Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 13349
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 02 مهر 1398 - 18:58 |

بررسی شیوه روایت در «من می نویسم»

بررسی شیوه روایت در «من می نویسم»

برنامه «من می نویسم» در ادامه آموزش داستان کوتاه به مبحث «راوی داستان» رسیده و در این برنامه به طور اختصاصی «من راوی» بررسی می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «من می نویسم» هر سه شنبه با هدف آموزش نویسندگی برای علاقمندان در قالب یک کارگاه آموزشی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این برنامه سه شنبه ۲ مهرماه در قالب کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از دوستداران رادیو و نویسندگی و به استادی «آناهیتا برزویی» به عنوان مدرس داستان نویسی به موضوع «رادیو در داستان» و چگونگی بهره گیری از راوی به عنوان تیپ یا شخصیت می‌پردازد.

راوی یک شخصیت داستانی یا یک شخصیت خارج از داستان است که نقش صدای مؤلف را برای ارائه و رساندن اطلاعات به ویژه درباره پیرنگ به شنونده، بیننده یا خواننده را ایفا می‌کند. راوی می‌تواند به صورت ناشناس و خارج از شخصیت‌های داستان باشد؛ یکی از شخصیت‌های داستان باشد؛ یا در بعضی آثار داستانی یا غیرداستانی به عنوان یک شخصیت شرکت‌کننده در داستان ظاهر می‌شود. مؤلف خود تصمیم می‌گیرد که یک شخصیت مداخله گر داشته باشد، یا یک شخصیت ضمنی غیرمداخله گر یا یک شخصیت واقف به همه امور که وجود و صدایش صرفاً برای روایت داستان برای شنونده است بدون اینکه وجودش ضربه‌ای به رخدادهای داستان بزند. برخی داستان‌های دارای چند راوی است که در زمان‌های یکسان، شبیه یا مختلف با صدای شخصیت‌های مختلف ارائه می‌شود؛ بنابراین مؤلف می‌تواند به جای یک زاویه دید از مجموعه‌ای از زاویه دید استفاده کند. روایت یکی از عناصر اصلی داستان بود که «من می نویسم» این هفته «من راوی» را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین در این برنامه شرکت کنندگان داستان‌های خود را خوانده و آناهیتا برزویی ضمن توضیح زیبایی شناسی فلسفی در داستان هر یک از نوشته‌ها را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

هدف این برنامه آموزش همگانی به افرادی است که در سراسر کشور شنونده رادیو فرهنگ هستند و امکان حضور در کلاس های آموزشی را ندارند.

«من می نویسم» به تهیه کنندگی مریم قاسمی سه شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود .

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.