Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45353
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 18 آبان 1402 - 12:37 |

آواز ایرانی تا منظومه کهن کوراوغلو در «ایل بانگ» رادیو فرهنگ

آواز ایرانی تا منظومه کهن کوراوغلو در «ایل بانگ» رادیو فرهنگ

صادق چراغی در برنامه «ایل بانگ» به آواز ایرانی و‌گستره منظومه کهن کوراوغلو می‌پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه « ایل بانگ» پنجشنبه ۱۸ آبان ماه صادق چراغی با جاوید عباسی فلاح، خواننده، پیرامون جستارهای پیش‌کشیده شده در چهل‌وسومین نشست تخصصی آیین آواز ایران گفتگو می‌کند.

چهل و سومین نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «آیین آواز» با رویکرد اجرای «ساز و آواز و تصنیف» در چند بخش مختلف، سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

اجراهای این نشست نیز شامل ساز و آواز جاوید عباسی فلاح (آواز) و داوود غفاری‌زاده (نی)، ساز و آواز محمد باقری درگاه (آواز و سه‌تار)، گروه «معروفی» متشکل از علی امیرقاسمی (آواز)، شهرزاد نوابی (پیانو)، راژان بیات (فلوت)، ستایش علی خمسه (تار)، غزاله تفرشی (کمانچه) و شقایق محمدی (تنبک) در آواز بیات اصفهان، ساز و آواز حامد شکرالهی (آواز)، داریوش قانع (نی) و علی شکاری (دف) در دستگاه شور و آوازخوانی رادفر ریاحی به همراه تار پوریا خاکپور بود. همچنین روز جمعه ۱۹ آبان ماه نیز گفتگوی صادق چراغی با دکتر احمد صلاحی درباره منظومه کهن کوراوغلو و گستره اجرای این منظومه در پهنه‌های ایران بزرگ فرهنگی پخش می‌شود.

منظومه کوراوغلی، منظومه حماسی- غنایی، داستان «روشن»، مشهور به کوراوغلی، قهرمان دادورز ملل ترک می‌باشد. این منظومه از نظر کهن الگوهای رایج در بین ملل، بسیار غنی است. کوراوغلو قهرمان حماسی مشترک میان بسیاری از مردمان ترک از جمله مردم ترک آذربایجان، و ترکان ترکیه، ترکمن‌ها، ازبک‌ها و قشقایی‌ها است. کوراوغلو در مقام قهرمان یکی از مهمترین داستان آشیقی، خود یک آشیق بود، چرا که در اکثر آوازهای این داستان، آشیق راوی با گفتن آدیم کور اوغلو دی خود را به جای کوراوغلو می‌نشاند. این داستان از کشورهای آسیای میانه به آناتولی پخش شده‌ است و در طی این فرایند به نحوی محتوای آن تغییر کرده‌است.

در این داستان عشق رومانتیک با رفتاری رابین‌هود گونه آمیخته می‌شود. یکی از نسخ این داستان، که به عنوان نسخه پاریس شناخته می‌شود، در باکو چاپ شده‌ است. آهنگ ساز بزرگ آذربایجان، عزیر حاجی‌بیگف، اپرای معروفی بر مبنای داستان کور اوغلو ساخته‌ است.

برنامه «ایل بانگ» به همت گروه ادب و هنر و به تهیه‎کنندگی یلدا احتشامی و اجرای کارشناسی صادق چراغی، ساعت۲۰:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.