Friday, 24 May , 2024
امروز : جمعه, ۴ خرداد , ۱۴۰۳ - 17 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 44033
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 21 شهریور 1402 - 15:29 |

بررسی نگاه خداوند به آب و حیات مادی در «شب های فرهنگ» رادیو

بررسی نگاه خداوند به آب و حیات مادی در «شب های فرهنگ» رادیو

استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه «شب های فرهنگ» سه شنبه ۲۱ شهریورماه درباره نگاه خداوند به آب و حیات مادی در این عالم صحبت می‌کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «شب های فرهنگ» سخنان استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفتگو با اسماعیل منصوری لاریجانی درباره نگاه خداوند به آب و حیات مادی این عالم از کتاب فراز وفرود ایشان پخش می‌شود.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره نام آشنایی برای عموم و خصوصا علاقه مندان حکمت و فلسفه است. برنامه «شب های فرهنگ» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که با موضوع میراث فرهنگی، تاریخ عرفان، تاریخ ایران و تاریخ فلسفه اسلامی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

گفتنی است،کلمه آب (ماًء) ۶۳ بار در قرآن آمده است. این آیات اشاره دارند که عرش خداوند بر روی آب بوده و حیات همه جان‌داران به آب وابسته است و نیز از نقش‌های گوناگون آن در زمین از احیای زمین، سرسبزی طبیعت، رویش گیاهان رنگارنگ، پیدایش مراتع، مزارع و باغ‌ها با درختان مختلف و انواع گوناگون میوه‌ها، سخن رفته است. به نزول آب بر کوه‌های بلند و تأمین آب گوارای آشامیدنی، ایجاد نهرها و رودهای بزرگ و تسخیر آب دریاها برای انسان نیز اشاره شده است.
منابع و مخازن آب چون دریاها، آسمان، کوه‌ها، نهرها، چشمه‌ها و چاه، از دیگر مسائل مربوط به آب است که آیات قرآن به آن اشاره دارند. آیاتی چند نیز از وجود آب در جهان آخرت به صورت یکی از نعمت‌های بهشت، خبر داده است. قرآن کریم در همه این آیات، ذهن انسان را از توجّه به علل و عوامل مادّی تأمین آب منصرف ساخته و به عامل اصلی تأمین آن، یعنی خداوند سبحان، معطوف داشته است؛ امّا پیش‌تر و برتر از آن بر اموری دارای اهداف تربیتی و هدایتی تأکید شده است.
این برنامه را به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.