Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 31186
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 20 آذر 1400 - 19:15 |

بررسی کتاب «کلمات مکنونه» در رادیو فرهنگ

بررسی کتاب «کلمات مکنونه» در رادیو فرهنگ

در برنامه «شب های فرهنگ» شنبه ۲۰ آذر ماه، کتاب «کلمات مکنونة من علوم اهل الحکمة و المعرفة» یکی از رسائل مهم فیض کاشانی بررسی می شود.

در برنامه «شب های فرهنگ» امشب با حضور کارشناسان، اسماعیل منصوری لاریجانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی کتاب «کلمات مکنونة من علوم اهل الحکمة و المعرفة» یکی از رسائل مهم فیض کاشانی بررسی می شود.
کتاب «کلمات مکنونة من علوم اهل الحکمة و المعرفة» یکی از رسائل مهم فیض کاشانی که در آن عرفان ، حکمت و شریعت به نحو خاصی به هم آمیخته شده، کلمات مکنونة می‌باشد که ملمع عربی و فارسی است. این رساله، ادوار کامل عرفان نظری را به طرزی مورد بحث قرار داده که مباحث آن شاهد گویای جامعیت و بینش عمیق ملا محسن است.
آغاز این رساله، خواننده را مطمئن می‌سازد که هیچ راهی برای دستیابی به کنه حقیقت وجود ندارد، چرا که حقیقت بر همه چیز محیط و همه چیز تجلی حقیقت است، هستی همانند نور است؛ اما چون نقطه مقابل هستی، بسان تاریکی که نقطه مقابل نور است در این عالم موجود نیست و انسان نمی‌تواند به سادگی نسبت به هستی معرفت حاصل کند.
در این اثر فیض از اسرار سر به مهر، مکتوم و مکنون بر وفاق اهل معنا سخن گفته و جای جای به کلمات اولیاءالله و عرفای محقق استشهاد نموده و از نظریات علمی خواجه نصیرالدین طوسی و اندیشه‌های صدرالمتالهین شیرازی و آرای عرفانی محی الدین بن عربی استفاده نموده است.
کتاب کلمات مکنونه نوشته امیر اسماعیلی و حسین کریم‌آبادی است. این کتاب شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بر الکلمات المکنونه ملامحسن فیض کاشانی است.
رساله‌ی الکلمات المکنونة دربردارند‌ه‌ی یک‌صد کلمه در معارف اعتقادی و اخلاقی با دیدگاهی حِکمی و عرفانی است و در آن احادیثی از ائمه‌ی معصومین نقل شده است که در نظر برخی از اهل حدیث، در کتب حدیث شیعیان وجود ندارند. این رساله در سال ۱۰۵۷ قمری و در حدود چهارهزار و چهارصد بیت نگاشته شده که مؤلف، تلخیصی از آن را با نام الکلمات المخزونة آورده شده است. زبان تألیفی این رساله فارسی و عربی است و در آن به مباحثی همچون هستی مطلق، اسماء و صفات حق‌تعالی، اعیان ثابته و چگونگی علم خداوند، کیفیت خلق عالم، نفس آدمی، انسان کامل و دیگر مسائل حکمت اسلامی پرداخته شده است. جلد اول مجموعۀ حاضر، شامل پنجاه کلمه‌ی اول این کتاب که از صبغه‌ی فلسفی بیشتری نسبت به نیمه‌ی دوم کتاب برخوردار است، این موضوع تسلط استاد معظم غلامحسین ابراهیمی دینانی در حوزۀ فلسفه و کلام اسلامی و همچنین زبان فصیح و شیوای ایشان را نشان می‌دهد که موجب رمزگشایی و شناخت دوباره‌ای از این کلمات مکنون و اندیشه‌های ملامحسن فیض کاشانی شده است.
برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.