Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 33033
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 13 اسفند 1400 - 10:51 |

اساتید تاریخ و ادبیات در رادیو فرهنگ از «ابوریحان بیرونی» می گویند

اساتید تاریخ و ادبیات در رادیو فرهنگ از «ابوریحان بیرونی» می گویند

سخنان استادان رشته های تاریخ و ادبیات فارسی پیرامون آثار «ابوریحان بیرونی »در برنامه « آیین سپاس »این هفته رادیو فرهنگ پخش می شود.

برنامه‌ «آیین سپاس» جمعه ۱۳ اسفندماه ویژه یادبود «ابوریحان بیرونی»، از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
در این برنامه صحبت های دکتر احمد تمیم‌داری؛ استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر یونس کرامتی؛ استاد تاریخ دانشگاه تهران درباره ابوریحان بیرونی و زندگانی و آثاری که از وی به جا مانده تقدیم شنوندگان می شود.

گفتنی است؛ ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، دانشمند و همه‌چیزدان، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگار، گاه‌نگار و طبیعی‌دان ایرانی در سدهٔ چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ ایرانی در همهٔ اعصار می‌دانند. همچنین، او را پدرِ انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. او به زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود و با زبان‌های یونانی باستان، عبری توراتی و سُریانی آشنایی داشت. بیرونی یک «نویسندهٔ بی‌طرف» در نگارشِ باورهای مردمِ کشورهای گونه‌گون بود و به‌پاسِ پژوهش‌های قابلِ توجهش، با عنوانِ اُستاد شناخته شده‌است.

علاقه مندان می توانند« آیین سپاس» را ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی معصومه سادات علوی نکو روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.