Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45906
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 15 آذر 1402 - 11:47 |

آشنایی با «استاد سعادتمند قمی» در رادیو ایران

آشنایی با «استاد سعادتمند قمی» در رادیو ایران

یکی از برنامه‌های موسیقیایی رادیو ایران «ایرانآوا» است که به معرفی بزرگان موسیقی و همچنین جدیدترین ترانه‌ها و تصنیف‌های تولید شده در صدا و سیمای مراکز استان‌ها می‌پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی،  سعید مبشری تهیه کننده برنامه «ایرانآوا» بیان کرد: این هفته پنج شنبه ۱۶ آذر، در برنامه «ایرانآوا» به مناسبت هفته‌های فرهنگی «استان قم» سفری سیاحتی زیارتی خواهیم داشت به شهرکریمه اهل بیت (س) و هدیه‌های شنیداری و دلنشین را ‌تقدیم مخاطبان رادیو ایران خواهیم کرد و همچنین با زندگی و آثار یکی از چهره‌های بزرگ موسیقایی این استان که کمتر در میان عموم شناخته شده اما در میان خواص موسیقی جایگاه رفیعی دارد، یعنی «استاد حسین سعادتمند قمی» همراه می‌شویم.

وی ادامه داد: حاج «حسین سعادتمند قمی» ششمین و آخرین فرزند ایاز بیک از طایفه ایل سعدوند یکی از طوایف شیراز است که در زمان محمد شاه قاجار به قم کوچانده شده‌اند و در روستای حاجی آباد لکها ساکن شدند. وی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای حاجی آباد در ده کیلومتری شرق قم چشم به جهان گشود که هم اکنون به عنوان یکی از شهرهای استان به نام شهر قنوات نام گذاری شده است.

این تهیه کننده رادیویی تصریح کرد: پدر استاد «سعادتمند قمی» یعنی ایاز بیک دارای صدایی شش دانگ و ردیف دانی ماهر، که اولین استاد فرزند خود نیز می‌باشد، در ضمن موسیقی در خانواده ایشان موروثی بوده و همه فرزندان وی از صدایی خوش بهره داشتند.

وی با هنرمندان بزرگی نظیر ابوالحسن خان صبا، مرتضی محجوبی، حسین یا حقی، حاج علی اکبرخان شهنازی، سید حسن کسایی، ابراهیم سرخوش، و اکثر موسیقی دانان دیگر آن زمان همکاری داشته‌ است.آواز‌های بسیار زیبا، نوار اذان و چند تصنیف کردی از «استاد سعادتمند قمی» به یادگار مانده است.

گفتنی است «ایرانآوا» به تهیه کنندگی سعید مبشری، نویسندگی شهاب شهرزاد، اجرای میثم نیکنام و کارشناسی سید حمید رضا حسینی پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران تقدیم همراهان این شبکه می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.