Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 25932
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1400 - 14:53 |

اختتامیه «جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث» در رادیو سلامت برگزار شد

اختتامیه «جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث» در رادیو سلامت برگزار شد

اختتامیه “سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث در رادیو سلامت” مجازی برگزار شد.

هم‌زمان با آغاز هشتادویکمین سالگرد تاسیس رادیو در ایران، اختتامیه “سومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث به‌صورت آنلاین برگزار شد.


به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی، با شعار «خط – نشان – سرعت و محوریت مدیریت سرعت» و با حضور دکترشاهید مظفری قائم‌مقام معاون صدای رسانه ملی، سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی راهور ناجا، وحید کمالی مدیرکل صدای استان‌ها و صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه در رادیو سلامت برگزار شد.
دکتر صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت و دبیر سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی با اشاره به اولویت‌های سلامت در کشور گفت: حوادث ترافیکی همواره از پر تلفات‌ترین اتفاقات در کشور بوده است و رادیو باهدف کاهش این آمار پویش ۶۰-۳۰ را راه‌اندازی کرد. وی افزود: برای تعیین و اندازه‌گیری سلامت و بهداشت در جامعه شاخص‌هایی در نظر گرفته می‌شود که در اصطلاح به آن‌ها شاخص‌های توسعه پایدار بهداشتی گفته می‌شود و حوادث ترافیکی یکی از این شاخص‌ها است که ایران در وضعیت هشدار آن قرار دارد.
وی با اشاره به تأثیر برپایی چنین جشنواره‌هایی در بهبود شاخص‌های سلامت عنوان داشت: سلامت یک موضوع کلی است و شاخص‌های یک جامعه سالم و توسعه‌یافته شاخص‌های متعددی هستند، اما برای رسیدن به اهداف بزرگ و پایدار باید اهداف کوچک و قابل‌دسترس را در مسیر تعریف کرد تا بتوان به هدف نهایی رسید.
مدیر رادیو سلامت ادامه داد: در حوزه پیشگیری از سوانح و حوادث با برجسته کردن پویش ۶۰-۳۰ سعی کردیم افکار عمومی و توجه مسئولان را به این هدف قابل‌دسترس، زودبازده و معین جلب کنیم.

صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت

اعتماد سعید با اشاره به جزئیات این جشنواره گفت: امسال هم مثل دو سال گذشته موضوع اصلی ما به‌صورت اعم پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی بود و به‌طور اخص به موضوع مدیریت سرعت پرداختیم. از سوی برنامه‌سازان رادیو و مخاطبان در بخش‌های شنیداری، دیداری، مکتوب و فضای مجازی ۴۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و آثار طی دو مرحله داوری شد.
انگاره های از جنس سلامت مردمی
شاهید مظفری قائم‌مقام معاون صدا با اشاره به رسالت رسانه شنیداری در تأثیرگذاری رفتاری گفت: تغییر انگاره‌های افراد با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌شان ارتباط مستقیمی دارد و ازاین‌رو رسانه می‌تواند با آگاهی بخشی گامی مهم در تغییر رفتار و پس از آن تغییر انگاره‌ها بر اید.
وی با اشاره به هشتادویک‌سالگی رادیو و اختتامیه این جشنواره متذکر شد: از رادیو به‌عنوان رسانه‌ای گرم و توانمند یاد می‌کنند که می‌تواند قوه تخیل افراد را برانگیزاند. آمار نشان می‌دهد که این جشنواره در سومین گام خود توانسته است بر این انگاره‌ها مؤثر باشد و این جزم کلی اثربخش بوده است.
قائم‌مقام معاون صدا متذکر شد: معاونت صدا آماده است با برپایی پویش‌های مردمی بر این انگاره‌ها به نفع سلامت و آرامش مردم غلبه کند و مسیر سلامت عمومی و اجتماعی را هموار کند.
تیمور حسینی نیز با اشاره به اصالت رادیو و اثربخشی آن بر مخاطب گفت: به‌عنوان کارشناس ترافیکی که بیش از ۳۰ سال در این حوزه خدمت کرده‌ام تأکید می‌کنم که تصادفات در ایران بیشتر علل رفتاری دارد تا علل فنی و برگزاری این پویش می‌تواند به آگاهی مخاطبان کمک زیادی بکند.
حضور ۱۷ سازمان در جشنواره ۳۰-۶۰
پیر حسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور نیز با قدردانی از رادیو برای همکاری با دستگاه‌های کشور اظهار کرد: ۲۵ درصد عملیات سازمان اورژانس کشور را حوادث ترافیکی به خود اختصاص داده است که البته به دلیل کاهش سفرها بخشی از این آمار نیز کاهش پیداکرده است.
وی یادآوری کرد: اگر بتوانیم سرعت را کاهش دهیم ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. مدیریت سرعت یکی از استراتژی‌های شش‌گانه سازمان بهداشت جهانی است.
رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: در این جشنواره کشوری ۱۷ سازمان حضور داشتند و تلاش همه بر این بود که بافرهنگ‌سازی بتوانیم از توان و ظرفیت مردم نهایت استفاده را بکنیم.
کولیوند با اشاره به افزایش آمار تصادفات نسبت به سال گذشته گفت: نوروز سال گذشته به دلیل منع تردد و ممنوعیت مسافرت با حداقل آمار کشته‌شدگان در سوانح روبرو بودیم؛ اما آمار امسال حکایت از تصادفات جاده‌ای می‌دهد که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
اهتمام فرهنگ سازی رادیو سلامت
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی راهور ناجا، طی سخنانی درباره موضوع این جشنواره اظهار کرد: همچنان سرعت، موضوع اصلی جشنواره سوم است. ما در این جشنواره قصد نداریم که سرعت را کاهش بدهیم بلکه هدف مدیریت سرعت است.
وی افزود: در حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک همواره بر این نکته تأکید کردیم که خدمات فرهنگی رسانه‌ای اهمیت دارد و رادیو سلامت در کنار ما بر این فرهنگ‌سازی اهتمام داشته است.
وی تصریح کرد: این پویش و جشنواره جز با پایداری و استمرار به نتیجه نخواهد رسید. در این جشنواره مجدانه ایستاده‌ایم تا روزی شاهد کاهش تلفات جاده‌ای باشیم.

حضور پر رنگ برنامه سازان استانی
وحید کمالی مدیرکل صدای استان‌ها نیز با اشاره به حضور فعال برنامه‌سازان استانی در این جشنواره گفت: با نگاهی به برگزیدگان این جشنواره ردپای مراکز استان‌ها و برنامه‌سازان بومی را می‌بینیم که جای تبریک و تشکر دارد.
وی افزود: امروز در مراکز استان‌ها استعدادهای خوبی حضور دارند که سطح کیفی برنامه‌سازی را ارتقا خواهند داد.
گفتنی است در پایان این جشنواره با اعلام برگزیدگان در بخش‌های مختلف، ضمن ارتباط تصویری با نفرات اول از برگزیدگان قدردانی به عمل آمد.
لازم به یادآوری است پویش ۳۰-۶۰ نشانگر این است که ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری آخر شهرها رخ می‌دهد. مدیریت مؤثر در کاهش یا کنترل سرعت مهم‌ترین راهکار مداخله‌ای است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.