Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 39473
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 17 بهمن 1401 - 22:24 |

امیرحسین مدرس از جشنواره «زیرچتر لبخند» می گوید

امیرحسین مدرس از جشنواره «زیرچتر لبخند» می گوید

امیرحسین مدرس به عنوان داور اولین دوره جشنوازه «زیرچتر لبخند» توصیه‌های برای موفقیت شرکت کنندگان این جشنواره ارائه کرد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، هم‌زمان با فرارسیدن ماه بهمن ماه و در ایام الله دهه فجر و چهل‌ و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رادیو صبا برای ارتقای نشاط اجتماعی و نشاط‌ انقلابی مردم دومین جشنواره طنز و رادیو به نام «زیر چتر لبخند» را با هدف رشد و اعتلای طنز صدا پایه در کشور و با همکاری شکبه اینترنتی کتاب برگزار می‌کند.
امیرحسین مدرس مجری، نویسنده و پژوهشگر به عنوان عضوهیت داوران اولین دوره این جشنواره درباره برگزاری دومین دوره جشنواره «زیرچترلبخند» گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در رادیو حرکت بسیار خوبی است و انتخاب «رادیو صبا» به عنوان متولی این جشنواره بهترین گزینه و انتخابی درست بوده.
مدرس، رادیو را هنوز رسانه مورد اعتماد مردم دانست و گفت: این مسئله باعث می‌شود مسئولیت و کار رادیو برای جذب و حفظ مخاط بیشتر شود و لازمه آن استفاده از نیروهای جوان و خلاقی است که با تولید برنامه‌های جدید در قالبهای نو در این مسیر قدم بردارند، برگزاری جشنواره‌ها بهترین فرصت برای شناسایی استعداد های نهفته در بین افراد حرفه ای و مردم عادی است و جشنواره طنز رادیو بهترین فرصت برای جمع شدن طنازان «زیر چتر لبخند» است.
بازیگر طنز رادیو و تلویزیون توصیه‌هایی برای شرکت کنندگان این جشنواره داشت و گفت: شرکت کنندگان این جشنواره هر چه در انتخاب موضوع دقت بیشتری داشته باشند و از موضوعات تازه و غیر تکراری استفاده کنند و آن را در قالب نوگرایانه ارائه کنند احتمال موفقیت بیشتری دارند و توجه مخاطبان و داوران را به خود جلب خواهند کرد.
وی افزود: موضوعات تکراری و کلیشه ای که هزاران بار به آن پرداخته شده است، شانس موفقیت کمتری دارد، البته نگاه نو و ارائه اثربه صورت خلاقانه می تواند یک اثر را ماندگار کند.
مدرس اظهار کرد: خاطرم هست در جشنواره سال گذشته اثری از مرکز قزوین با موضوع تکراری آلودگی هوا در قالب گفتگو کلاغ و درخت ارسال شد، این اثر به گونه ای زیبا به یک موضوع تکراری پرداخته بود که هنوز در ذهن من ماندگار شده است، کار طنز این است که یک موضوع یا پیام را به گونه ای با ظرافت و طنازی بیان کند که در ذهن شنونده ماندگار شود.
امیرحسین مدرس به شرکت کنندگان جشنواره توصیه کرد، از تولید آثار طولانی بپرهیزند، که در رادیو و طنز اختصار و کوتاه گویی اهمیت بسیاری دارد، یک لطیفه زمانی می تواند خنده برلب مخاطب بنشاند که طولانی نشود.
وی در ادامه بیان کرد: انتخاب متن خوب از اساسی ترین پایه‌های موفقیت در رسانه است، یکی از مهمترین عامل های موفقیت هر برنامه داشتن متن خوب البته در کنار آن اجرای درست است.
با توجه به نگاه ویژه دومین جشنواره «زیر چتر لبخند» به کتابخوانی و طرح ساختار کتاب محبوب من(خوانش بخشی از یک کتاب طنز) برای شرکت کنندگان یاد آورد شد، کسی که می‌خواهد مطلبی از یک کتاب را بخواند باید بدانند که این کتاب در کل به چه موضوعی می‌پردازد یا حداقل به بخشی که قرار است بخواند کاملاً مسلط باشد، خود را جای نویسنده اثر بگذارد و نگاه نویسنده را در خودش بازیابی کند.
وی افزود: هر عبارت، جمله یا حتی هر کلمه در کتاب خوانی بار و وزن مفهومی دارد و هر مفهوم میخواهد حسی را به مخاطب منتقل کند، کسی که کتاب را میخواند باید با رعایت نکاتی مفهوم متن و حس نویسنده را به مخاطب منتقل کند و با لحن مناسب و تنفس صحیح و مکث های به جا و فراز و فرودهای درست، حس را به خوبی به مخاطب منتقل کند. تنها ابزار انتقال در رادیو صداست و با استفاده درست از این ابزار میتوان به راحتی پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل کرد.
داور اولین دوره جشنواره «زیرچترلبخند» درباره نقاط قوت و ضعف جشنواره سال گذشته گفت: در جشنواره سال گذشته تعداد زیادی ازآثار به موضوعات تکراری تعلق داشت و برخی از برنامه بسیار طولانی بود ولی از نقات قوت این دوره جشنواره می‌توان به نگاه نو و تازه مردم عادی به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مسائل روزی که با آن درگیر هستند اشاره کرد و این نگاه نو در طرح مسائل باعث میشود که رادیو به عنوان یک رسانه به راحتی و با طنازی پیام را به مخاطب مورد نظر خود منتقل کند.
گفتنی است آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.