Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 28577
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 03 شهریور 1400 - 14:48 |

با سیدمحمود فرخ خراسانی در «چراغداران» رادیو آشنا شوید

با سیدمحمود فرخ خراسانی در «چراغداران» رادیو آشنا شوید

برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ پنجشنبه ۴ شهریور، سیدمحمود فرخ خراسانی، شاعر و ادیب را برای علاقه مندان معرفی می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» فردا، بهروز رضوی بخش هایی از داستان زندگی سیدمحمود فرخ خراسانی را روایت می‌ کند.
سیدمحمود فرخ خراسانی، شاعر، ادیب، نماینده مجلس شورای ملی، پژوهشگر، انجمن‌ دار و فعال فرهنگی معاصر است که نامش با «انجمن ادبی فرخ» در ادبیات و فضای فرهنگی کشور ماندگار شد. او در سال ١٢٧٦ هجری شمسی در مشهد به‌ دنیا آمد و در سال ١٣٦٠ هجری‌ شمسی در همین شهر بدرود حیات گفت و در دارالذکر حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
پدر فرخ خراسانی، سیداحمد جواهری متخلص به «دانا» از ادیبان، خوش‌نویسان و شاعران مشهد بود و به همین دلیل او هم از کودکی سرودن شعر را آغاز کرد، دوران کودکی فرخ در مکتب‌خانه‌ها و محافل ادبی سپری شد که همراه با پدرش در آنها حضور می‌ یافت و نزد ادیبان مشهوری همچون ادیب نیشابوری و شیخ محمدحسین سبزواری درس خواند. فرخ در ایام جوانی به شاعری مشهور بدل شد و در روزگار پختگی نیز خود را به‌عنوان یکی از ارکان شعر سبک خراسانی در دوران معاصر به ادبیات ایران معرفی کرد.
در کارنامه کاری وی معاون نایب‌ التولیه آستان قدس رضوی، متصدی امور اداری آستان‌ قدس‌ رضوی، کفالت استانداری خراسان، نمایندگی مردم در دوره‌ های دوازدهم و سیزدهم مجلس شورای ملی، ریاست هیئت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت نخ‌ریسی و نساجی و برق خسروی خراسان ثبت شده است و در سال ١٣٥٣ به‌ مقام استادی افتخاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد هم رسید.
فرخ خراسانی تألیف آثاری همچون «تصحیح تاریخ مجمل فصیحی»، «سفینه فرخ»، «روضه خلد»، «منتخب آثار و شرح احوال استاد منشی‌ باشی‌ نصرت»، «خلاصه احوال و منتخب آثار اوحدی اصفهانی معروف به مراغه‌ای» و نیز نگارش مقاله‌ های ارزشمندی در مجله‌ های ادبی معتبر همچون «آینده»، «یغما»، «فرهنگ خراسان» و… را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

اما بخش مهم دیگری از میراث ادبی وی «دیوان اشعار محمود فرخ» دربرگیرنده مجموعه کامل اشعار این شاعر در ۱۳۲۰ صفحه است که در سال ١٣٩١ به‌کوشش جلال قیامی توسط نشر اردشیر در مشهد منتشر شد.
برنامه «چراغداران» به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.