Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 27511
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 تیر 1400 - 18:42 |

بررسی ویژگی‌ های اشعار سه گانی همراه با علیرضا فولادی در رادیو فرهنگ

بررسی ویژگی‌ های اشعار سه گانی همراه با علیرضا فولادی در رادیو فرهنگ

برنامه «نام آوران فرهنگ» پنجشنبه ۱۰تیر در گفت و گو با علیرضا فولادی، عضو هیأت علمی دانشگاه، شاعر، پژوهشگر و روزنامه‌نگار، اشعار سه لته یا سه گانی وی را بررسی می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «نام آوران فرهنگ» که به معرفی مفاخر حوزه ادب و هنر اختصاص دارد، با علیرضا فولادی درباره اشعار سه لته و طنز در آثارش گفت و گو می‌ شود.

علیرضا فولادی شاعر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و طنزنویس اهل قم، دانش‌ آموختهٔ دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از شاگردان دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی است که هم‌ اکنون در دانشگاه کاشان به عنوان استاد و عضو هیئت علمی فعالیت می‌کند. فولادی برگزیدهٔ جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزۀ ادبی جلال آل‌ احمد و داور دهمین جشنوارۀ بین‌ المللی شعر فجر بوده است.

او در شعر کلاسیک قالبی را ابداع کرد که به سه‌ گانی معروف است. در این برنامه با نگاهی به کتاب «بوطیقای سه‌ گانی و مسائل آن» این سبک شعری در گفت و گو با وی بررسی می‌ شود.
گفتنی است هر شعری که چهار ویژگی «کوتاه» بودن، «سه‌ لختی» بودن، «بسته» بودن و «کوبشی» بودن را داشته باشد، خواه موزون و خواه غیرموزون، سه‌ گانی است. براین‌ پایه باید گفت، سه‌گانی، سه شاخه ‌ کلاسیک، نیمایی و سپید دارد.
برنامه «نام آوران فرهنگ» پنجشنبه‌ ها، به تهیه کنندگی رکسانا حمیدی و اجرای کارشناسی علی عظیمی نژادان ساعت ۲۱ از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.