Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 36550
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 02 مهر 1401 - 11:35 |

از ققنوس با ادبیات تا هفت اقلیم هنر دفاع مقدس در رادیو فرهنگ

از ققنوس با ادبیات تا هفت اقلیم هنر دفاع مقدس در رادیو فرهنگ

گروه هنر و ادب رادیو‌ فرهنگ هنرهایی نظیر ادبیات، هنرهای ترسیمی ، تجسمی ، موسیقی، نمایشی ‌سینما در حوزه دفاع مقدس را در ویژه برنامه‌های خود مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

در آستانه گرامیداشت هفته دفاع مقدس گروه هنر و ادب رادیو فرهنگ برای پرداختن به دفاع مقدس در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی و فرهنگسازی برای نسل جوان كه یك ضرورت انكار ناپذیر است، ویژه برنامه‌هایی را تدارك دیده است .

مرتضی صداقت گو‌ مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ در خصوص این برنامه‌ها بیان داشت :با توجه به ضرورت پرداختن به هنر جنگ و دفاع مقدس و بازنمایی دفاع مقدس در آثار هنری، برنامه «هفت اقلیم » به طور ویژه در این ایام ساعت ۱۷:۰۰ روی آنتن می رود كه شنبه‌ها به سه حوزه صنایع دستی ، میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص دارد كه در هفته گرامیداشت دفاع مقدس به معرفی مناطق جنگی و اماكن و شاخص های نمادین یادگار دفاع مقدس و‌ موزه شهدا پرداخته می‌شود.
وی با اشاره به اینكه تئاتر دفاع مقدس به علت ماهیت خاص جنگ ایران و عراق، شكل ویژه ای دارد و با تئاترهای موجود در جهان تفاوت زیاد دارد و به لحاظ گستردگی و سرمایه گذاری، مدون ترین جریان تئاتر كشور است گفت: یكشنبه نیز كه مختص هنرهای نمایشی و تئاتر است به تئاتر دفاع مقدس به عنوان ژانر قابل توجه ای پرداخته می‌شود و ضمن بیان جایگاه و اهمّیت تئاتر در دورۀ جنگ تحمیلی، تئاتر دفاع‌ مقدّس و تاریخچۀ آن را بررسی كرده و تئاترهای این حوزه را معرفی و بازخوانی می‌كند.
صداقت گو‌ هفت اقلیم دوشنبه‌ها را ویژه موضوع « موسیقی» عنوان كرد و افزود: در این برنامه به سراغ سمفونی‌ها و آثار موسیقی فاخر باكلام و بی كلام در حوزه دفاع مقدس رفته ایم و ضمن پخش این آثار ، كاركردهای اجتماعی و تاریخی آثار موسیقایی در دوران دفاع مقدس”، “ارزش‌های موسیقایی آثار تولید شده در این، “خاطرات دست‌اندركاران از مراحل ساخت اجرا و پخش آن آثار در دوران دفاع مقدس” و…بررسی می‌شود.
مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ با تاكید بر این مساله كه دفاع مقدس انگیزه‌ای برای بروز خلاقیت‌هایی در حوزه هنرهای تجسمی‌شد كه تا آن زمان تجربه نشده بود به تشریح محورهای موضوعی برنامه هفت اقلیم سه شنبه‌ها پرداخت و گفت: در برنامه هفت اقلیم به شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، خوشنویسی ، مجسمه سازی و … در بخش دفاع مقدس پرداخته می‌شود و چهارشنبه‌ها نیز هنر و دفاع مقدس به طور كلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی به پخش برنامه « سینما فرهنگ» اشاره داشت و افزود: پنجشنبه‌ها سینمای دفاع مقدس در قالب برنامه « سینما فرهنگ» به معرفی و نقد و بررسی اثار سینمایی حوزه دفاع مقدس اختصاص دارد . در این برنامه كه ساعت ۲۰,۰۰ پخش می‌شود فیلم های بلند سینمایی، فیلم كوتاه، مستند، سریال های تلویزیونی و … مورد توجه قرار می‌گیرد و نمایش های آیینی محور بررسی است.
صداقت گو با بیان اینكه برنامه «وطن فارسی» از این پس با نام « ققنوس» روی آنتن می رود به بخش های مختلف این برنامه در گرامیداشت هفته دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: در این مجله ادبی رادیویی كه هرروز ساعت‌۱۶:۰۰ پخش می‌شود از زوایای مختلف به ادبیات دفاع مقدس از جمله شعر و داستان ، متون نمایشی و ترجمه اثار دفاع مقدس كه در كشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته و … پرداخته می‌شود و آثار اقتباس شده در حوزه سینما و شعر و داستان معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: بررسی شعر پایداری و دفاع مقدس با حضور شاعران و پخش و بررسی سرودهای این حوزه با تاكید ‌بر اشعار و ترانه‌ها و بررسی اثرگذاری آنها در دوران دفاع مقدس از دیگر محورهای موضوعی برنامه «ققنوس» است.
رادیو فرهنگ رادیوی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.