Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 44661
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 16 مهر 1402 - 13:30 |

بررسی رابطه شعر و شهر در « كتاب فرهنگ» رادیو

بررسی رابطه شعر و شهر در « كتاب فرهنگ» رادیو

برنامه كتاب‌ فرهنگ ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ به مدت ۶۰ دقیقه در یكشنبه های ادبیات با موضوع رابطه شعر و شهر از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش هنرصدا، برنامه« كتاب فرهنگ» با بررسی رابطه شعر و شهر امروز میزبان «سمیه جمالی» است.معرفی و خوانش كتاب توسط « علی جویا» در بخشی با عنوان «شابِك»انجام می شود.
از دیگر بخش های برنامه « كتاب فرهنگ»اطلاع رسانی رویدادها و تازه های نشر است.در برنامه امروز در ارتباط تلفنی با محمد قائم خانی نویسنده و پژوهشگر ادبیات درباره شعر و شهر و آنچه آنها را بهم مرتبط كرده صحبت می شود.گفتنی است در هفته های گذشته در این برنامه درباره شعر شهری و مضامین آن چون تقابل سنت و مدرنیته، خشونت در شهر (آشكار و پنهان)، اعتراض‌های شهری، انسان ایرانی، اضطراب‌های شهری، تجربه و سایه‌ی ها جنگ در شهر، جنسیت و شهر و مفهوم شهروندی صحبت شد و اثار شاعران در این زمینه معرفی شدند.تهران در قاب شعر ( دنباله اسطوره تهران» به تالیف جلال ستاری نیز عنوان كتابی است كه در برنامه این هفته معرفی می شود، نظرات برخی از شعرا دربارة «تهران» با توجّه به سروده‌های آنان در این كتاب كه مجلّدی از «مجموعة تهران شهر» است بررسی می شود. این اثر با هدف شناخت اوضاع فرهنگی این شهر و چگونگی انعكاس حضور تهران در آثار فرهنگی و سروده‌های شاعران تدوین شده است. در این كتاب، ضمن نگاهی اجمالی به انعكاس تهران در رمان‌های معاصر، جایگاه شهر در «تهران» سرودة «محمّدرضا مدیحی»، «منظومة تهران» و «قایق‌سواری در تهران» اثر «محمّدعلی سپانلو» بررسی شده و آرزوهای شاعران مذكور برای این شهر و افسوس‌هایشان از تغییر معماری، فرهنگ و مقولات اخلاقی و دینی آن بیان و تشریح گردیده است.

« كتاب فرهنگ» را از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ این هفته به تهیه كنندگی « امیرحسین محمودی » با همراهی گویندگی « مهدی محمدیان» و هماهنگی « فاطمه طاهری »و گزارش « حمیرا فراتی»روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز ساعت ۱۸:۰۰ بشنوید .

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.