را از هوا پر کنید، سپس دست‌ها را پایین آورده و با گفتن آه بلند، هوا را خیلی سریع از ریه خارج نمایید. در مرحله بعدی می‌توانید بایستید، شانه‌هایتان را کاملا به عقب بدهید تا ریه‌هایتان باز شود. در این مرحله باید دست‌ها را روی شکم گذاشته و ماهیچه‌های آن را رها کنید.
فراموش نکنید در صورتی که تنفس صحیح داشته باشید، صدای شما قدرت مضاعف خواهد داشت. این موضوع را می‌توانید امتحان کنید. تنقس صحیح باعث می‌شود صدای شما کلفت‌تر به نظر برسد، بدون آنکه ناحیه حلق و گلویتان را بخراشد! به این ترتیب، جاذبه و رزونانس صدایتان نیز بیشتر می‌شود.

تمرینات رها سازی صدا

در زمان راه های تقویت حنجره برای خوانندگی شما باید رهاسازی صدا را مورد توجه قرار دهید. رهاسازی صدا در زمانی باید اتفاق بیفتد که صدایتان گرفته یا در گلو خفه باشد. در این زمان‌ها، کمتر کسی به حرف‌هایتان توجه می‌کند. در صورتی که تمرینات رهاسازی صدا را انجام دهید، هم اعتماد به نفستان بالا می‌رود و هم کنترل بیشتری بر روی صدای خود داشته و در نتیجه می‌توانید توجه بیشتری از مخاطبتان دریافت نمایید. اما این تمرین‌ها شامل چه مواردی است؟
بایستید و آرام، دست خود را روی ماهیچه گلوی خود بگذارید. سعی کنید در همین حالتی که هستید، با صدای معمولی صحبت نمایید و به تنش ماهیچه گلو و گرفتگی و خشکی آرواره خود دقت نمایید.
سعی کنید با دهان باز خمیازه بکشید و با یک اومممممم کشدار، خمیازه خود را تمام کنید. در این حیت باید حرف میم را تا جای ممکن ادامه دهید.
رها کردن عضلات آرواره بدون هیچ گرفتگی یا جمع کردن از دیگر کارهایی است که باید برای رهاسازی صدا انجام دهید. فک پایین را رها کنید و به چپ و راست حرکت دهید. در حالی که فک شما رهاست، لب‌هایتان را ببندید و با خود، زمزمه نمایید. فک پایین را رها کرده و به سمت راست و چپ تکان دهید.

تمرین افزایش حجم صدا

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید تا به تقویت حنجره و صدای خود کمک کرده باشید، افزایش حجم صداست. با افزایش حجم صدا، تاثیرگذاری کلامتان بیشتر می‌شود و حرف زدن نیز کمتر شما را خسته می‌کند. تمرین‌های افزایش حجم صدا که برای تقویت صدا برای قرائت قرآن، خوانندگی، گویندگی و .. به کار می‌رود شامل موارد زیر است:
نفس عمیقی بکشید. هوا را با صدای سین (سسسسس) بیرون دهید. این کار را ده بار پشت سر هم انجام دهید. زمانی که می‌خواهید حرف میم (مممم) را ادا کنید، بلندی صدایتان را تغییر دهید. یعنی در ابتدا این حرف را با صدای کم ادا کرده و کم کم صدایتان را بالا ببرید. پس از آن سعی کنید با بالاترین صدا این حرف را ادا کنید. این کار را مجددا انجام دهید و اما از صدای بلند به صدای کم. این عمل را مجددا چندبار انجام دهید. پس از آن، این کار را با حرف صداداری مانند آ تکرار کنید.

چند تمرین دیگر برای تقویت صدا برای خوانندگی

چه به دنبال تقویت صدا برای مداحی باشید و چه خوانندگی و مجری‌گری، تمرین‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا صدای بهتری داشته بشید و اعتماد به نفستان بالا می‌رود.
یک تمرین خوب برای تقویت حنجره، این است که از حنجره کار بکشید تا بتوانید صدای قوی‌تر را تولید کنید. برای مثال، کتابی را به مدت ده دقیقه با صدای بسیار بلند بخوانید، در حالی که افت صدا نداشته باشید.
به این نکته توجه کنید که حنجره نیز یکی از ماهیچه‌های شماست که می‌توانید با تمرین آن را قوی کنید، هرچه حنجره قوی تر باشد، قابلیت ارتعاش آن بیشتر شده و صدای قوی‌تری به شما می‌دهد. البته توجه کنید در صورتی که صدایتان را در حد داد و بیداد بالا ببرید، صدایتان می‌گیرد وحنجره‌تان آسیب می‌خورد.
تقویت صدای سینه یکی دیگر از کارهایی است که باید به آن توجه کنید، در واقع کسی می‌تواند صدایی قوی داشته باشد که بتواند به خوبی، صدا را به درون سینه خود بیندازد. سینه فرد می‌تواند یک منبع خوب برای طنین افکندن صدای وی باشد. صداهای قوی و کلفت، صداهایی هستند که سینه در ساختنشان نقش دارد. برخی صداها در سر ایجاد می‌شوند. به خصوص صداهای جیغ مانند و نازک، که باید این صدا را نیز تقویت کنید.

 

خمیازه

از موثرترین ابزارها برای بازکردن قسمت پشتی گلو می‌توان به خمیازه اشاره کرد. تمرین‌های مرتبط با خمیازه می‌تواند گرمی صدا را افزایش داده و به بلندی آن کمک کند. برای انجام این تمرین‌ها می‌توانید نفس عمیق بکشید، درست مانند وقتی که می‌خواهید خمیازه بکشید، سپس هنگام بازدم بخوانید.

هام

با استفاده از رزونانس بینی – گلویی، هامینگ می‌تواند به صورت مستقیم باعث تقویت صدا و شفافیت آن شود. هامینگ را با نت بسیار بالایی که اجرایش برایتان سخت است آغاز کنید، به صدای وزوز مانند و حالت لرزشی که در بینی‌تان به وجود می‌آید توجه کنید. سپس سعی کنید بدون قطع شدن صدایتان، دهان را باز نمایید در این صورت صدایی شبیه آ ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید همان احساس لرزش و وزوزی را که با دهان بسته داشتید در این حالت هم باید ادامه داشته باشد. باید چند بار این کار را تکرار کنید .در صورتی که اجرای این نت برایتان آسان‌تر از قبل شد یعنی کار خود را به درستی انجام داده‌اید. کم کم می‌توانید تمرینات خود را به سمت نت‌های بالاتر نیز ببرید.

خواندن مصوت ای

یکی دیگر از کارهایی که برای تقویت حنجره برای گویندگی، مداحی، مجری‌گری، قرائت قرآن و حتی خوانندگی انجام می‌شود، انجام تمرین خواندن مصوت ای می‌باشد. در این تمرین قسمت عقب زبان باید کمی بالا برود و هوا به سمت حفره‌های بینی هدایت شود. این کار برای بسیاری از افراد، نخستین تجربه درک رزونانس بینی است.
این صدا را می‌توانید در الگوی پنج نتی در حالتی که به نت‌های بالا و پایین می‌روید اجرا نمایید. در این هنگام باید به تشدید و صدای زنگ‌مانندی که ایجاد می‌شود توجه کنید. به این صورت : ۱-۲-۳-۴-۵-۴-۳-۲-۱ یا دو-ر-می-فا-سل-فا-می-ر-دودر صورتی که این کار را به صورت اغراق‌آمیز انجام دهید، بهتر است، به این معنی که دو تا سه برابر حالت معمول از رزونانس بینی استفاده کنید.

استفاده از صامت های ب و پ

فشار هوایی که در زمان ادا کردن این صامت‌ها به وجود می‌آید، در پشت لب ایجاد می‌شود. تمرکز کامل بر ادای صامت‌های ب و پ، توجه را از حلقی خواندن بر می‌دارد . می توانید از یک الگوی ملودیک ساده مانند : ۸-۵-۳-۱ یا دو-سل-می-دو استفاده کنید یا یک حرف صدادار را بعد از این صامت‌ها به کار ببرید مانند : بی , با , پی , پا. هر نت را با تکرار این ترکیب ها اجرا کنید . به این صورت : بی-بی-بی-بی
در مرحله ی بعدی امکان تنوع به خرج دادن هست، یعنی آن‌ها را می‌توانید با یکدیگر ترکیب کنید: بی-پا-بی-پا یا بی-پی-بی-پی.

استفاده از حرف ز

زمانی که از حرف ز استفاده می‌کنید، زبانتان در حالت شل و ریلکس قرار می‌گیرد. این احساس نیز در زمان ادای این حرف به وجود می‌آید که گویی صدا به سمت پایین حرکت می‌کند. این کار، سبب تقویت کنترل رزونانس گلو می‌شود.

تقویت صداهای اصلی ( آ – ای – او – -َ-ِ-ُ )

اگر صداهای اصلی را تقویت کنید، به طور کلی برر روی تقویت صدای شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. از آنجایی که بسیاری از خوانندگان، در اجرای یکی از صداهای اصلی مسلط‌تر هستند، خواندن یکی از صداهای اصلی را بیشتر از بقیه دوست دارند. اما باید به فکر تقویت مابقی صداها نیز باشند. یک روش ساده را اینجا به شما معرفی می‌کنیم:

باید در ابتدا، یک نت مشخص را انتخاب کنید، سپس شروع به خواندن مصوت یا صدای مورد علاقه خود در آن نت کنید. در همان حالتی که که نت مورد نظر خود را نگه داشته‌اید، صدا را به یکی از مصوت‌های دیگر تغییردهید. زمانی که دارید مصوت و صدای دوم را می‌خوانید، تلاش کنید تا کیفیت اجرایتان مانند صدای اول خوب باشد. پس از آن باید این تغییر را از صدای مورد علاقه خود به تمام صداهای دیگر انجام دهید .
این تمرین‌ها، هم قدرت صدای شما را افزایش می‌دهند و هم باعث می‌شوند در هنگام خواندن احساس بهتری داشته باشید.

تقویت حنجره با خوراکی و نوشیدنی

حال که با ورزش برای تقویت صدا آشنا شدیم به سراغ این مبحث می‌رویم که برای تقویت صدا چه بخوریم؟یکی از سوالات متداول افراد این است که چه چیزهایی برای تقویت حنجره مفید است؟ صدای خوب افراد، وابستگی مستقیم و زیادی به تارهای صوتی دارد. زمانی که غذا می‌خوریم، تارهای صوتی راه عبور ریه و نای را می‌بندند و عملا تارهای صوتی مستقیما با آنچه می‌خورید در تماس هستند.
توصیه می‌شود همه گروه‌های غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنید تا بتوانید انرژی مورد نیازتان را تامین کنید. اما بهترین غذاها، غذاهایی هستند که پروتئین زیادی دارند یا به صدای شما آبرسانی می‌کنند.
آب گرم (آب دمای اتاق)، چای گیاهی، انواع سالاد، هندوانه، لوبیا قرمز، ماهی، مرغ و بوقلمون، میوه تازه، لیمو، خیار، عسل مانوکا، زنجبیل از جمله مواردی است که برخی متخصصان برای داشتن صدای خوب پیشنهاد می‌کنند.
آبی که در دمای اتاق باشد، تارهای صوتی را نرم کرده و به آن آبرسانی می‌کند اما آب داغ یا آب سرد می‌تواند سبب ایجاد تنش در ماهیچه‌ها شود. در صورتی که بدن کم آبی داشته باشید، بافت چین دار صدایتان خشک شده و ممکن است آسیب دائمی ببینند. برای آبرسانی بهتر به تارهای صوتی بهتر است همیشه آب بنوشید و آن را موکول به پیش از اجرا نکنید.
چای بدون کافئین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای بهبود صدای آواز محسوب می‌شود. شما می‌توانید انواع چای‌های گیاهی مانند چای شیرین بیان، چای نعناع، چای سبز و … را به همراه لیمو و عسل نوش جان کرده و صدایی مطلوب داشته باشید. مواد مدر نباید زیاد مصرف شود، چرا که باعث کم آبی بدن خواهد شد.
لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک، می‌تواند سبب تجزیه مخاط گلو شود و التهابات گلو را کاهش و تسکین دهد. زنجبیل هم جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود از شر تحریک گلو آسوده شوید.
اما مواد غذایی وجود دارد که مصرف آن را برای افرادی که صدایشان برایشان اهمیت زیادی دارد توصیه نمی‌کنیم. برای مثال: ادویه و فلفل جات، مواد اسیدی مانند سرکه، غذاهای سرخ کردنی، غذاهای پرچرب، غذاهای بسیار شیرین، نوشابه گازدار، تنقلاتی مانند چیپس و پفک، مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد.
در صورتی که می‌خواهید از لبنیات استفاده کنید، سعی کنید حداقل ۱۲ ساعت پیش از اجرای سخنرانی یا اجرا از آن مصرف نکنید، به خصوص شیر که روی تارهای صوتی گره ایجاد می‌کند.
ریفلاکس معده می‌تواند سبب ایجاد زخم و یا التهاب حنجره شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید. چربی کمتر بخورید، فشارهای روانی را کاهش دهید. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات نیز می‌تواند به شدت بر روی صدای شما تاثیر مخرب داشته باشد.

نکته پایانی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تمرینات تقویت صدا به آن توجه کنید، نحوه انجام تمرینات است. لازم است تمرینات خود را روزانه و به طور مکرر انجام دهید تا تاثیرگذاری چند برابری داشته باشد. برای خود ساعت تمرین مشخص کنید و آلارم گوشی همراه‌تان را در آن ساعت تنظیم کنید تا فراموش‌تان نشود.

نکته مهم بعدی این است که تمرینات صداسازی را ایستاده انجام دهید تا صدای‌تان بازتر شود. زمانی که نشسته‌اید صدای شما به صدایی گرفته شبیه است.

اگر شما هم تمرینات صداسازی دیگری را می‌شناسید و یا از انجام این تمرینات نتیجه گرفته‌اید، می توانید درنظرها با هنرصدا در میان بگذارید.

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.