Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 46501
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 12 دی 1402 - 20:33 |

بررسی غزلی از سعدی درباره وحدت گرایی در رادیو فرهنگ

بررسی غزلی از سعدی درباره وحدت گرایی در رادیو فرهنگ

استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه «شب های فرهنگ» سه شنبه ۱۲ دی ماه درباره وحدت گرایی و استدلال در شعر سعدی صحبت می كند.

در برنامه «شب های فرهنگ» سخنان استاد دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفتگو با اسماعیل منصوری لاریجانی درباره اشعار سعدی و‌ شرحی بر ابیات این شاعر با مضمون وحدت گرایی واستدلال پخش می شود.
در این برنامه غزل «ره عقل جز پیچ در پیچ نیست / بر عارفان جز خدا هیچ نیست/ توان گفتن این با حقایق شناس / ولی خرده گیرند اهل قیاس/ كه پس آسمان و زمین چیستند/بنی آدم و دام و دد كیستند/ پسندیده پرسیدی ای هوشمند /بگویم گر آید جوابت پسند/ كه هامون و دریا و كوه و فلك /پری، آدمیزاد و دیو و ملك/ همه هر چه هستند از آن كمترند /كه با هستیش نام هستی برند»بررسی می شود.
دكتر دینانی معتقد است كه سعدی در این غزلی كه در اوج عرفان است ضمن اینكه وحدت گرایی خودش را نشان می دهد و به یم وحدت مطلقی اشاره می كند حالت استدلال هم دارد. در مطلع غزل به یك وحدت اطلاقی اشاره می كند ولی می گوید از این حرف ما اهل قیاس خرده می گیرند و اگر من بگویم عارفان جز حق هیچ چیز نمی بینند اهل قیاس خرده می گیرند .
دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره نام آشنایی برای عموم و خصوصا علاقه مندان حكمت و فلسفه است.
برنامه « شب های فرهنگ» كاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است كه با موضوع میراث فرهنگی، تاریخ عرفان، تاریخ ایران و تاریخ فلسفه اسلامی از رادیو فرهنگ پخش می شود.
این برنامه را به تهیه كنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.