Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45622
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 30 آبان 1402 - 15:29 |

بررسی اشعار سعدی از زبان استاد ابراهیمی دینان در رادیو فرهنگ

بررسی اشعار سعدی از زبان استاد ابراهیمی دینان در رادیو فرهنگ

استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه «شب های فرهنگ» سه شنبه ۳۰ آبان ماه درباره شعر سعدی صحبت می كند.

به گزارش هنرصدا، در برنامه «شب های فرهنگ» سخنان استاد دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفتگو با اسماعیل منصوری لاریجانی درباره اشعار سعدی و‌ شرحی بر ابیات این شاعر پخش می شود.
دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره نام آشنایی برای عموم و خصوصا علاقه مندان حكمت و فلسفه است.
برنامه « شب های فرهنگ» كاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است كه با موضوع میراث فرهنگی، تاریخ عرفان، تاریخ ایران و تاریخ فلسفه اسلامی از رادیو فرهنگ پخش می شود.
گفتنی است، از دیدگاه دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی جایگاه سعدی در ادبیات اینگونه است كه اگر سعدی را علم می‌كردیم، حرف اول را در دنیا می‌زدیم.
سعدی درس خوانده‌ی نظامیه بغداد است كه مركز نظامیه‌ها و یكی از مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان اسلام است. این مجموعه مانند دانشگاه‌های امروزی برای خود ضوابطی داشته، اما به لحاظ محتوا، این دانشگاه تحت تأثیر منطق شافعی و كلام اشعری بوده است. سعدی درس خوانده‌ی نظامیه است و این موضوع در او اثر داشته است.

سعدی به نقاط مختلف دنیا سفر می‌كند، با انسان‌های مختلف و بزرگانی چون مولوی، شیخ صفی‌الدین اردبیلی و … نشست و برخاست داشت و این دیدارها هم كم نیستند، چون او عمر درازی داشته است. سعدی سرد و گرم روزگار را چشیده و استعداد زیادی هم دارد، اما همه این‌ها به‌تنهایی او را نساخته، بلكه سعدی را زمان خود ساخته و معاصر عصر خویش بوده است، یعنی عصر خودش را یافته است.

سعدی حرف‌های نظامیه و كلام اشعری را تكرار نمی‌كند، بلكه روح زمان خود را گرفته و مبدأ تاریخ و دوران‌ساز می‌شود. این‌چنین كه تا سعدی هست زبان فارسی هم هست و تا زبان فارسی هست سعدی می‌درخشد.
این برنامه را به تهیه كنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.