Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 38331
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 24 آذر 1401 - 11:24 |

آشنایی با شاعران شروان در «پارسی گویان» رادیو

آشنایی با شاعران شروان در «پارسی گویان» رادیو

در برنامه «پارسی گویان» این هفته پنج شنبه بیست و چهارم آذر، با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، در ادامه شناخت شاعران قفقاز جنوبی و شمال‌ غرب ایران، در «نزهه المجالس» این نوبت با شاعران دیگری از شروان آشنا خواهیم ‌شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، دكتر محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر زبان فارسی بیان كرد: شروان شهری تاریخی در جنوب شرقی قفقاز و در سواحل غربی دریای خزر است که از مراکز فرهنگی ایران و زادگاه شاعران پارسی‌گویِ بزرگی است.
وی ادامه داد: در «نزهه‌المجالس» از هجده تن شاعر اهل شروان و نمونه شعر آنها یاد شده است و افزون بر آن گزارشی از فضای ذوقی، ادبی و زبانی این شهر قدیمی ایران به دست می‌دهد.
این پژوهشگر زبان فارسی افزود: فلکی شروانی شاعر بنام سده ششم است که از او دیوان شعر فارسی به جا مانده است. در«نزهه‌المجالس» چهار رباعی از او آمده که پیش‌تر در دیوان او نیامده است.
محمدزاده تصریح کرد: در «پارسی گویان» این هفته با سرایندهٔ دیگری به نام مهذب شروانی هم آشنا خواهیم شد که در «نزهه‌المجالس» نُه رباعی از او ضبط شده است، همچنین علاءالدین فریبرز شروانشاه که خود از شاهزادگان سلسله شروانشاهان است یک رباعی نقل شده است؛ کسی که جمال‌الدین خلیل شروانی ضمن سرودن قصیده‌ای در مدح او کتابش را به وی تقدیم کرده است.
و در پایان سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی‌گویان» خاطر نشان كرد: در برنامه این هفته با دکتر شکر اللهی رئیس مرکز تحقیقات فارسی هندوستان گفت و گو خواهیم کرد و به روال هر هفته فرزانه شكراللهی كارشناس ادبیات نیز بخش‌هایی از شاهنامه را می‌خواند.
گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.