Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 29682
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ورزش تاریخ انتشار : 20 مهر 1400 - 6:45 |

با «داورانه» رادیو به سراغ قضاوت جامعه داوری می‌ رویم

با «داورانه» رادیو به سراغ قضاوت جامعه داوری می‌ رویم

برنامه «داورانه» با رویکرد بررسی و نقد مشکلات داوری در رشته‌های مختلف ورزشی از رادیو ورزش پخش می‌ شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، داوری رکن اساسی هر مسابقه ورزشی است. اگر تیم داوری در محل برگزاری مسابقات حضور نداشته باشد، آن مسابقه رسمیت پیدا نکرده و مسابقه برگزار نمی‌ شود.
از طرفی در مسابقات ورزشی بحث های مختلفی درباره نحوه برگزاری و اشتباهات داوری می‌ شود، مخصوصا قضاوت هایی که بعضا درست نیست و هواداران را درگیر می‌ کند و برای ایجاد فرهنگ سازی درست در داوری و برطرف کردن بسیاری از ابهامات در این حوزه، برنامه «داورانه» را با نگاهی به جامعه داوری کشور، در جدول پخش برنامه‌ های رادیو ورزش قرار داریم.
رقیه آقازاده، تهیه کننده برنامه «داورانه» گفت: با شروع رادیو ورزش یعنی حدود ۲۳ سال پیش، یک برنامه ای با عنوان «با داوران» بود که به مدت یک سال به معرفی پیشکسوتان داوری می‌پرداخت. بعد از آن هیچ برنامه ای تا به امروز در این خصوص وجود نداشت و پیشنهاد تولید این برنامه را ارائه کردم. دو نکته مدنظر من بود که فقط مختص رشته فوتبال نباشد و از طرفی نگران بودیم که در سایر رشته‌ها محتوایی نداشته باشیم. خیلی‌ ها به من گفتند که محتوایی در رشته‌های دیگر وجود ندارد، ولی از آنجایی که خودم داور والیبال بودم و از مشکلات این رشته مطلع هستم، تصمیم به ساخت برنامه به صورت جدی گرفتم. وقتی برنامه را شروع کردیم، با این مشکل مواجه نشدیم. در رشته‌های ورزشی دیگر هم داوران بین المللی مختلفی داریم. برنامه «داورانه» را با هدف معرفی داوران بین الملی و مطالبه کردن چالش‌های داوران تولید کردیم.
وی ادامه داد: برنامه ۹۰ دقیقه‌ای «داورانه» بخش‌ های مختلفی دارد. پرداختن به آخرین اخبار داوری، میهمان ویژه، پرسش و پاسخ از مخاطبان، سوت داوری که مسائل پر چالش داوری را مطرح می‌کند، اتفاقات  عجیب داوری، آخرین تغییرات قوانین بین المللی داوری از بخش‌های این برنامه است. آیتم معرفی مشاهیر و پیشکسوتان دنیای داوری، اخبار داوری بانوان نیز از دیگر آیتم این برنامه است. با توجه به استقبال از فوتبال هم، ما همیشه یک میهمان فوتبالی و یک غیرفوتبالی را در برنامه داریم.
او در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ جامعه داوری کشور رفتید؟، افزود: فکر می‌کنم به این بخش از جامعه ورزشی توجه کمتری شده است. خیلی از مسائل و حرف‌هایی وجود دارد که شفاف نیست و در این برنامه شفاف سازی می‌ شود. به نظر من شفاف‌سازی رسانه بسیار نقش مهمی در این امر دارد. در این مدت وقتی سراغ کمیته داوران رشته‌ها رفتیم، متوجه این موضوع شدند که باید به رسانه‌ها پاسخ دهند و خیلی از تغییرات را ایجاد کردند.
آقازاده با اشاره به استقبال خوب داوران از برنامه «داورانه» تصریح کرد: برنامه بازتاب بسیار خوبی در بین مخاطبان مخصوصا جامعه داوران داشته است. بعد از برنامه داوران مختلفی با ما تماس می‌گیرند. برای مثال داوران رشته فوتبال بسیار تمایل دارند که در برنامه حضور پیدا کنند، ولی چون فیفا مصاحبه با داوران فعال را ممنوع کرده، ما حق استفاده از آنان را نداریم و به سراغ سایر داوران رفتیم. خیلی از مشکلات وقتی از این برنامه مطرح می‌ شود، نسبت به حل آن اقداماتی صورت می‌ گیرد. البته حضور آقای افشاریان، رئیس کمیته داوران کشور هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست.
تهیه کننده برنامه «داورانه» خاطرنشان کرد: مشکلات داوران در رشته‌های مختلف متفاوت بوده و از عمده‌ترین آنان پرداخت حق‌الزحمه‌های پایین است. در حالی که بعضا حقوق داوران از مربی و بازیکنان هم پایین‌تر است و این منجر به گرفتن رشوه توسط داوران می‌ شود. آموزش‌های داوران، کم دعوت شدنشان و سلامت جسمی و روحی داوران در دوران کرونا، از دیگر مشکلات این قشر است. متاسفانه در فوتبال شاهد معضلات بیشتری هستیم. در این رشته ارزشی برای نظر و رای آنان قائل نیستند، توهین‌های مکرر تماشگران، ایجاد جو نامناسب از طرف مربیان، عدم پرداخت هزینه‌های رفت و آمد از عمده چالش‌ های داوران در سطح کشور است.
رقیه آقازاده در پایان درباره عوامل و ساعت پخش برنامه افزود: غلامعلی پیرایرانی، مجری، بهمن اسدی، کارشناس محتوایی، بهنام روان پاک و پرنیان مددی و نادیا عباس رشید و معصومه کیانی، تولید آیتم و وحید سلیمانی، گزارشگر برنامه هستند.

برنامه «داورانه» روزهای جمعه از ساعت ۱۸:۳۰ از موج رادیو ورزش پخش می‌ شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.