Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 26030
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 08 اردیبهشت 1400 - 12:01 |

امیرحسین مدرس: چه طنزی بالاتر از اینكه من هم وارد طنز شده ام!

امیرحسین مدرس: چه طنزی بالاتر از اینكه من هم وارد طنز شده ام!

اگر جوان دهه شصتی هستید احتمالا او را از برنامه ی نیمرخ به یاد دارید و یا اگر دهه های بالاتر با صدای او در خوانندگی اش در تئاتر مذهبی “غبار” خاطره داشته باشید خیلی از ما او را با اجرای برنامه های مختلف در رادیو و تلویزیون به یاد داریم.
جالب است بدانید امیرحسین مدرس اكنون در رادیو صبا صداپیشگی و گویندگی می كند.

او در این شبكه برنامه هایی همچون :جدی بگیرید جدی نگیرید،قند پارسی و قصه ی ظهر صبا را اجرا می كند. برنامه ی طنز جدی بگیرید جدی نگیرید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶:۴۵ به مدت ده دقیقه با گویندگی و صداپیشگی مدرس بر روی آنتن شبكه ی رادیویی صبا قرار دارد.
به همین بهانه با او گفتگویی ترتیب دادیم.
چگونه شد كه وارد حیطه ی طنز و صداپیشگی شدید؟
به اجبار!! در واقع اساس كاری كه من انجام می دهم برنامه های كاملا جدی است و اصولا با طنز میانه ای ندارم. این هم خودش نوعی طنز است و چه طنزی بالاتر از اینكه من هم وارد این حیطه شده ام(با خنده). بخاطر سیستم اداری به صبا منتقل شده ام.

البته این را هم بگویم كه من سابقه ی كار بازیگری داشته و دارم و در رادیو نمایش هم بوده ام تجربه ی صحنه ی تئاتر و همینطور دوبله را دارم. بنابراین به نظر من مهم پایه و اساس كار است كه درست باشد و من هم بعد از گذشت اینهمه سال با اینكه طبعم طنز نیست و علاقه مند نیستم اما این كار را هم انجام می دهم. البته هم اكنون در رادیو صبا سه برنامه دارم كه« قند پارسی» و «قصه ی ظهر صبا »كاملا جدی هستند و فقط برنامه ی «جدی بگیرید جدی نگیرید» است كه درون مایه ی طنز دارد.

چگونه می شود در رسانه ای مانند رادیو صبا كه اساس طنز دارد بتوان به دور از هجو یا لوث شدن كار در عین حال بتوانی مردم را بخندانی؟
این بحث بسیار دراز دامنی است و در چند جمله نمی گنجد. هر كدام از این مولفه ها برای خودش یك فصلی دارد و همینطور تفاوت ها و مشتركاتی
ابتدا باید بدانیم طنز چیست، طنز یعنی نقد همراه با لبخند و انتقاد كردن از شرایط و افراد در قالب شوخ طبعی كه لبخند را بر لب مخاطب بیاورد. اما متاسفانه بارها به خاطر ظرفیت نداشتن و آگاه نبودن به مقوله ی طنز و كاركردش افرادی بوده اند كه برنتافته اند و رسانه مجبور به حذف آن برنامه شده است.
لذا شرایط طنز كاركردن سخت است.

هم اكنون بجز كار در رادیو صبا آیا مشغول كار دیگری هستید؟

هم اكنون چند سالی است كه مشغول جمع آوری و تصحیح نسخ خطی و متون كهن هستم ،همین طور پروژه ی جمع آوری متون مهجور و نسخ خطی ادبیات كلاسیك را دارم كه شاید ۹۹ درصد مردم و چه حتی قشر دانشگاهی بی خبر از آن هستند . یكی از این متون آماده ی چاپ بوده و نزدیك به هزار صفحه است كه در حوزه های مختلف اعم از موسیقی ،عكاسی،شعر، خوشنویسی و ادبیات است.

شما سابقه ی خوانندگی،اجرا در تلویزیون، بازیگری ،گویندگی و هم اكنون صداپیشگی را دارید؟ ترجیحتان كدام یك از این مقوله هاست؟

من اصولا همه ی كارهایی را كه انجام داده ام دوست داشته و دارم. اما در هر دوره ای فضا مناسب انجام یك فعالیت است یك وقتهایی اجرا در تلویزیون یا بازیگری وقتی دیگر در عرصه ای دیگر خیلی نمی شود مشخص كرد كه كدام بر دیگری برتری دارد و اصلا بحث اولویت بندی نیست هم اكنون و در شرایط كنونی ترجیح من این است كه مشغول كارهایی باشم كه به نظرم مهمتر هستند..

دوست دارید پس از سالها ، زمانی كه فكر كردید زمان دور شدنتان از صحنه است مردم شما را با كدام یك از كارهایتان و یا چه ویژگی به یاد بیاورند؟
دوست دارم فقط من را به عنوان یك آدم بی آزار به یاد بیاورند.

امیر حسین مدرس در تمام طول گفت و گو با خوشرویی و حوصله پاسخگوی سوالات ما بود اما در حین صحبت هایش متوجه شدیم كه در حال آشپزی و پرستاری از همسرش است كه به علت كرونا در بستر بیماری بود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.