Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 27738
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 25 تیر 1400 - 3:52 |

آیین سپاس از استاد موسیقی ایرانی؛ نورعلی خان برومند در رادیو فرهنگ

آیین سپاس از استاد موسیقی ایرانی؛ نورعلی خان برومند در رادیو فرهنگ

آیین بزرگداشت زنده‌ یاد استاد نورعلی خان برومند؛ موسیقیدان برجسته ایران و استاددانشگاه تهران جمعه ۲۵ تیرماه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنگ در برنامه « آیین سپاس» این هفته بزرگداشت مقام فرهنگی استاد نورعلی خان برومند؛ استاد موسیقی ایرانی را پخش می‌کند.

نورعلی خان برومند در ۱۲۸۴ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. در نوجوانی نواختن سه تار را نزد درویش خان فراگرفت که به آن روزگار برجسته ترین چهره سنت گرایی در موسیقی ایران بود.
نورعلی برومند از جمله آن بزرگان است که نقش کلیدی و بسیار ارزشمندی را در انتقال اصولی و صحیح شیوه‌های موسیقی سنتی ایران به نسل های بعدی داشت و عمر گرانبهای خود را صرف آموزش و تحقیق در حوزه موسیقی کرد. این هنرمند نامدار، عامل انتقال میراث گرانبهای گذشته به هنرمندان امروز بود و وی را باید احیاگر موسیقی اصیل ایرانی دانست. فعالیت های تاثیرگذار برومند در این عرصه و پرورش شاگردان و چهره‌های شاخصی مانند محمد رضا شجریان، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ فر، شهرام ناظری، جلال ذوالفنون و… او را به یکی از افراد ماندگار و ستون‌های موسیقی در ایران تبدیل کرده است، مرحوم نورعلی خان برومند استاد موسیقی‌ و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و نقش بسزایی در تکامل و انتقال موسیقی به نسل‌های بعد از خود داشت. او در حفظ و اشاعه موسیقی ردیف دستگاهی تلاش‌های ارزنده‌ای کرد به گونه‌ای که بسیاری او را احیاگر موسیقی اصیل ایرانی می‌دانند
در این برنامه مجید کیانی مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور، علی اکبر شکارچی استاد موسیقی و نوازنده کمانچه و مهدی آذر سینا موسیقی دان و نوازنده کمانچه درباره زنده یاد «نور علی برومند» مطالبی را بیان می‌کنند.
علاقمندان می توانند« آیین سپاس» را ساعت ۱۲:۰۰ به تهیه کنندگی معصومه سادات علوی نکو روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.