Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 28358
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 19 مرداد 1400 - 20:59 |

از «حسینیه ایران» تا «خون سرخ حماسه» ویژه محرم رادیو فرهنگ

از «حسینیه ایران» تا «خون سرخ حماسه» ویژه محرم رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ ویژه برنامه های «حسینیه ایران»، «خون سرخ حماسه»، «برگ های روشن آیینه»، «شقایق نامه»، «بحر در کوزه»، «جام شفق» و … را به مناسبت ماه محرم روی آنتن می برد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ درباره ویژه برنامه‌های محرمی رادیو فرهنگ گفت: رادیو فرهنگ در ایام محرم سه راهبرد مهم دارد که با سه بخش سخنرانی موجز، مقتل خوانی و نوحه خوانی و شور به ماه محرم می‌ پردازد، به طوری که در بخش سخنرانی‌ها بیشتر تمرکز بر مباحث معرفت‌ شناسی است، در بخش مقتل خوانی به شخصیت‌های واقعه کربلا پرداخته می‌ شود و در بخش نوحه و شور نیز رادیو فرهنگ تلاش می‌ کند برای مخاطبان خود فضایی مانند یک هیئت عزاداری فراهم کند.

مدیر رادیو فرهنگ افزود: برنامه «نیستان» که در قالب یک مجله موسیقی هر شب ساعت ۲۲، آنتن رادیو فرهنگ را در اختیار داشت، از اول محرم جای خود را به برنامه «حسینیه ایران» داده است. این برنامه دومین سالی است که به علت شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که مانع برگزاری مناسک بزرگ عزاداری و ‌‌تجمع در هیئت‌ها شده است، پخش می‌ شود.

وی ادامه داد: گروه ادب و هنر نیز از سه شنبه ۱۹ مرداد «خون سرخ حماسه» را به تهیه کنندگی مرتضی صداقت گو‌ ، اجراکارشناسی مرتضی امیری اسفندقه و کارشناسی محمد عظیمی‌، شاعر شعر آیینی، ساعت ۱۸:۳۰ با موضوع سیری در ادبیات آیینی و عاشورایی روی آنتن می‌ برد. ویژه برنامه‌های «عباسیه»، «حسینیه» و «زینبیه» با محور اشعار محرم، نیز قرار است در روزهای ۲۷ تا ۲۹ مردادماه به طور زنده تقدیم عزاداران حسینی شود.
مدیر رادیو فرهنگ تصریح کرد: «برگ های روشن آیینه» عنوان برنامه محرمی دیگری است که کتاب های با مضمون عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام را معرفی می‌کند. این برنامه علاوه بر معرفی مقاتل معتبر و پژوهش های مستند، به کتاب های شعر و داستانی که درخصوص امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان منتشر شده است، می‌پردازد.
حبیبی درباره برنامه «شقایق نامه» بیان کرد: این برنامه نیز از ۱۹ تا ۳۰ مرداد ساعت ۳ بامداد راهی آنتن می‌ شود و با روایتی شاعرانه و صمیمانه به حماسه کربلا می‌پردازد که این روایت بر اساس کتابی با همین نام به قلم زنده یاد سیدحسن حسینی در حوزه ادبیات عاشورایی تهیه شده است. همچنین در این برنامه از شقایق‌های خونین دشت کربلا یاد می‌شود.

وی درباره پخش ویژه برنامه «بحر در کوزه» که به بررسی آیین‌های مختلف عزاداری، با نگاهی به سبک زندگی اهل بیت(ع) می‌پردازد، گفت: در این برنامه هر شب گفت و گویی با یکی از شخصیت‌ های آیینی پخش می‌ شود. همچنین به مناسبت گرامیداشت ایام محرم، مریم قاسمی، تهیه‌کننده رادیو فرهنگ، سوگنامه‌ای تحت عنوان «پرده عشاق» تولید کرده که با محور نقالی و پرده خوانی محرم، همراه با مرشد معجونی است و او این سوگنامه را از روی تصاویر وقایع کربلا بر پرده برای شنوندگان در یک مضمون نقالی می‌کند.
مدیر رادیو فرهنگ افزود: برنامه «میراث عاشورا» هم که به بازخوانی کتاب گنجینه الاسرار اثر «عمان سامانی» به روایت ساعد باقری اختصاص دارد، ساعت ۱۴:۳۰در گروه تولید و تامین آماده شده است. عمان سامانی در این کتاب صحنه‌های واقعه عاشورا را به نظم کشیده است که ساعد باقری در رادیو فرهنگ آن را روایت می‌کند، در بخش هایی از این برنامه نیز دکتر موسوی گرمارودی، داستان کربلا را روایت می‌کند.
حبیبی با بیان اینکه برپایی مراسم و مناسک عزاداری در محرم و صفر و قیام اباعبدالله الحسین(ع)، تنها در جغرافیای ایران نیست، بلکه در دنیا شکل می‌ گیرد، به برنامه ای که به این موضوع می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: ویژه برنامه «جام شفق» تاثیرگذاری آئین محرم و صفر و فرهنگ عامه در آیین‌های عزاداری حسینی در کشورهای مسلمان از جمله شبه قاره هندوستان، پاکستان، کشمیر، بنگلادش، افغانستان، تاجیکستان را بررسی می‌کند.
وی در ادامه عنوان کرد: برنامه‌ای ۳۰ قسمتی نیز با عنوان «محتشم نامه» از امشب ساعت ۱:۳۰ در روزهای محرم روانه آنتن رادیو فرهنگ می‌شود که به معرفی شعر عاشورایی و آیینی ایران می‌پردازد. مهدی امین فروغی به عنوان کارشناس در این برنامه حضور دارد که خود نویسنده و پژوهشگر کتابی با نام «محتشم‌نامه» است. در این برنامه سعی شده تا نکاتی را که رهبر انقلاب در دیدارشان همه ساله با شاعران و مداحان دارند، گوشزد کند و آن نکات در این برنامه با حضور شاعران و مداحان آیینی کشور تجلی پیدا کند.

مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه صبحگاهی این شبکه عنوان کرد: برنامه صبحگاهی رادیو فرهنگ «هفت کوچه در سوگ» نام دارد که به فرهنگ عامه می‌پردازد و در این برنامه قرار است به انواع عزاداری‌ها و برگزاری مراسم‌‌ مختلف ماه محرم در شهرهای مختلف ایران، مطابق با آداب و رسوم آن منطقه پرداخته شود. برای معرفی این شیوه‌های متفاوت برگزاری مراسم‌ها در نقاط مختلف ایران، نیز در هر برنامه فرهنگ‌یار یک شهر برای مردم این تفاوت‌ها را توضیح می‌دهد. هر روز به یک یا ۲ استان سر می‌زنیم و هدف ما بازخوانی و بازگویی آیین‌های فرهنگی اقوام ایرانی در دهه محرم و شیوه عزاداری آن‌ها است.

حبیبی در پایان تصریح کرد: «سوگ آواها»، «نمایش فرهنگ»، «چهارباغ»، «از آیینه تا غبار»، «بر پیکر خورشید»، «سرنی» و …از دیگر ویژه برنامه‌های رادیو فرهنگ در روزهای ماه محرم است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.