Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 36943
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 20 مهر 1401 - 12:55 |

بررسی كتاب در كوچه رندان و كتاب حافظ نامه در «رادیو فرهنگ»

بررسی كتاب در كوچه رندان و كتاب حافظ نامه در «رادیو فرهنگ»

برنامه « كتاب فرهنگ» به مناسبت ۲۰ مهر روز گرامیداشت لسان الغیب حافظ شیرازی به معرفی و بررسی دو كتاب «در كوچه رندان »و « حافظ نامه» اختصاص دارد.

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی كه با لقب لسان الغیب، نامی بزرگ در زمینه ی شعر و ادب پارسی محسوب می شود، شاعر خوش ذوق و بی نظیر قرن هشتم هجری است كه شعر و غزل ایرانی را با سروده های خود به جهانیان معرفی كرده است. این شاعر بلندآوازه به دلیل از بر داشتن و تسلط كامل بر كلام آسمانی، لقب حافظ را به شانه می كشید و عمده ی غزل های او با سبك عراقی سروده شده است.
گیرایی كلام و غزلیات حافظ به نحوی است كه پژوهندگان و ادیبان زیادی را در سراسر جهان شیفته ی خود ساخته و از این رو بسیاری از بزرگان اهل ادب، زندگی هنری خود را وقف شناسایی حافظ و بهتر شناساندن او به جهانیان كرده اند. برنامه « كتاب فرهنگ» امشب ( چهارشنبه ۲۰ مهر) به معرفی وبررسی دو‌ اثر از آثار مهم نوشته شده درباره حافظ اختصاص دارد. یكی از این كتاب ها « حافظ نامه»نوشته استاد بهاءالدین خرمشاهی است كه همچون حافظ به قرآن كریم علاقمند بوده و از قرآن پژوهان و ایضا حافظ پژوهان توانای ایرانی است. از وی تالیفات زیادی در زمینه ی حافظ و آثار او به جا مانده كه یكی از مهم ترین آن ها، حافظ نامه است كه شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم كلیدی و ابیات دشوار حافظ است.خرمشاهی در این دوره ی دو جلدی، دویست و پنجاه غزل از دیوان حافظ به تصحیح غنی قزوینی را از جهت دشواری ها و پیچیدگی، نمادشناسی، تفسیر و سخن شناسی حافظ بررسی كرده و در مقدمه ای مفصل، به تاثیراتی كه حافظ از گذشتگان گرفته پرداخته است.همچنین ،كتاب دیگری كه در این برنامه معرفی و بررسی می شود،از كوچه رندان: درباره زندگی و اندیشه حافظ اثری در دوازده فصل از زنده‌ یاد عبدالحسین زرین كوب است كه از زوایای مختلف شعر، شخصیت و افكار حافظ را شرح، بررسی و گاهی نقد كرده است.ویژگی مثبت آثار دكتر زرین كوب، مستند بودن آن هاست و اینكه نویسنده سعی كرده بی طرفی را در ارزیابی های خود حفظ كند.«كتاب فرهنگ» برنامه زنده از گروه كتاب رادیو فرهنگ است كه هرشب ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود.در این برنامه علاوه بر معرفی یكی از اثار نشر كشورمان بخش‌های گوناگونی چون مصاحبه، موسیقی، پیامك و دعوت از كارشناسان برجسته كه به تحلیل كتاب‌ها می‌پردازند تدارك دیده شده است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.